jemeni

Trådstartare
Så trött på att inte folk tänker!
Har haft misstankar att min hund hittar något att äta i stallet sista veckorna (ungefär sedan ägaran fick en halv ko grovstyckad) pga mörker har jag aldrig hittat något men igår hittar jag lösningen... alla slaktrester ligger nergrävt på gödselstacken, klart råttor/räv mm drar runt detta runt hela gården och min hund äter upp det. Tyvärr är inte detta första gången men trodde det hjälpte sedan jag föra året bad dem lägga det i soptunnan för att slippa detta problemet.
Till saken hör att hunden är njursjuk så det är ju absolut inte nyttigt för henne och nä surt/ruttet kött är inte ens nyttigt för en frisk hund.
Har tidigare provat munkorg men hon vägrar röra sig och ska bara ha av den.
Tips råd mottages tacksamt hur man ska kunna undvika att hon är avfallsskvarn och slippa sitta fastbunden.

Har haft misstankar att min hund hittar något att äta i stallet sista veckorna (ungefär sedan ägaran fick en halv ko grovstyckad) pga mörker har jag aldrig hittat något men igår hittar jag lösningen... alla slaktrester ligger nergrävt på gödselstacken, klart råttor/räv mm drar runt detta runt hela gården och min hund äter upp det. Tyvärr är inte detta första gången men trodde det hjälpte sedan jag föra året bad dem lägga det i soptunnan för att slippa detta problemet.
Till saken hör att hunden är njursjuk så det är ju absolut inte nyttigt för henne och nä surt/ruttet kött är inte ens nyttigt för en frisk hund.
Tips råd mottages tacksamt hur man ska kunna undvika att hon är avfallsskvarn och slippa sitta fastbunden.

Svaret är väl enkelt: släpp inte hunden utom synhåll så kan du hindra den från att äta sådant den inte ska.
Så här års är det ju enkelt eftersom det är "koppeltvång" ändå.

Du får vara hur trött du vill, din hund ditt ansvar. Be att få slaktresterna färska nästa gång om du tycker det är ofräscht med halvrutten mat.

När jag hade mjölkkor så fick hundarna efterbörden om korna/kvigorna inte åt upp den. De grävde ner den så den fick mogna till sig nån vecka o sen åt de upp den, de luktade inte så gott men sjuka blev dom inte.
En del fårbönder ensilerar slaktavfallet o använder som hundmat. Man stoppar allt i en tunna o så på med lock, låt mogna några månader o servera sen.

Svarar alla:

Självklart är det deras gård och de får göra vad fan de vill men jag är uppfostad att inte bara kasta ut sopor på marken där jag tycker det passar.

Ja det är min hund mitt ansvar men om hon står 10m ifrån mig i hästens hage tycker jag inte det är ok att hon ska hitta en halvt nergrävd köttbit, precis lika illa som jag tycker att det är inte ok att min häst ska behöva ha den i hagen och rulla sig på den.

Koppeltvång ja - men det står ingen stanns att det inte är inhägnat.

Hunden får absolut inte få slagtresterna även när de är färska hon är njursjuk.

Jag ber om råd tips hur jag ska kunna ha henne lös utan att hon äter all skit som tydligen ligger utspridd- Rubriken är munkorg? Hon hade gärna fått ha en sådan på sig men det tycker inte hunden är ok. Finns det kanske en annan modell som de "trivs" bättre i eller andra förslag.

Jag bad inte om att bli hängd för att min hund lös 10m i från mig på inhägnat område.

Svarar alla:

Självklart är det deras gård och de får göra vad fan de vill men jag är uppfostad att inte bara kasta ut sopor på marken där jag tycker det passar.

Ja det är min hund mitt ansvar men om hon står 10m ifrån mig i hästens hage tycker jag inte det är ok att hon ska hitta en halvt nergrävd köttbit, precis lika illa som jag tycker att det är inte ok att min häst ska behöva ha den i hagen och rulla sig på den.

Koppeltvång ja - men det står ingen stanns att det inte är inhägnat.

Hunden får absolut inte få slagtresterna även när de är färska hon är njursjuk.

Jag ber om råd tips hur jag ska kunna ha henne lös utan att hon äter all skit som tydligen ligger utspridd- Rubriken är munkorg? Hon hade gärna fått ha en sådan på sig men det tycker inte hunden är ok. Finns det kanske en annan modell som de "trivs" bättre i eller andra förslag.

Jag bad inte om att bli hängd för att min hund lös 10m i från mig på inhägnat område.

Poängen är väl att du inte ska ha hunden lös.
Inhägnat område - menar du att hunden är i en hundgård?
Ur ett hund-perspektiv räknas inte hästhage som inhägnat.
Så här års är det väl enstaka meter och omedelbar kontroll som gäller: om du följer gällande regler så bör väl hunden vara så lydig att du inte behöver mer än att ge ett kommando att den ska låta bli.

Du blir inte hängd, men vi påpekar att det finns en enkel lösning: ha inte hunden lös.

Jag fattar inte den här grejen med att sätta på hundar munkorg i vardagen för att man inte kan/vill ha koll för att man är upptagen med annat. Det har varit uppe förut på Buke. Att ha lös hund är ingen rättighet. Snarare något som är förenat med ett stort ansvar och skyldigheter.
Har man en sjuk hund så får man anpassa miljöer och situationer efter detta. I min värld innebär det att man tar inte med sig sin hund till en miljö som på något sätt kan vara negativ för hunden.

Att det dessutom är på någon annans mark och att hunden bör vara kopplad denna period gör det än mer glasklart för mig.

Byt stall eller lämna hunden hemma eller i bilen.

Din hund, ditt ansvar. Du är i någon annans stall så det är bara att gilla läget eller flytta.

En fråga dock: Får man slänga slaktavfall på gödselstacken? Finns det inte regler för hur slaktavfall får hanteras?

Behöver hunden följa med?

Isåfall kan den vara i bilen? En hundbur? I en hästbox? ha munkorg ändå?
Vill inte hunden ha munkorg så kan den inte vara lös. Du kan be husägaren men du kan inte kräva det av dem. Uppenbarligen vill de inte lägga det i en tunna, så då får du lösa det på annat sätt.

Din hund, ditt ansvar. Du är i någon annans stall så det är bara att gilla läget eller flytta.

En fråga dock: Får man slänga slaktavfall på gödselstacken? Finns det inte regler för hur slaktavfall får hanteras?

Från jordbruksverkets sida, uppdaterad 2017-02-01:

"Matavfall och vissa typer av slaktavfall kan med fördel rötas eftersom man då får både drivmedel och ett organiskt gödningsmedel som kan spridas på odlingsmark. Om naturgödsel rötas får man också en dubbel klimatnytta genom att man minskar utsläppet av metan från gödselhanteringen som annars skulle ha en negativ klimatpåverkan. "

Jag vet att jag inte kan kräva av ägaren till gården att de inte kastar matrester var de tycker det passar! Detta har jag inte gjort! Däremot bad jag att det skulle hamna i soptunnan i stället och har ebjudit mig att bära ut det till den långlagrade stacken där räven har sitt gryt, men man skulle inte mata skadedjur.

Jag bad fortfarande om hjälp att få ideer hur min hund kan få vara med i stallet utan att stoppa i sig en massa. Självklart kan jag binda fast henne men om det kommer en häst lös så har hon ingen möjlighet att akta sig utan kan bli nersprungen/ översprungen.
Området hon kan röra sig på när hon är lös är inhägnat så jag följer koppeltvångslagen.

Alltså, ligger det slaktrester utspridda på lite olika ställen på grund av att rovdjur sliter loss bitar och "stökar till"? I så fall förstår jag att det är irriterande, det hör väl dock inte ihop med att din hund går och äter där den inte ska. Känns som två olika problem.

Jag vet att jag inte kan kräva av ägaren till gården att de inte kastar matrester var de tycker det passar! Detta har jag inte gjort! Däremot bad jag att det skulle hamna i soptunnan i stället och har ebjudit mig att bära ut det till den långlagrade stacken där räven har sitt gryt, men man skulle inte mata skadedjur.

Jag bad fortfarande om hjälp att få ideer hur min hund kan få vara med i stallet utan att stoppa i sig en massa. Självklart kan jag binda fast henne men om det kommer en häst lös så har hon ingen möjlighet att akta sig utan kan bli nersprungen/ översprungen.
Området hon kan röra sig på när hon är lös är inhägnat så jag följer koppeltvångslagen.

Hur kan det vara inhängnat om rovdjur tar sig dit och har sig?

Få hundar gillar munkorg rakt av, vill du din hund ska ha munkorg bör du lägga tid på att träna in att det är något trevligt.
Tips på hur? Hon vägrar ta godis i samband med att munkorgen är framme. Finns det någon typ de tycker bättre eller sämre om?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka