Tips på hur? Hon vägrar ta godis i samband med att munkorgen är framme. Finns det någon typ de tycker bättre eller sämre om?
Du får prova dig fram, hundar är individer o preferenserna varierar.
Ungnstorkad fintärnad lever, ungnstorkade kycklinghjärtan, superdupertorrfoder som Ziwi peak kan vara värt att testa.

Tips på hur? Hon vägrar ta godis i samband med att munkorgen är framme. Finns det någon typ de tycker bättre eller sämre om?

Mjuk gallerkorg brukar vara relativt bekväm, men det beror väldigt mycket på hur hunden är skapt. Prova ut en som sitter bra på en affär med stort utbud, de kan ofta hjälpa till att hitta rätt typ och storlek.

När det gäller träningen - särskilt om hon redan lärt sig tycka illa om korgen - är det jätteviktigt i vilken ordning och intensitet du presenterar sambandet. Jag hade lagt tid i det här läget på att bara få henne att sluta reagera på att den åker fram, genom att helt enkelt först demonstrativt plocka fram munkorgen och därefter händer det de bra saker som sker i vardagen. Typ "munkorg", "matskål". "Munkorg", "promenad". "Munkorg", "hälsa på gäster". Och allt annat som hunden gillar. Först dyker munkorgen upp, sen händer det något bra. När du förändrat känslan kan du börja träna att ta på sig och ha munkorgen. Hade satsat på frivillighet där, alltså att träna hunden att själv ta på sig den.

Träningsexempel

Från jordbruksverkets sida, uppdaterad 2017-02-01:

"Matavfall och vissa typer av slaktavfall kan med fördel rötas eftersom man då får både drivmedel och ett organiskt gödningsmedel som kan spridas på odlingsmark. Om naturgödsel rötas får man också en dubbel klimatnytta genom att man minskar utsläppet av metan från gödselhanteringen som annars skulle ha en negativ klimatpåverkan. "

Du måste ha speciellt tillstånd för att få gräva ner slaktavfall från tamdjur, av smittskyddsskäl. Du får heller inte åtla med tamdjur, utan speciellt tillstånd.

Från jordbruksverkets sida, uppdaterad 2017-02-01:

"Matavfall och vissa typer av slaktavfall kan med fördel rötas eftersom man då får både drivmedel och ett organiskt gödningsmedel som kan spridas på odlingsmark. Om naturgödsel rötas får man också en dubbel klimatnytta genom att man minskar utsläppet av metan från gödselhanteringen som annars skulle ha en negativ klimatpåverkan. "
Jo, men då måste det ju göras i en rötningsanläggning...
Dels syrefritt för att få rätta processen och dels samla biogasen för någon bra användning.
Och nå upp i viss temperatur under processens gång av hygien/smittskyddsskäl.

I TS fall komposterar man snarare.
I en anläggning och med en metod som inte fyller kraven för slaktavfall.

Så enkelt är det inte riktigt. Det är olagligt att gräva ner slaktrester från tamdjur, om man inte har specialtillstånd.
På en del ställen får man, typ glesbygd i Norrland.
Men finns fortfarande krav på hur det ska göras. Så att vilda djur omöjligt kan gräva upp det, på en lämplig plats osv.
Så gödselstack är helt uteslutet ändå.

För den som vill läsa mer...
http://www.jordbruksverket.se/amnes...iprodukter.4.207049b811dd8a513dc80003872.html
http://www.jordbruksverket.se/downl...7ec1/1422861661769/Nedgrävning+abp+150130.pdf

Jag har en foderallergiker. Det är mitt ansvar se till att han inte äter sånt han inte ska.

Ang munkorg så sök på munkorg baskerville. Den modellen har även munkorgshatare här accepterat. Dock kan de peta i sig en del med den med beroende på form på nosen och skills. Men även om din är en sån får du några extra sekunder att säga till den att låta bli.

Vi har haft en som inte gått att vänja vid munkorg. Han blev totalt vansinnig, t o m sederad försökte han i panik få av sig den och bryta klor och tår av sig i försöken. Vissa har nosfobier.

Problemet i stallet tycker jag är ett icke-problem. De flesta stall har förbud för utomstående hundar. Du har en snäll stallägare, men en ouppfostrad hund. Uppfostra hunden, eller håll den hemma. Bara för att området är inhägnat MÅSTE man inte ha med hunden och ha den lös.

Vi hade inte ens våra egna i vårt eget stall, just för att de hittade på så mycket skit när de var där. Och vi var där för hästarna, inte för att vakta och uppfostra hundarna.

Jag vet att jag inte kan kräva av ägaren till gården att de inte kastar matrester var de tycker det passar! Detta har jag inte gjort! Däremot bad jag att det skulle hamna i soptunnan i stället och har ebjudit mig att bära ut det till den långlagrade stacken där räven har sitt gryt, men man skulle inte mata skadedjur.

Jag bad fortfarande om hjälp att få ideer hur min hund kan få vara med i stallet utan att stoppa i sig en massa. Självklart kan jag binda fast henne men om det kommer en häst lös så har hon ingen möjlighet att akta sig utan kan bli nersprungen/ översprungen.
Området hon kan röra sig på när hon är lös är inhägnat så jag följer koppeltvångslagen.
Vad tror/tänker du själv att det finns för lösning.
Om det är väldigt skräpigt (även annat skräp som kan vara skadligt för djur och natur) på gården så kan du anmäla till din kommun/miljökontor så att ägarna får städa upp.
Du kan byta stall, du kan lämna hunden hemma, du kan ha hunden kopplad, du kan använda munkorg.

(våra hundar är aldrig i vårt stall pga risker med att bli trampade mm)

Det är jättevanligt att det görs, men väldigt ovanligt med tillstånd ;)

Ja.
Jag har för mig att min pappa (anno dazumal) lade ut enstaka självdöd kalv (död vid födseln) i skogen till vilddjuren.
Tveksamt om det egentligen är tillåtet, kan ha varit det på den tiden...

Jag ber om råd tips hur jag ska kunna ha henne lös utan att hon äter all skit som tydligen ligger utspridd- Rubriken är munkorg? Hon hade gärna fått ha en sådan på sig men det tycker inte hunden är ok. Finns det kanske en annan modell som de "trivs" bättre i eller andra förslag.

Jag har en labrador och de är kända för att äta ALLT och precis hela tiden. Deras liv går ungefär ut på att hitta mat. Jag har min hund lös i princip jämt men det enda som gäller är att ha stenhård koll...när hon är som "jävligast" och testar reglerna så går det inte ens att vända ryggen till i 1 sek utan att hon står och snaskar på något. Antingen det, dvs stenkoll och verkligen vara stenhård på att man inte får äta utan tillåtelse eller som du varit inne på munkorg..eller sista, släpp inte hunden där den kan få i sig olämpliga saker - ungefär då jag kopplar min hund för det går inte tillsist att ha 100% koll..släpper man lös tar man den risken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka