MIlla01

Trådstartare
Jag har en häst på foder som har små sårskorpor lite överallt och mindre sår som jag inte vet vart de kommer ifrån, mest har hon mindre sårskorpor på frambenen, på bogen och i karlederna, jag är inte riktigt säker på om det är mugg eller om hon kanske bara har skrapat sig på något. Undrar därför om det är någon som vet hur man behandlar detta på bästa sätt eller om man kanske ska rådfråga en veterinär?

Jag har en häst på foder som har små sårskorpor lite överallt och mindre sår som jag inte vet vart de kommer ifrån, mest har hon mindre sårskorpor på frambenen, på bogen och i karlederna, jag är inte riktigt säker på om det är mugg eller om hon kanske bara har skrapat sig på något. Undrar därför om det är någon som vet hur man behandlar detta på bästa sätt eller om man kanske ska rådfråga en veterinär?

Har hästen vita ben? Min har det och får MYCKET mugg på sommaren som beror på solen. Att skydda från sol fungerar bäst. Rekommenderar att tvätta med klorhexidinschampo som får sitta en stund och sedan någon fet och mjukgörande salva t.ex. inotyol. Har det inte gått över efter någon vecka kan det nog vara läge att be vet ta bakterieprov så att du kan få rätt behandling!

Samma häst får också krustor av fästingar (ofta små nymffästingar) som känns som muggskorpor, men på hela kroppen..

Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar