golden_tinka

Trådstartare
Hur ska man hålla kattens mun fräsch?
Min katt kommer gärna och väcker med genom att flåsa mig i ansiktet med sin vidriga andedräkt..:crazy:

Borsta tänderna är ju ingen större hit, inte änns när det är fisk smak på tandkrämen:eek:
Tuggpinnar är i kattens ögon ointressanta...
Ger honom just nu PlaqueOff dagligen, men kommer det hjälpa?

Tandsten togs i sommras, han äter mest torrfoder, men nån gång per dag fisk eller blötmat.

Hur gör ni?

Sv: Munhygien

Här äts det råa köttben och köttbitar och munnarna/tänderna är i prima kondition.

Ahha, vad för kött ger du dom då? nåt speciellt att tänka på när man ska ge rått kött?;)

Jag ger kycklinghalsar, kycklingvingar, broskben från gris, grishjärta och oxhjärta. Allt detta ger bra rensning i munnen.

Du bör bara köpa svenskt (bra kvalité och noggrann livsmedelskontroll) och eventuella rester ska inte ligga framme. Man ska alltid tänka på att hålla god hygien när man hanterar rått. Köttet ska hållas kallt tills det ska serveras, katten äter det den vill ha och resten plockar man undan.

Vänj katten vid köttet långsamt, precis som med alla annan mat. Mycket ben kan även orsaka förstoppning (pga. den höga kalciumhalten) så ge inga ofantliga mängder ben per dag. En halv vinge eller en kycklinghals om dagen, mer än så bör man inte ge just iaf inte till en ovan katt.

Nån annan som har lust att dela med sig av hur ni håller kattens andedräkt fräsch eller gör alla som Sol?;)

Min katt kommer gärna och väcker med genom att flåsa mig i ansiktet med sin vidriga andedräkt..:crazy:

Borsta tänderna är ju ingen större hit, inte änns när det är fisk smak på tandkrämen:eek:

Tandsten togs i sommras, han äter mest torrfoder, men nån gång per dag fisk eller blötmat.

Hur gör ni?
PlaqueOff är superbra och även BucaCat som är som en slags tandkräm.. de ÄLSKAR den... man borstar inte tänderna utan man ger den direkt i munnen...

Hur gör ni?
Ge inte fisk och blötmat utan håll dig till torrfoder... fisk innehåller inte taurin som är livsnödvändigt för katter och blötmat är 85% vatten! Så ge bara torrfoder och kanske nån msk blötmat på lördagar som godis ;)

Ge inte fisk och blötmat utan håll dig till torrfoder... fisk innehåller inte taurin som är livsnödvändigt för katter och blötmat är 85% vatten! Så ge bara torrfoder och kanske nån msk blötmat på lördagar som godis ;)

Fisk innehåller visst taurin. Lika mycket som kött. Under den stora katastrofen när kattern blev sjuka av just taurinbrist var det katter som åt just fiskbaserad burkmat som klarade sig bäst undan, eftersom fisken innehöll höga halter taurin.

Jag anser dock inte att man ska ge katten stora mängder fisk eftersom den då riskerar att drabbas av pansteatit (om man inte tillsätter E-vitamin).

För att få i han Plaqueoff måste jag ge han nåt "blött", fisk får han max en gång i veckan och torrfoder fri tillgång på, har svårt att tro att han lider av detta lilla tillägg..;)

blötmat är 85% vatten! Så ge bara torrfoder och kanske nån msk blötmat på lördagar som godis ;)

Ja kattens naturliga föda innehåller väl bara ca ~80% vatten.:smirk: ( vet inte den exakta halten men något sånt är de väl iaf.) Blötmat är mycket mer naturligt och bättre för kattens mage och mun än vad torrfoder är.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 972
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 098
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 947
Senast: Sol
·
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 955
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar