Munkorg-krubbitare-hagen

Sv: Munkorg-krubbitare-hagen

Jag har en ponny som bara till en början plockade ner hinkar, ställde ner dem på golvet och då började han bita. Slutade ett tag efter sommaren, men är nu värre än någonsin. Har provat rem, han sväljer inte lika mycket luft men biter fortfarande. Det känns som om han biter sönder hela boxen :(. Har därför funderat på munkorg, kan inte se en annan lösning. Vi har en annan ponny som går med munkorg i hagen på somrarna och det har aldrig varit några problem. Annars vet jag ärligt talat inte vad jag ska göra. Han kommer inte att ha några tänder kvar om han fortsätter så här!! :cry:

Säkert så har du stenkoll, men "socker" ingår ju i så mkt mer än betfor, tex melass, morötter och annat som saftar sig sas.
Ta en koll på ditt foder och kika på vad det egentligen innehåller...

jo det var det jag menade med fibergi! hon får ju i sig socker där!
ska genast kolla upp alternativ!

Ah, My bad, jag hittade en annan studie där de visat att 80-90 % av galoppörerna har magsår. Jag vet inte i vilket land studien är gjord så det får man ta hänsyn till, men att din häst haft ett magsår kan man ju tänka är sannolikt. Och då magsår ofta inte ger symptom (vilket din häst ju faktiskt har...) skulle jag nog vilja kolla upp det innan man "botar symptomen".

precis! Dock så kom de fram till att det var inte de hästarna de TRODDE hade magsår som hade det, utan det var de lugna (inre stress!!).
Min är/var "drama queen".
Hon hade problem med magen, men i dagsläget tvivlar jag starkt på det. Har varit nära att kolla upp det förut. Ingen ursäkt, men medicinen kostar 10 000kr, trevligt trevligt...

Jag tycker det verkar skumt att den helt plötsligt började på betet. Hur snabbt släppte du "på gräs", vande du in hästen på det gröna och hur länge? Var flocken samma som den gått med tidigare?
Troligen var det någon liknande faktor som satte igång det hela, och då det inte gått så lång tid kanske du kan få bukt med det.

De hade att pilla med i hagen + att jag betade henne mer eller mindre varje dag så fort gräset blev lite mer gräs ute.
Hade ingen annan möjlighet än att släppa på bete pang bom samma dag tyvärr, då det inte var i samma stall som hon bor i.

Hon kände alla i flocken sedan förut, stod i det stallet när jag köpte henne + att en av dem är hennes lilla bästis, så betet i sig har inte varit stress, tvärt om, fick hem en VÄLDIGT fin och nöjd pålle :)

precis! Dock så kom de fram till att det var inte de hästarna de TRODDE hade magsår som hade det, utan det var de lugna (inre stress!!).
Min är/var "drama queen".
Hon hade problem med magen, men i dagsläget tvivlar jag starkt på det. Har varit nära att kolla upp det förut. Ingen ursäkt, men medicinen kostar 10 000kr, trevligt trevligt...

Fast om 90 % av hästarna har magsår så har ju majoriteten av "drama queensen" också det. När såpass många är drabbade tycker jag att man kan utgå ifrån att hästen har problemet tills motsatsen är bevisad, ifall den har symptom.
Som jämförelse: Min häst hade sår i munslemhinnan. Hon tuggade helt normalt, hade inga problem. Men då en majoritet av ridhästarna har sår i munslemhinnan, varför skulle min häst vara ett undantag? Kollade upp, och mycket riktigt, ett sår.
Det betyder inte att man gjort fel i varken betselanpassning eller ridning, utan att modern hästhållning och hästsport med allt vad det innebär skadar hästarna.

Du är ju så övertygad om att hästen inte har magsår, varför nojja över medicinkostnaden då? ;) Då är det ju bara för att utesluta som du kollar upp det.
Och om du får veta att det är ett magsår så BEHÖVS det ju medicin. I min bok är det då olämpligt att "tro/jag vill inte veta" och sätta på en munkorg...

De hade att pilla med i hagen + att jag betade henne mer eller mindre varje dag så fort gräset blev lite mer gräs ute.
Hade ingen annan möjlighet än att släppa på bete pang bom samma dag tyvärr, då det inte var i samma stall som hon bor i.

Jag misstänkte det, lätt att de känsliga får knas i tarmfloran då. Var det typ mag/tarm du provade? Du kan ju prova t.ex bakjäst en längre period om du inte provat det.

1/4 paket om dagen är dosen som finns i mitt huvud. Om du går in på foderforumet och söker så hittar du en del info om det. Men det är mot en obalans i tarmfloran du ger det. Det kommer, liksom andra t.ex. mag/tarm, inte hjälpa mot evt magsår.

Läs all forskning som finns om just krubbitning.
Det står ingenstans numera att man skall använda varken rem eller annat.
Tänk dig själv att du har ont i magen och behöver rapa ordentligt, och någon sätter en rem runt din hals så du inte kan rapa...

Jag anser att varken rem eller "munkorg" behövs till enkrubbitare.

Och ja - jag har stor erfarenhet av krubbitare...

Ursäkta mig nu men är det bättre att hästen får kolik än att den har rem?

Har en valack som började krubbita för ca ett år sedan. Han står i ett litet lugnt stall, går ute långa dagar i stora hagar där det finns gott om träd, sly, rötter och sånt man kan sysselsätta sig med. Går i flock där alla hästar trivs bra ihop så det handlar inte om stress eller understimulans.

Däremot var han väldigt lös i magen under den perioden han började krubbita och sen till och från sedan dess. Han har också alltid varit väldigt glupsk på kraftfodret - trots fri tillgång på stråfoder, vilket resulterade i en foderstrupsförstoppning för ett tag sedan. Började då ge honom lucernpellets tillsammans med lite kraft och blötte detta till en gröt. Gröten kan han inte kasta i sig lika snabbt vilket innebär att matintaget blir lite lugnare. Nu är han jättefin i magen och krubbiter inte lika intensivt längre men han har inte slutat helt.

Det känns som om jag har kommit tillrätta med orsaken till krubbitningen men om jag har förstått det hela rätt (efter allt jag läst om det) så frigörs endorfiner när dom krubbiter. Endorfiner är som en drog - kroppens egna morfin, vilket gör dom beroende och därför fortsätter dom efter att dom blivit av med ursprungsproblemet. Försöker man hindra dom från att krubbita blir dom ju då självklart stressade och av stressen kan dom få tillbaka de problem som startade det hela.

Jag har aldrig sett att krubbitningen har varit något problem för hästen. Det som däremot är jobbigt är alla människors fördomar om krubbitning. - Jasså han krubbiter... Han mår kanske inte så bra psykiskt... Hur är miljön i stallet egentligen?... Blir han tillräckligt stimulerad?... Står han inne mycket eller?... osv. osv. Alla dessa kommentarer leder till att man som ägare ifrågasätts och skuldbeläggs. Jag tror det är därför så många frenetiskt försöker få bort krubbitningen med olika medel.

Själv är jag i tagen att köpa en ny häst... som krubbiter...

Jag har haft bra erfarenheter av Pronutrin. Dock fungerar det självklart inte på alla. Men den enda gången som jag har varit med om att en häst verkligen blivit botad från krubbitning så var Pronutrin inblandat. Det var en notorisk krubbitare som slutade att bita helt efter en kur.

Tyvärr följde inte ägaren de råd som hon dels fick från veterinären och dels stod i produktbladet (att det kan krävas uppföljande behandling, mycket grovfoder osv) så efter ett tag började hästen bita igen. Men ett tag var den alltså helt symptomfri och det enda man ändrat var just kuren Pronutrin. Från att ha haft rem mer eller mindre dygnet runt så behövdes ingen rem alls.

Det är ett medel som används när man misstänker magsår. Det har gjorts två studier. En som har visat på en effekt och en som inte visat på någon effekt (som vanligt i hästvärlden :crazy:). Men då jag själv faktiskt upplevt dess effekt på just krubbitare (och andra maghästar) så är jag böjd att tro att det faktiskt kan finnas vissa hästar som blir hjälpta.

Eftersom problemet har eskalerat så skulle jag personligen kolla upp om hästen inte har magsår. Det är ju trots allt bättre att veta än att gissa (vare sig hästen har det eller inte).

Mvh

Tora

har testat det, hjälpte tyvärr inte alls :(

jo men det har varit mycket förut med, alltså i någon period. Men det kändes som att det blev mer efter betet :(

Jag har aldrig sett att krubbitningen har varit något problem för hästen. Det som däremot är jobbigt är alla människors fördomar om krubbitning. - Jasså han krubbiter... Han mår kanske inte så bra psykiskt... Hur är miljön i stallet egentligen?... Blir han tillräckligt stimulerad?... Står han inne mycket eller?... osv. osv. Alla dessa kommentarer leder till att man som ägare ifrågasätts och skuldbeläggs. Jag tror det är därför så många frenetiskt försöker få bort krubbitningen med olika medel.

Själv är jag i tagen att köpa en ny häst... som krubbiter...

jo precis, JAG har gjort allt jag kan, du med säkert! jag kan iaf skylla på galoppen ;)

lycka till med nya pålle!!!

Tack! Det är ju inte så att jag har letat efter en krubbitare direkt men när allt annat stämmer så backar jag inte för det heller. Den nya är oxå fd galoppör för övrigt...:grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka