Munkorg-krubbitare-hagen

Sv: Munkorg-krubbitare-hagen

tack snälla! :love:

jag har som sagt lärt mig acceptera bitandet, men just när det ökar så är det inte ok...
I somras när hon fick gå på bete i första stallet (där jag fick höra "stackars stackars Oki" osv XXX antal gånger när jag hade köpt henne), så kom VARENDA gammal stallkamrat fram och sa "åååhhh vad fin hon har blivit".
Stallägaren sa att bättre hem än mig kunde hon inte ha fått, och en annan berömde vilken fin kontakt vi hade fått osv. Det värmde verkligen och jag sög åt mig, för min häst är MILJONER gånger finare och lugnare/sundare nu...
Vad jag vill komma till är att jag förstår inte vad som är så himla fel när hon är finare än vad hon någonsin har varit, varför hon börjar igen... damn it... *ältar vidare med mina analyser* :cry:

Hmm..lite långsökt kanske, jag vet inte?

Men rent teoretiskt, så säg att hon har känningar från magen. Inte magsår men typ nåt förstadium eller nåt. Och själv märkt att äta hjälper och lindrar. Och därför äter hon mer och bättre (och som bieffekt blir finare och rundare osv), och det är fortfarande bara känningar, så det påverkar inte allmänna välmåendet så mycket. Men magen är lite sämre, och därför biter hon mer för det också lindrar?

Känns lite långsökt, och vet inte hur det är just på häst. Men när min hund (som har HELT annan matsmältning, jag vet) hade magkatarr så åt och åt och åt hon. Jättepipig och petig med mat annars och åt typ en gång per dag och rätt lite (har fri mat). När magen krånglade så hon åt, och så åt hon igen, och så åt hon igen. Hon åt MYCKET mer mat då, och gick ju i och med det upp (= jättebra).

Dock hade hon ju andra, mkt små symptom, och det var ju de jag sökte för. Vet ställde en massa frågor, klämde, tog provet etc och såg mest brydd ut. Frågade om hon åt ordentligt 'jajamen sa jag, bättre än nånsin' och då direkt såg man hur vet hajade till och tyckte 'har hon ÄNDRAT sitt ätbeteende?'

Hon fick omeprazol, och mådde mkt bättre. Och åt 'sämre' igen (dvs normalt för henne).

Nu menar jag inte att tidigare ätandet är/var normalt för din häst, utan bara slog mig den tanken att hon kanske kan ha känningar från magen, och äta lindrar, och krubbita lindrar, så hon äter mer och krubbar mer?

Alt tvärtom. Hon äter bra för hon mår bättra och mått bra, men magen ger små känningar, och de känningarna blir lite mer just i samband med att hon äter, och då krubbar hon, och därför det ökat med krubbandet?

Oavsett spånandet, så att magen är 'lite sämre' och det hon känner av, men inte så mkt att hon börjat äta mindre än etc? Eller har det ökat över lång tid?

Senast ändrad:

ja det är vid matdax... men utöver det, om hon passerar trädet.. om kl är 15.24 eller 16.42 ;)

när jag har ridit och släpper ut henne med de andra så kan det vara raka spåret till något träd, ELLER så går hon och dricker och sen betar...

hon "gillar sitt träd" typ :crazy:

om de andra pillar med gräset så kan hon pilla med trädet (och suga).

din teori är helt klart bra, meeen, på betet så åt hon och var mätt hela tiden, men så fort jag tog in henne, så var det FÖRSTA hon gjorde att bita.
(vi tog in för vila och kraftfoder 2-3h/dag).

när hon fick gå in i box på natten (nu på hösten) men ändå hade gräs i hagen, så bet hon...

så nä, inget samband.

hon har blivit bra på att äta senaste året (hon gillade inte höet i förra stallet).
+ att jag gav henne hippo alfa, sen dess är hon jättefin i hullet!

däremot kan hon vara lite "ponny", kasta sig på hösilagebalen när hon kommer in. hungrig. men det förklarar jag med att på betet åt hon hela dygnet när hon ville.

Tack för en intressant artikel .
Jag hade en vävare tidigare också det ett engelskt fullblod f.d galoppör.

din teori är helt klart bra, meeen, på betet så åt hon och var mätt hela tiden, men så fort jag tog in henne, så var det FÖRSTA hon gjorde att bita.
(vi tog in för vila och kraftfoder 2-3h/dag).

när hon fick gå in i box på natten (nu på hösten) men ändå hade gräs i hagen, så bet hon...

så nä, inget samband.

hon har blivit bra på att äta senaste året (hon gillade inte höet i förra stallet).
+ att jag gav henne hippo alfa, sen dess är hon jättefin i hullet!

däremot kan hon vara lite "ponny", kasta sig på hösilagebalen när hon kommer in. hungrig. men det förklarar jag med att på betet åt hon hela dygnet när hon ville.

Jag får inget riktigt klart svar på hur och när hon biter?

Båda fallen ovan är ju ganska 'klassiska' i att de biter när något händer/ändras.

Just bita när de tas in eller inför fodring (om de står inne och väntar). Även efter fodring har jag sett, min ponny kunde man aldrig ge socker inne. Fråga mig inte vad det var med just socker, men ge ponny en socker bit - se ponny krubbita när han ätit upp sockret. En godisbit gick bra, morot, äpple etc. (Det här var alltså när han var symptomfri och inte hade rem etc)

Men hur biter hon?. KOnstant eller i perioder (typ äta - bita - vila - bita). I vilka situationer? Ute, så biter hon om en kompis tar in eller annat?

*ändrat, såg sen du svarat i ett annat inlägg också på vissa av frågorna*

Senast ändrad:

Nu var mitt inlägg inte menat som 'attd et är en lätt sak att bota alla', utan mer att ja om man ska klyva hår så går det att bota alla, men det är inte möjligt i realiteten.

Jag menade inte så ,utan ville bara belysa att det inte är så enkelt även om det är till synes nästan naturlig miljö. Jag hade ju en vävare tidigare och det var lättare för han vävde inte ute i stor hage men om det var en mindre hage typ gruspaddock vävde han där även om han fick fri tillgång på mat.
Vårt nuvarande fullblod började luftsnappa och krubba när vi bytte stall så där är miljön helt klart utlösande. Han liksom Messys ser bättre ut än någonsin ,äter all mat han får och är ute mycket i hagen med gräs och träd.

hon har ju som sagt var rem inne, men när stallägaren tar in henne och tar av alla täcken, innan remmen åker på, då biter hon, är den för löst så biter hon (de har mat i krubban + hönät när de kommer in).

när jag har henne i gången och borstar så kan hon luftsnappa, nrä jag tar under magen, när jag gör något hon inte vill eller "bara för att", en period inte alls, nu gör hon det igen, fråga inte varför :confused:
Sen har de elastiska uppbindningsband, så hon går ofta fram till boxen framför å biter, men då skriker jag "NEEEEJ" och "BACKA", så nu backar hon även om jag står i andra delen av stallet :p
När jag går in i sadelkammaren så hör man hur hon tassar fram, jag skriker, men hon tror att jag inte ser henne, sen när man kommer ut så backar hon och ser söt och oskyldig ut med spetsade öron...

i hagen vet jag ju inte exakt i å med att jag inte är där dygnet runt, stallägaren har sagt att hon gör det "då och då".
Jag har sett när jag släpper ut henne efter ridning, kanske 70% av gångerna av de gångerna hon inte dricker eller har lunch (jag lunchar oftast så då går hon tlil sin hög direkt)
När jag kommer på morgonen ca kl 8 så har hon varit ute kanske 30min, då kan jag se henne bita... om hon inte biter och jag mockar (1h mockning, kör hela stallet) så kan jag se henne stå där efter ett tag och nästa gång jag tömmer kärran så betar hon.
Igår när jag kom på em så betade hon, när jag hade ridit och pysslat osv å släppte ut henne så såg jag att hon hade gått till trädet och stod å bet sen när jag åkte.
Så ute: med jämna mellanrum, inget mönster.

tack för artikel!!! ska läsa när jag kommer hem från jobbet!!!!

problemet är inte "att" hon biter, problemet är att det är mer än förut. jag vill veta orsaken och vad jag kan göra för att hålla det på en "lagom" nivå...

.

Jag menade inte så ,utan ville bara belysa att det inte är så enkelt även om det är till synes nästan naturlig miljö. Jag hade ju en vävare tidigare och det var lättare för han vävde inte ute i stor hage men om det var en mindre hage typ gruspaddock vävde han där även om han fick fri tillgång på mat.
Vårt nuvarande fullblod började luftsnappa och krubba när vi bytte stall så där är miljön helt klart utlösande. Han liksom Messys ser bättre ut än någonsin ,äter all mat han får och är ute mycket i hagen med gräs och träd.

Nej, vi menar precis samma sak =) Även med de bästa förutsättningar man kan ge, så är det inte lätt. Och de som säger att det går visst att bota må ha rätt, men det kräver då att man låter dem återgå till att leva som vilda på riktigt, och det är inte görligt.

Sen, ibland är det nästan omöjligt förstå hur det hänger ihop. Jag blev EXTREMT överraskad över mitt arabsto.

Hon var ju en boxvandrare. Höll på att ge MIG magsår. Tjock som en liten gris, blank och välmående. Men sätt henne i box, så endera när maten tog slut eller när hon ansett 'gränsen var nådd' (vilken den var efter ca 5 h..) vilket nu kom först, så vandrade hon. Hon vandrade vid utsläpp, hon vandrade inför fodring, hon vandrade när man gjorde något i stallet. Hon vandrade i utebox, i utebox med liten hage utanför hon kunde gå in/ut i. Och hon vandrade även i hage ute om den inte var STOR. 50 * 50 meter gräshage och med 'ett ton' grovfoder och hon vandrade och vandrade och vandrade.

Hon började efter en lång boxvila som 1½ åring, så även där miljöutlöst. Inte under den, men efter den. Sen blev det bara värre. Hon vandrade inte ute i stor hage, och inte på lösdrift. Och - nu kommer det spännande - hon vandrade inte en METER när hon var dräktig. Trots att hon stod 3 veckor på boxvila på klinik. (Hon vandrade annars etter värre borta, efter 2 dagar på klinik innan så ringde de och nästan grät och sa att du måste hämta din häst. Då travade hon runt runt i boxen, helt blind och döv för omvärlden. Slutade bara om man tog ut henne på stallgången, då var det lugnt, men som de sa 'vi kan ju inte avdela en personal att stå och hålla i henne').

Men dräktig, så inte en meter. på TRE VECKOR inne i box, med hästar som gick in/ut osv (ngt som annars utlöste) Kastade tyvärr fölet - och började vandra inom en vecka igen.

Helt klart så satt vandrandet DELVIS ihop med att ogilla vara instängd, men det satt i 'annat' också. Vad undrar jag fortfarande över. Men helt klart, så efter den där boxvilan, så hon blev 'allergisk' mot att vara inne, och hade otroligt behov av stora ytor. Minns under stormen Pär. Hon vandrade som en besatt (hästarna stod inne). Tillslut kände jag att jag inte stod ut med att se henne må sådär mer, så jag slängde ut henne. Och väntade mig att hon 2 sek senare skulle vilja in, och 'inse sitt misstag'.

Efter fem h i stormen gick jag och hämtade henne, för då började det falla så mkt träd. Hon gick i full snöstorm helt lycklig och tulade i snön efter ngt ätbart. Att det i stallet fanns en box 'full med mat' och ute var minus, snöstorm och INGEN mat, det bekom henne inte. För hon var ju uuute.

När hon hade oppat sin kotled, så efter 5 dagar i 50 * 50 meters hage (för stor men bättre det än vandra) så vandrade hon sönder den, och bröt sig in till kompisarna. Så inte bara ute, utan utrymmet med.

Men VARFÖR upphörde hela vandringen när hon var dräktig - det har jag funderat massor på.

Kanske var det hormonpåverkan som gjorde att hon inte boxvandrade då. Hormonförändringarna kan ju ge en massa konstiga beteende så varför inte?
Skrattade gott åt din berättelse om stormen Per ,min var lika dan gick ute i snöstorm och såg glad ut medan de andra tryckte vid grinden och ville in. Den enda gången han stod stilla utan att ens väva i boxen var när han var dödssjuk ,41,6 grader i temp ,andningpåverkan och snor /slem.När tempen gick ner till 40.2 nästa dag gick det inte att ha honom inne länge .Så då åkte han ut i sin älskade hage ca 10 hektar kuperad hage.

Mm, absolut att det var hormonerna. Men varför, och hur liksom?

Nu fick hon ju tas bort av andra anledningar, men jag var beredd att prova spruta henne, för att se om dte hjälpte. Eller om det varit idag, lagt in glaskulor.

Hon vandrade heller inte med HÖG feber. Däremot sederad vandrade hon (om hon inte var helsänkt då). Ingen skillnad brunstig/obrunstig, sommar vs vinter etc. Så väldigt fascinerande hur hormonerna av dräktigheten kunde påverka så mkt.

ang munkorg så får inte min häst i sig något öht. för honom (fånghäst) är det ju en okej lösning ändå, eftersom han endast har den på när det är frost+sol, vilket är sällsynt. men han skulle bli fruktansvärt ledsen och frustrerad om han var tvungen att ha den hela tiden.

sen har dom väl kommit fram till att luftslukningen i sig inte är farlig??

munkorg känns långt bort efter den här tråden måste jag säga.

jo det där med luftsnappningen blir väl mer och mer att det inte är farligt.
men undra hur HON mår av det?

tack för artikel!!! ska läsa när jag kommer hem från jobbet!!!!

problemet är inte "att" hon biter, problemet är att det är mer än förut. jag vill veta orsaken och vad jag kan göra för att hålla det på en "lagom" nivå...

Jag förstår dig precis.

En av våra fd tävlingsponnyer blev betydligt bättre när vi tog bort alla sockerprodukter ur hans kost.
En annan blev lite bättre, de övriga har jag inte märkt ngn skillnad på.

En häst krubbade i samband med att hon åt, dvs käkade lite, drog 2-3 tag luft. käkade lite, drog 2-3 tag luft osv. hon hade magkatarr i omgångar. Betydligt bättre efter behandling.

En annan gjorde det pga oro när det blev för mkt omkring honom - där var det ju klart att det var stress.

Kanske din häst inte trivs med sina nya kompisar? Att den är lite utanför i flocken och inte hittar sin plats?

Hon gillar inte sina kompisar!!! Det är ett halvblod som vallar henne då och då, men märkligt nog är det samma häst hon går fram till och oftast de som står bredvid varandra... De andra tycker hon varken till eller från om, de är 4 i samma hage, sen 2 andra i en hage bredvid+1 föl.
Men i somras när hon gick med sin bästis så tyckte hon det var kul i 20min, sen såg man att min gick lite ifrån flocken. Hon vill ha "tillgång" till kompisar, men orkar inte ha dem så nära.
EN gång har hon verkligen gillat en annan, och det var ponnyn i förra stallet, de var som ett gift par ;)
Lite OT, men jag körde till en skog nära gamla stallet för någon månad sen för att rida ut på sandvägarna, på håll ser jag en brun ponny med en blond liten tjej på, så var det bästisen, de var SÅÅÅ glada att se varandra! Ponnyn försökte vända från sitt sällskap och haka på oss :love:

Det där med socker var intressant. Min får ju i huvudsak fibergi. Hon får ingen betfor, utan jag blöter 0,5kg Hippo Alfa till henne.
Kanske ska byta till någon müssli.
När hon fick ren havre (1kg tror jag det var) då fick hon ont i magen! Slutade med att hon inte åt på några dagar, så bytte jag, då åt hon igen. Klockrent.

Fiber P eller vad det heter kanske kan vara något...

Säkert så har du stenkoll, men "socker" ingår ju i så mkt mer än betfor, tex melass, morötter och annat som saftar sig sas.
Ta en koll på ditt foder och kika på vad det egentligen innehåller...

Du, jag skulle ändå kolla upp så hästen inte har magsår, på klinik, för säkerhets skull. Under tiden på galoppbanan är det ganska stor sannolikhet att den hade det och det syns ofta inte vilka som har magsår (i en studie hade 50% av hästarna magsår, travare). De kan vara svårläkta som satan ffa utan behandling.

Ah, My bad, jag hittade en annan studie där de visat att 80-90 % av galoppörerna har magsår. Jag vet inte i vilket land studien är gjord så det får man ta hänsyn till, men att din häst haft ett magsår kan man ju tänka är sannolikt. Och då magsår ofta inte ger symptom (vilket din häst ju faktiskt har...) skulle jag nog vilja kolla upp det innan man "botar symptomen".

Jag tycker det verkar skumt att den helt plötsligt började på betet. Hur snabbt släppte du "på gräs", vande du in hästen på det gröna och hur länge? Var flocken samma som den gått med tidigare?
Troligen var det någon liknande faktor som satte igång det hela, och då det inte gått så lång tid kanske du kan få bukt med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka