Sv: Mugg

Glömde. Håller med de som säger att man bara ska tvätta i "nödfall". Det bästa är att borsta bort torr lera med mjuk borste. ..

Rotterö skrev:
Ja det skulle jag villa veta Vad den salvan heter
tack

Kodacombin Novum eller nåt sånt (skrev bara upp det i minnet inte på papper :devil: ). Det är nästan helt bra nu!! verkligen att rekomendera... :bow:

Rotterö skrev:
Socatyl kan man använda det på dräktigt sto. Det står på paketet. Använd inte till dräktigt sto.

Någon som gjort det. Jag har salva hemma i så fall

Procell salva är det bra ??
Jag skall kolla ordentligt i morgon.

I bipacksedeln till socatylen står det "Kan användas under dräktighet och digivning/laktation. " så det ska inte vara några problem att använda på dräktigt sto.

källa: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=051129&DocTypeID=14

Vad köper man salvan Kan du ta reda på hur det stavas. tack

Bra jag kan då använda socatyl en jag har tack

Spraya med utspädd VirkonS. Funkar!
Och en tröst kanske är att hästarna verkar bli immuna efter ett antal säsonger. :-)
Se i arkivet över gamla inlägg.
/nocke

Rotterö skrev:
Vad köper man salvan Kan du ta reda på hur det stavas. tack

Bra jag kan då använda socatyl en jag har tack

Menar du mig? ska kolla igen för säkerhets skull. Tror hästens ägare köpte den på apoteket men jag vet inte om det receptfritt.

Jag tittade ordentligt i dag. Höger bak är mäst på .
Jag har i dag tvättat med lactasyd tvål för att få det riktigt rent för att kunna se.
Sedan tvättade jag med clorhexodin sprit. Sedan torkade jeg tort. La på salesylvaselin fet vaselin salva.
I dag har de stått i våran backe som är bättre. Finns inte så mycke lera. Men är inte så bra med rötter mm för halk risk nu när det regnar.

Men det får bli så tills en hage är fixad. Vi ska köpa sad grus och lägga i hela hagen. Tar nog några dagar att göra.
Allt för att de skall vara friska.

Jag har provat det mesta mot mugg.
Och det är nog bara att inse att något universellt botemedel finns inte, utan man får försöka lindra det och prova sig fram.
Tänk bara på att Ludger Beerbaums hästs doping var p g a en salva mot mugg. Om den hästen som har tillgång till all världens veterinärer dras med mugg så får nog vi "vanliga dödliga" också göra det.

Jag har i princip provat "allt". Jag har även tagit bakterieprov på muggen för att kunna sätta in rätt behandling. Det man kan säga är att när man tar till pencilinsalvor, socatyl och dylikt så funkar det oftast bara en gång, sen blir de immuna.
Det som jag lärt mig av många år med en häst som lätt får mugg är att det som hjälper bäst är att alltid hålla muggen torr. Aldrig någonsin tvätta med vatten.

Ett bra tips är att lägga på massor av helosan, på med en kompress och sedan linda. Låt det sitta på dygnet runt och byt en gång per dygn. Denna behandling blir de inte heller immuna mot. Muggen växer inte till sig och minskar i princip alltid. Mjukgörande i alla former är bra. Skydda mot fukt och smuts - även i hagen!

Teatreaolja(naturmedel) blandat med vatten. Läs instruktioner noga. Och fråga i butiken då det är starkt. Är ett naturmedel som är svampdödande. Finns i hälsokostbutiker. Vi har prövat på en häst med två vita ben som fick mugg i somras med bra resultat. Självklart att ha rent o torrt. :bump:

Jag får nog gå emot mängden här :o

Jag tycker det finns två typer, den torra som spricker och den mer svampiga sorten.

Oavsett vilken typ, så tvättar jag absolut inte av det. Utan låter istället leran torka, och därefter borstar bort leran.

När man spolar, så tränger gruskornen djupare in och irriterar huden.

När man borstat bort leran så kan man ju tvätta med lite lactacyd eller jodopax. Men utan slang och bara med en svamp med ljummet vatten som man drar i hårens riktning.

Är muggen svampig, brukar det viktiga vara att hålla karleden torr, därför brukar jag ta på lite jodopax för det är uttorkande.

Är muggen torr, så brukar jag ta helosansalva.
I riktigt såriga fall, så brukar jag lägga på helosan, tidningspapper sen stallbandage över natten. Då brukar det vara uppmjukat på ett par dagar så det inte spricker och blir sårigt..

Till dig som undrade om Procell (fast jag tror den heter Proteinsalva numera...) var bra så kan jag säga att det är outstanding på alla typer av sår!!! Den är dyr (typ 250:- för 100 ml), men värd sin vikt i guld. Det är den enda salvan jag använder på min häst och jag är helt facinerad över vilka underverk den gör....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: jennylu
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 510
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka