Munkorg-krubbitare-hagen

Messy

Trådstartare
Är det "djurplågeri" att ha munkorg i hagen på en krubbitare?

Hon har rem i stallet - funkar super, men jag vill inte ha det i hagen pga;
1) Ständigt tryck på nacken
2) risken att fastna

Tänkte att en munkorg hindrar ju sugandet av luft, men hon kan fortfarande pyssla runt i gräset...

Hon bet aldrig i hagen förut, men efter sommarbetet började hon då en där bet på allt den kom åt (slutade med att alla 4 hästarna stod med varsin stolpe och sög luft :cool:)
Det första hon gjorde när man hade ridit/pysslat/matat henne på sommarbetet var att gå till "sitt" träd och suga 10 gånger, sen beta...

För er som vill "hitta orsaken" till krubbitandet så kan jag säga att jag har gjort ALLT.
Hästen är frisk, motioneras 5-6 dagar/vecka (för det mesta rids det ut, 1gång i veckan träning i ridhus, och kanske 1 gång på volten ute) får i princip fri tillgång på stråfoder i boxen, ute 7.30-17 (ibland senare beror på väder och vind).
Får tillräckligt med mat. Går med andra hästar, har en stooooor hage med bla skogsparti (där hon har fällt ett träd med sitt eviga gnagande/bitande :cool:) Har smetat på äckelmedel på träden, hjälper 1-2 dagar på just det trädet (kan ju inte köra hela skogen)

Hon har ingen brist, får mineraler och fibergi och alfa.

Hon är krubbitare från galopptiden.

jag blir GALEN...

Sv: Munkorg-krubbitare-hagen

Borde inte munkorg innebära lika stor risk att fastna som en krubbitarrem? Även munkorgen ger ju visst tryck på nacken då den måste vara fäst nånstans, dessutom (men kanske inte värre än en grimma beroende på modell...)

Det är väl kanske lite som att välja mellan pest eller kolera för din del. Jag tycker själv att det känns hemskt att hästen ska behöva gå med munkorg (kan inte utföra naturliga beteenden) men har tvingats ha min fångis med betesbegränsare delar av dygnet.

Det är väl inte optimalt, men måste man så måste man, kanske....

ja det är just det jag står och väger mellan... :crazy:

krubbitarremmen ger ju ett tryck som inte går att jämföra med en grimma... munkorgen har ju hål så att hon kan pilla i gräset, och vi har halm på vintern så det kommer finnas att pyssla med... kan ev klippa upp mer, det är ju bara skälva bitandet jag vill förhindra. Mest pga att jag inte vet om det ger "biverkningar"... Hon spänner ju hela halsen när hon suger luft, sen sägs det ju att luften inte når magen, men, VET man det :crazy:
Hon har aldrig *peppar peppar* haft kolik i min ägo (4år).

Kluven... ångest... :crazy:

Vet inte vad du tänkt för munkorg, men t ex Globus betesbegränsare ska lossna om de fastnar, sitter kardborre (dubbel) i nackstycket. Har dock aldrig lossnat här, men ibland hängt runt halsen etc. Man kan nog iofs försvaga kardborren lite (du har ju inte 'fara') att hon vräker i sig gräs och får fång direkt ;)

Men med knapert vintergräs, och sån munkorg, inte mkt hon får i sig då? Min matvraksponny kan äta kraftfoder etc genom korgen, men silage bemästrade han inte, så vet inte hur du tänkt fixa fodringarna i hagen med korgen på?

Har du vanlig rem? En 'miracle collar' från Weaver kanske är ett bättre val i hagen, ger ju trycket lite annorlunda? Tror risken att fastna är liten faktiskt, de sitter ju såpass tight krubbitarremmarna?

Men hur mycket krubbiter hon ute eg? Fälla träd är ju mer just som du säger gnagande och bitande, när de krubbar tar de ju mest stöd, så både bäverbiter hon och krubbar?

Jag lider med dig, hade en ponny som var notorisk krubbitare, som i ditt fall var det sen innan, och helt jäkla omöjligt få bukt med, dock fick vi ner det till ett minimum och han kunde vara utan rem ute. Jag provade 'allt' även där, utom en sak (för det var inte 'upptäckt' då) och det var magtarmmedel? Finns ju studier som visat på samband där, kanske ngt att prova om du inte gjort?

Men, jag skulle välja rem framför munkorg i hagen, tror risken att fastna är mindre med rem, och att rem i övrigt ger en 'behagligare' tillvaro för hästen?

Läs all forskning som finns om just krubbitning.
Det står ingenstans numera att man skall använda varken rem eller annat.
Tänk dig själv att du har ont i magen och behöver rapa ordentligt, och någon sätter en rem runt din hals så du inte kan rapa...

Jag anser att varken rem eller "munkorg" behövs till enkrubbitare.

Och ja - jag har stor erfarenhet av krubbitare...

Fast det är inte rapa en krubbitare försöker.

Däremot har det sen länge varit välkänt att rem etc är att förhindra symptomen. Och att hellre än rem ta bort grundorsaken (oavsett om den är stress, dålig mage etc).

MEN, de där som man provat 'allt' på, och som förstör sina tänder av sitt idoga krubbande, där måste man tyvärr ofta ta bort just symptom. Då det blivit en rotad vana och inte finns någon 'grundanledning' att påverka.

Min ponny började bita av gamla klassiska anledningar, långt innan han kom till oss. Men fortsatte av bara farten. Till och med på lösdrift med fri tillgång på käk osv. Dock, äver tiden så minskade det mer och mer, och han kunde tillslut gå utan rem, bet bara lite.

Men haken med krubbitning (och vävning och andra sk olater) är ju att de kan bli ett invant beteende, och att de ger följdskador i kroppen - tyvärr. Sen, om man drar det till sin absoluta spets så ja jag tror man kan bota ALLA krubbitare. Haken är att det i många fall inte är förenligt med att ha hästen som riddjur alls. Men ja jag tror att om man fotade ut de där kroniska krubbitarna i en gigantisk hage, med en väl sammansatt flock, inte störde tillvaron/rutinerna med att vara där och göra någonting (ta in, ta ut, rida, ta in en kompis, ta ut en kompis osv) utan de bara fick ströva runt i sin kvadratmil stora hage med sina älskade kompisar och käka mat, och inget någonsin rubbade tillvaron - ja då skulle alla sluta.

tack för ditt långa svar (som vanligt!!!) :bow:

Har testat två olika mag-tarm-medel (har inte namnen i huvudet nu men på mina anteckningar hemma).
De har varken gjort till eller från.
Däremot äter min häst miljoner gånger bättre nu, äter alltid upp!
Hade ju sådana problem i 2-3 år att få upp henne i vikt, men det lider vi inte av längre :angel::p
Så just magproblemen har vi nog löst!
Hon är även kollad mask regelbundet, var helt fri sist, hade dock innan sommaren men blev avmaskad!

Fodringarna måste lösas! Det är oftast jag som ger lunch, på helgerna skulle jag tippa att stallägaren skulle kunna hjälpa mig att sätta på den efter att de har ätit upp!

Problemet är ju just det att hon måste kunna få pilla runt, men inte få grepp med tänderna att suga.

Hon har gnagt ner ett träd + gnager på stockarna på marken, och det får hon absolut! Det är hon inte ensam om att göra.
Men allt för ofta står hon och tar tag i träden och suger :cry:
Hade henne i en hage själv utan träd, men nu måste fölsto+ föl gå där...
I värsta fall får jag väl fråga stallägaren om jag får dela av stora hagen, men då får hon ju stå själv i en liten del... känns inte som en långsiktig lösning.

Vilken annan krubbitarrem menar du? Du får gärna PM:a om det inte är ok med bilder/länkar här! :)

Att fastna kanske inte är sååå stor risk som du säger, men samma tryck på nacken i 22h/dygn känns inte ok för mig (speciellt inte med hennes tidigare nackproblem).
Ska försöka kolla upp alt till hennes rem.
Men, kan de inte få svamp eller något när det blir vinter och regnar så mkt?

HOPPAS att pålle mår bättre nu när hon får utebox om 2-3 veckor :love:

sa jag att jag har världens bästa stallägare?

Jo jag har läst det!
Jag har haft min häst i 4år. Första året hade hon rem, andra året vilade hon i ett stall (10 mil från mig) och där var ALLA krubbitare (alla galoppfullblodsoffer samlade ;)) Där hade ingen rem! Så hon hade inte där heller.
Så slapp hon när hon kom hem, men hon började bita något fruktansvärt i boxen (varenda planka var sabbad). Det var då jag testade magmedel och hängde upp 1 miljon grenar i hela boxen som sysselsättning. Hon trivdes nog aldrig i det stallet (inte samma som första).
Förra sommaren bytte jag till det jag står i nu, hon trivs mycket bra! (matte med!!!).
Hon gick på bete i 3 månader dygnet runt med bara fullblod (i samma som första stallet) + sin bästis. Det ÄLSKADE hon, men det var i samband med de hon började bita ute (en där är hysterisk i sitt sugande).

Jag vet inte om jag vågar skippa remmen.. om det eskalerar eller om hon blir av med stressen (stressen att inte kunna byta).

Jag har varit på bägge sidor, dels den som skriker neeeeej åt rem, men nu har jag hoppat tillbaka just för att jag får "ångest" av att veta att hon kanske står och biter hysteriskt...

Glömde en sak ang munkorg, jag tror det blir ganska gosigt instängt där vintertid med regn och fukt. Dessutom töjer sig gärna remmarna lite. OCH.. jag undrar jag hur det blir när det fryser, jag misstänker det lätt blir frost och skit i 'korgen' och kanterna? Sen ger den ett tryck på nacken med. Och vad värre är, om hon verkligen ger sig fan på det, så TROR jag att det går att krubba med korg med, om man verkligen anstränger sig =/ Det är bara teorier, men jag har ju korg sommartid på ponnyn.

(Köper du fel modell kommer hon utan problem kunna krubbita btw, det på bilden är fel modell, men rätt ser exakt likadan ut men helsvart, och med tjockare botten)

Det ser ju liksom ut såhär när den är på, och vinter, minus, varm fuktig utandningsluft genom näsborrarna, som fryser på insidan av korgen, det är min 'oro'. Jag ser ju hur det blir med iskant bara på benskydd i syntetmaterial på vintern, och känns som det borde kunna bli lika i ovankant av korgen. Men har inte provat, men fnulade ju på om man kunde ha korg på ponnyn och ha fri tillgång i hagen, så funderat en del på hur det skulle kunna bli i snö/is, och tror inte riktigt på iden (sen det med leran och dricksvattnet, kommer senare i inlägget)

thumbnail.aspx

Den väger en del, och det trycket kommer på nacken, svårt jmf med rem dock så länge sen jag använde. Sen, du har en fbldam - hur skavkänslig är hon? Risken är nog rätt stor för skav på tunn, känslig hud. Och luddar du så var det det där med blött och is och grejer.

En annan sak om man har den när det är geggigt etc ute är att det kommer in skit i botten på korgen, och när de sen doppar korgen i vattentunnan för att dricka så.. ja.. låt oss säga jag fick byta vatten som en idiot i somras.

Jag TROR det är okej att länka, så kan du se bild på den andra remmen själv:
http://www.miraclecollar.com/

Som du ser har den båda 'nackrem' och 'pannrem', och nackremmen kommer ju lite längre bak än på en vanlig rem med 'enkel' rem runt bara. Sen den där (syns om du tittar noga på bilderna) 'flärpen' under hakan är ju helt annorlunda jmf med hur vanliga remmar är.

Dock är den dyr som snor, och jag har aldrig provat den, fanns inte på ponnyns tid, men idag skulle jag utan tvekan prova den framför en vanlig rem, känns betydligt humanare och bekvämare (i den mån en rem kan bli bekväm). Vet inte om den fungerar lika bra som påstått dock. Men jag tror mer på den än munkorg?

Här är en bättre bild: http://www.westernbutiken.se/diverse/krubbitare/miracle-collar-small/30-1259/

Söker du på miracle collar här på buke får du lite erf, jag kollade bara himla snabbt och det tycks vara blandade erfarenheter dock..

Men, JAG tror i teorin mer på den än munkorg. (Fast jag kan ha fel)

Senast ändrad:

Tyvärr så är det inte så att alla slutar även i en idealisk miljö . Min hästs mamma (engelskt fullblod f¨.d galoppör)är avelsto ,går på lösdrift i stor stor hage med gräs och fri tillgång på grovfoder när det inte är bete nog. Gör inget annat än strövar runt med sin flock och får föl. Denna häst krubbar nästan oavbrutet ändå.
Mindre stress och påverkan utifrån kan väl knappast en häst ha. Jag vet inte om hon har undersökt avs magsår eller fått någon magmedicin. Ägaren är veterinär så jag tror hon har kollat det mesta.
Till Ts jag hade absolut inte haft rem på ute och inte inne heller om det går att undvika. Vår krubbiter en del ,har ingen rem . Har krubban lågt så han inte kan ta stöd där och Bit ej kräm på alla kanter . Det hjälper en del. Han biter mest när vi inte är där och de andra har sina ute på gången. Verkar vara i uppmärksamhets syfte mest.

vi hade tänkt på plastmunkorg (obs, inte hinkmodellen)...

hon är inte sååå skavkänslig (går i perioder), men i mankammen är det avskavd man och börjar bli på huden (jag tävttar och byter ludd rätt ofta!)... så det är en till anledning till att jag tvekar.

får ta det med stallägaren igen... hagen utan träd jaaa tack.

bör väl inte ens skriva det här, men hon biter inte på stolparna, ännu :D

Nej.
Men med tanke på hennes förändring är jag övertygad om att hon inte har det. Får väl diskutera med min veterinär. (har stått i samma stall som både veterinären och assistenten + en väldigt duktig galopptränare som kan "allt")

Det här är en olat som kom från galoppen, hon mådde INTE bra där på slutet, en av anledningarna till att jag köpte henne var bla för att jag tyckte så synd om henne, det kanske säger allt :cool: :(

Vad jag inte fattar är VAD hon är så missnöjd med för dagen...
Hon har kompisar, vi har börjat åka på träningar (det här är hästen som hellre springer in i transporten om den är framkörd, än går in i stallet), hon börjar ÄNTLIGEN få ordning på kroppen osv, inte ont i ryggen längre.

tänk om hästar kunde prata :angel:

Tyvärr så är det inte så att alla slutar även i en idealisk miljö . Min hästs mamma (engelskt fullblod f¨.d galoppör)är avelsto ,går på lösdrift i stor stor hage med gräs och fri tillgång på grovfoder när det inte är bete nog. Gör inget annat än strövar runt med sin flock och får föl. Denna häst krubbar nästan oavbrutet ändå.
Mindre stress och påverkan utifrån kan väl knappast en häst ha. Jag vet inte om hon har undersökt avs magsår eller fått någon magmedicin. Ägaren är veterinär så jag tror hon har kollat det mesta.

Nu var mitt inlägg inte menat som 'attd et är en lätt sak att bota alla', utan mer att ja om man ska klyva hår så går det att bota alla, men det är inte möjligt i realiteten.

Om din häst fick en kvadratmil stor hage, en perfekt avpassad flock med en frigående hingst, ingen människoinblandning etc skulle hon med tiden troligen sluta krubba. Sen skulle hon bli ett djurskyddsfall också om man inte fick till en perfekt slitning av hovar etc.

Men om de får vara HELT ifred under extremt idealiska omständigheter - i realiteten leva som vilda - tror jag de flesta skulle sluta. Men det är inte genomförbart.

Och min ponny bet ju precis som din trots 'bara leva hagliv i stoooora hagar etc'. Men det kan räcka med en så enkel sak som att man tar in dem, eller kompisen, för de ska bita. Och det FINNS en gräns för vad man kan göra. Så jag anser att sätta på rem t ex INTE är fel per automatik. När man gjort allt som går inom rimliga gränser, och anledningen är borta och det som är kvar är en olat - ja då är det bara rem kvar och jag anser inte det är fel.

Så det var inte menat som 'se tilla tt bota det' utan mer än känga åt de som anser att det alltid går att fixa. För ja det gör det nog, men då är man långt utanför rimliga gränser.

(Min ponny hade ju också lösdrift, stabil flock, fri tillgång på mat, otroligt omväxlande hage etc. Och bet. Inte för det fanns ngn anledning, utan för det blivit en ovana helt enkelt)

Jag menar inte att "klanka ner på någon" - men det är ju ingen lösning att sätta rem på dom, bara ett förhindrande att göra det dom vill - vilket ofta leder till att dom hittar på andra tidsfördriv - som ofta blir allt värre o värre.

ALEXANDRA _W:
Jag skrev aldrig att hästar försöker rapa!!! Jag skrev:
"Tänk dig själv att du har ont i magen och behöver rapa ordentligt," för att försöka ge en enkel beskrivning av hur hästen kanske upplever det hela...Annars kan jag ge dig ett annat exempel - som att bimda fast fingrarna på någon som är notorisk nagelbitare... inte så snällt det heller - hindrar bara beteendet just då - inte på lång sikt.

Jag har haft flera krubbitare, både av enklare och betydligt värre sort, och jag håller helt med TS - den enda lösningen på lång sikt är att byta miljö - till en miljö där hästens symtom blir så små som möjliga.
Behandling med magsårsmedicin är ofta en behandling som åtminstone ett tag gör att hästen mår bättre.

Tyvärr är det ju så att när ovanan redan blivit en, av hästen uppskattad vana så är det otroligt svårt att få dom att sluta helt - vilket ju TS redan upptäckt:) - men att lindra det och få det att "gå åt rätt håll" brukar fungera - det är ju erhört jobbigt när man märker att det bara blir värre o värre.

ALEXANDRA _W: Skulle hemskt gärna vilja veta vilka långvariga/akuta skador du syftar på - av långvarig krubbitning/luftsnappning alltså:

Min personliga erfarenhet är att krubbitning i mångt o mycket är en ovana som kommer av stress- miljön, träningen eller foderrutiner tex.
Men att vissa stammar har "oroliga magar" och att det därför finns många krubbitare i vissa linjer.

hoppas verkligen det löser sig för TS - vet hur förtvivlad man kan bli av ett eskalerande beteende:cry:

Nej.
Men med tanke på hennes förändring är jag övertygad om att hon inte har det. Får väl diskutera med min veterinär. (har stått i samma stall som både veterinären och assistenten + en väldigt duktig galopptränare som kan "allt")

Det här är en olat som kom från galoppen, hon mådde INTE bra där på slutet, en av anledningarna till att jag köpte henne var bla för att jag tyckte så synd om henne, det kanske säger allt :cool: :(

Vad jag inte fattar är VAD hon är så missnöjd med för dagen...
Hon har kompisar, vi har börjat åka på träningar (det här är hästen som hellre springer in i transporten om den är framkörd, än går in i stallet), hon börjar ÄNTLIGEN få ordning på kroppen osv, inte ont i ryggen längre.

tänk om hästar kunde prata :angel:

Jag tror som sagt inte att hon behöver vara missnöjd med ett dugg, utan det är en rotad vana.

Vad gäller magen,så det som testats i studierna var magsårsmedicin? (antacid), nu är det ju tyvärr dyrt att prova, men vet inte om du provat det eller om du provat mer magtarmbalans? Samtidigt så om hon äter ordentligt nu borde det inte vara problemet. (Teorin är ju att de krubbiter för att öka salivavsöndring, som skyddar magen).

Inte just den här jag läste, men tar upps amma sak: http://www.wvdomain4.com/downloads/crib_biting_study.pdf

Rent allmänt: Jag lider med dig, man mår verkligen dåligt när de biter och biter och man inte kan göra något åt det (ie hjälpa dem så de slutar). Men som sagt så JAG är övertygad om att det i många fall blir en hårt rotad vana. Kruxet är ju dock veta vilka som är det och vilka som är 'av en anledning' även om den är svår att hitta.

min kompis häst började bita i uppmärksamhetssyfte!!
Hon bet lite pga magen en kort period, men slutade... sen så lärde hon sig igen.. hästen är SMART, hon tittar-prövar-lär sig.
Hon bet i somras så att hon fick till och med rem på sig, nu när hon INTE går på bete längre så har hon slutat.
Så det finns nog alla varianter :D

min biter inte pga uppmärksamhet! Hon biter när det är mat + av någon annan :devil: anledning :mad:

Jag menar inte att "klanka ner på någon" - men det är ju ingen lösning att sätta rem på dom, bara ett förhindrande att göra det dom vill - vilket
[*]ofta leder till att dom hittar på andra tidsfördriv - som ofta blir allt värre o värre.

Absolut. Om det finns en grundanledning och inte har utvecklats till ett inrotat beteende - ja.

Om hästen krubbar pga stress t ex, och du sätter på en rem, så kommer den börja med ngt annat mest troligt (väva, skrapa, vandra, etc). Men om anledningen är borta men beteendet kvar (haken är som sagt veta vilket som är vilket) så kommer inget annat beteende in, utan olaten dör ut.

Jag skulle aldrig någonsin rek rem som första lösning.

Annars kan jag ge dig ett annat exempel - som att bimda fast fingrarna på någon som är notorisk nagelbitare... inte så snällt det heller - hindrar bara beteendet just då - inte på lång sikt.

Fungerar utmärkt OM nagelbitandet är en ful ovana. Fungerar kasst om personen t ex biter för den är nervös. Så återigen - är grundanledningen borta men beteendet kvar - då fungerar det att släcka beteendet. Inte om grundanledningen är kvar, då börjar personen antagligen med ngt annat (bita på tungan, gunga fram och tillbaka etc) för att minska stressen/nervositeten när bita på naglarna inte fungerar.

Allt beror på VARFÖR beteendet finns där.

Jag har haft flera krubbitare, både av enklare och betydligt värre sort, och jag håller helt med TS - den enda lösningen på lång sikt är att byta miljö - till en miljö där hästens symtom blir så små som möjliga.
Behandling med magsårsmedicin är ofta en behandling som åtminstone ett tag gör att hästen mår bättre.

Absolut, håller helt med. Men om beteendet finns kvar när man gjort allt som går vad gäller utredningar etc, och miljön är lugn stressfri osv, och hästen okynnesbiter ändå och det är ett problem - då är jag inte emot att prova rem.Och jag tog upp det med magen redan i mitt första svar till TS.

Tyvärr är det ju så att när ovanan redan blivit en, av hästen uppskattad vana så är det otroligt svårt att få dom att sluta helt - vilket ju TS redan upptäckt:) - men att lindra det och få det att "gå åt rätt håll" brukar fungera - det är ju erhört jobbigt när man märker att det bara blir värre o värre.

Helt enig. Om vi tar min ponny igen, så när han kom krubbet han hysteriskt. Pga hur han haft det innan. Och inte ens en tanke på rem då. När han fick bättre miljö minskade bitandet massvis. Men det sista fanns kvar, som ett inrotat beteende. Då fick han rem, och det försvann. Efter X tid togs remmen av, och beteendet återkom inte annat än otroligt sporadiskt (och då i samband med stor stress, t ex krubbet han några dagar vid flytt innan han var inne i nya rutiner, det 'fick' han också. Men okynnesbitandet försvann, och sålänge det var stressfritt inget bitande i övrigt heller. Men det krävdes först att ta bort anledningen, och sen rem ett tag för att bryta det som var kvar och var ren ovana)

Men just att om du sätter på rem utan att ha tagit bort grundproblemet, så kommer ett annat beteende bara, syns ju tydligt på de krubbitare som när inget att bita på finns, istället börjar luftsnappa =/

Skulle hemskt gärna vilja veta vilka långvariga/akuta skador du syftar på - av långvarig krubbitning/luftsnappning alltså:

Inte sagt ngt av snappning. Däremot krubbitning. Tänderna. De slits tyvärr väldigt mkt om det är en notorisk krubbitare. På lång tid riskerar detta att förkorta hästens liv, och senare ge magrealterade problem. Inte pga bitningen i sig, utan på tandslitningen och hästen får problem att äta/tugga ordentligt och därför får magproblem. (Själva krubbitandet i sig, nedsväljandet av luft, har man ju inte även om man trodde det förr, kunnat länka till magproblem. Men effekterna av de nedslitna tänderna hos notoriska krubbitare).

Extrema (sådana har jag bara sett två av, ingan av dem mina tack och lov) kan bli så insnöade på att bita att de inte äter/rör sig i hagen etc, vilket i sig leder till problem.

Min personliga erfarenhet är att krubbitning i mångt o mycket är en ovana som kommer av stress- miljön, träningen eller foderrutiner tex.
Men att vissa stammar har "oroliga magar" och att det därför finns många krubbitare i vissa linjer.

hoppas verkligen det löser sig för TS - vet hur förtvivlad man kan bli av ett eskalerande beteende:cry:

Jag tror individen spelar in med. Skrivit det i andra trådar förr, men just om det är en häst som har lätt för 'orala' betendeen eller ej. Det är ju en överslagshandling för att hantera stress/etc (eller magrelaterad, eller kombon), men om de hanterar stressen genom att skaffa sig krubbitning som överslagshandling, eller vävning, eller boxvandring eller skrapande tror jag personligen beror mkt på individen med.

Ponny 1 (P1) var en sådan som helst undersökte saker med munnen/tänderna. Nosa, bita, dra, provtugga.

Ponny 2 (P2) var en sådan som helst undersökte saker med fötterna. Krafsa, sparka, stampa på etc.

Häst 1 (H1) var som ponny 1.
Häst 2 (H"2) var som ponny 2.
Ponny 1 var krubbitaren. Den och pony 2 levde ihop i 20 år utan att P2 nånsin ens gnagde på sin box.

Sen levde P2 och häst 1 ihop. Häst 1 hanterade stress med att gräva/skrapa och sparka i boxdörren. Efter 3 veckor hade P2 börjat sparka i dörren, och fortsatte med det vid stressituationer (fodring, utsläpp, boxvila) även efter att han separerats från H1.

H1 och H2 levde sen ihop i många år, H2 sparkade aldrig i väggen.

Däremot är jag helt övertygad om att om P1 och H2 hade levt ihop, och H2 utsatts för uttråkning OCH stress, t ex i form av lång boxvila, så hade H2 löpt STOR risk att utvecklas till krubbitare. Genom att i första läget av ren uttråkning börjat apa efter gnagbeteendet, och sen kommit på tricket. Helt enkelt för det var en väldigt oral häst. Gick omkring med grejer i munnen, kånkade vattenslangar, snodde mattes mössa etc. Och på boxvila var han hemsk, allt han kunde få tag i med sin lilla mun åkte in i boxen och lektes lyckligt med.

Så med 'rätt' (helt fel) förutsättningar, och någon att apa efter, tror jag han under en boxvila mkt väl kunnat ta efter ett krubbitarbeteende, och utveckla krubbitning som ett sätt att minska stressen, när han väl (av slump eller ej) kommit på hur man gör.

Så, helt enig med dig hur det utvecklas (stress, mår inte bra, magbesvär etc), men jag tror att VILKEN överslagshandling det blir (krubbitning, vävning, etc) beror mkt på individen.

tack snälla! :love:

jag har som sagt lärt mig acceptera bitandet, men just när det ökar så är det inte ok...
I somras när hon fick gå på bete i första stallet (där jag fick höra "stackars stackars Oki" osv XXX antal gånger när jag hade köpt henne), så kom VARENDA gammal stallkamrat fram och sa "åååhhh vad fin hon har blivit".
Stallägaren sa att bättre hem än mig kunde hon inte ha fått, och en annan berömde vilken fin kontakt vi hade fått osv. Det värmde verkligen och jag sög åt mig, för min häst är MILJONER gånger finare och lugnare/sundare nu...
Vad jag vill komma till är att jag förstår inte vad som är så himla fel när hon är finare än vad hon någonsin har varit, varför hon börjar igen... damn it... *ältar vidare med mina analyser* :cry:

min kompis häst började bita i uppmärksamhetssyfte!!
Hon bet lite pga magen en kort period, men slutade... sen så lärde hon sig igen.. hästen är SMART, hon tittar-prövar-lär sig.
Hon bet i somras så att hon fick till och med rem på sig, nu när hon INTE går på bete längre så har hon slutat.
Så det finns nog alla varianter :D

min biter inte pga uppmärksamhet! Hon biter när det är mat + av någon annan :devil: anledning :mad:

När biter hon förutom vid mat? Vid mat är ju en stressituation, något ska ske, som hästen ser fram emot att det ska ske och vet det ska ske, är otålig att det ska ske och vips har du en stressituation (det finns både negativ och positiv stress).

Är de andra också i stressituationer/situationer när något händer/ska hända, eller kan hon hux flux kl 14.23 en dag i hagen ställa sig och bita, i brist på annat? Eller just när hon är mätt, belåten och vet att 'nu händer ingenting på lång tid'?

Just det var vad man kunde se som det där som var kvar för ponnyns del, som remmen hjälpte. När han 'inte hade något annat för sig' så kunde han bita, 'av gammal vana'. T ex efter att ha ätit så han var mätt och belåten, och dags för liten siesta. Parkera sig vid trädet, vila ena bakbenet, och sätt igång och krubbita. Samma sak om han stod inne, när vi fort bort det som var av anledning (stress) så han bet aldrig när någon var i stallet, men när ingen var där, han hade ätit mat så han var mätt etc, och nu var det rätt boring faktiskt - så hörde man honom sätta igång och krubba.

Jag jmf det lite med rökare. Jag vet när jag åkte buss. Tror aldrig jag rökte så mkt som när jag väntade på bussen, det gav mig 'något att göra'. När jag skulle sluta röka var just vid busshållplatsen ett av de svåraste ställen att låta bli. Även om jag nyss rökt (dvs det fanns INGET nikotinbegär) så ville händerna tända en cigarett och röka. Jag bröt det genom att spela snake på mobiltelefonen, då var händerna sysselsatta. Glömde jag mobilen började jag ofelbart klappa på fickorna efter cigaretterna.

(Samma beteende finns ju i många andra situationer även nu. Märks SÅ väl när jag jobbar, och röker X cigaretter på Y timmar. Medan hemma om jag gör ditt, så röker jag 3*X cigaretter på Y h. INte för jag har sug efter nikotinet, utan av 'gammal vana' och inte har något 'bättre att göra')

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka