Mugg uppföljning!

axel

Trådstartare
Hur har det gått för er alla med mugg o rasphästar?
använde ni de femtielva huskurerna eller medicin?

Jag har gett :devil: i att blaska, smörja o pilla o den är borta av sig själv för första ggn.:idea:

Sv: Mugg uppföljning!

jag har gjort som dig.. min flinga har haft mugg å rasp... åsså kom lervällingen... men jag har inte gjort någonting åt det hela.. å nu har hon ingenting! tidigare har jag provat med en jäkla massa å inte fått bort det ordentligt.. så nu e jag nöjd :P

japp hålla torrt är det bästa
man kan ju tyvärr inte göra så mkt åt at hagarna ser ut som dom gör med det här vädret

men hålla rent och torrt på natten gör gott:bump:

Min häst fick lymfangit en gång så då blev jag ju i princip tvungen att behandla med dittan och dattan. Efter det har muggen inte kommit tillbaka, verkar som att hon blev resistant mot det eller något liknande! Hoppas det håller i sej bara....:crazy:

Jag behandlade inte, utan satte igång den.
tur var väl det, annars hade det väl aldrig blivit av:o
Satte igång den andra oxå- av bara farten.

Är helt övertygad om att det kommer inifrån.
Min andra hade hemsk mugg o rasp som 3-åring o har på 12 år inte fått ngt återfall.
i min enfald trodde jag stt det skulle vara likadant på den andra- men ack vad jag bedrog mig.

min kompis ringde o frågade om just detta idag, hon har bara haft kortisonsalva på, men har spolat av benen.
Jag skulle undvika det o raka benen o sen bara borsta bort det allra värsta med en supermjuk borste.
Jag har ingen lera:banana:

Pondus har haft rejäl mugg på tre ben, och det blev till slut rasp på ena bakbenet - riktigt ful sådan :crazy: .

Jag har sköljt benen nån gång i veckan, annars låtit honom torka och sen borsta bort den intorkade leran. Jag tror inte på det där med att skölja av benen varje dag...fukt är ju inte direkt det som behövs (och när man sköljt ska man ju gärna kleta på helosan och sen linda benen för att dom svullnar...ja, för det gör ju allt mkt bättre :eek: . Blev dock hängd i stallet när jag ansåg att dom gjorde helt fel :p )

Funderade ett tag på att be vet. skriva ut fucidin, men...äh, provar själv först. Och det gick finfint ;). Smorde iofs ett par gånger med helosan, när jag märkte att det blev sprickor och annat mys på benet med rasp - ville helt enkelt mjuka upp lite.

När det lugnat ner sig och nästan allt var borta, kletade jag på aloe vera och nu är han jättefin och allt är borta :) (gav honom mag-tarm gojs under några dagar också - vilket jag iaf inbillar mig hjälper)

Samma sak har hänt här. Jag har två hästar med mugg och jag har tvättat och smörjt och tvättat och smörjt... varenda dag och ingen bättring... till slut gav jag upp och slutade tvätta och kletade bara in lite skillingarydsalva där det var sprickor och nu ser jag en ljusning på eländet den verkar ge med sig :bump:

Min ena häst har haft mugg innan och då har jag knappt brytt mig utan bara kletat på lite av skillingarydsalvan och sedan har det fixat sig själv men denna gången har jag använt hex-schampo, recept belagd salva som vet skrev ut, salisyl salva (resv för stavning) jodopax.. men inget har som sagt funkat.

Jag skulle inte smörja alls, även om det spricker.
Det torkar upp o läker då.

Det enda som hjälpte när min gubbe fick mugg en sommar (får bara mugg när det är varmt och torrt, nästan aldrig när det är blött och lerigt som nu) är raka karleden, tvätta med Lactacyd och smörja in med en kortisonsalva som jag fick ut av min vet (Celestona Valerat).
Spolar av ben och fötter varje dag, torkar torrt och kollar om det är någon mugg på G. Än så länge har vi sluppit den.:)

Fast jag hade inte hjärta till att göra så... sprickorna blödde nämligen och hon hade ont och haltade. Men nu är hon som sagt bättre så nu smörjer jag knappt alls.

Jag misstänker starkt att leran inte alls har något med muggen att göra. Dels så gick mina hästar i gräshage utan lera när de fick mugg och nu går de i värsta lervällingen och nu håller muggen på att försvinna.

Vad tror du att det beror pa om det inte ar leran?
For jag tycker oxa det ar lite konsigt med min hast, han hade mugg i somras nar det inte var nan lera och jag borjade fasa for vintern med leriga hagar men har inte haft nagonting sen i somras, och forra vintern var hans mugg dalig :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror mer på fukten.. låter kanske konstigt men lera skyddar ju faktiskt mot fukt eftersom det suger upp fukt..

Det blöta gräset gör ju benet fuktigt hela tiden medans lera torkar ju på benet och suger upp den fukt som finns kvar på benet.

Något som stödjer min teori mer är att för många många år sedan hade jag en ponny inackorderad i ett stall vars hage bestod av upplöjd åker :eek: varpå hästarna gick i 3 dm lera hela tiden och INGEN av hästarna fick någonsin mugg..

Det finns säkert hästar som får mugg i lera också men mina har aldrig fått det så jag måste ju tro på min egna teori efter mina egna upplevelser :D

Min hast borjade fa mugg i somras nar morgondaggen blev varre och i samband med flytt till en hage dar det var lite hogre gras sa han var konstant blot om benen, sa det stammer ju sa fall med din teori. Men han hade mugg de tva vintrarna innan da han stod i lera :confused:
Jag e iallefall glad att han inte har det denna vintern :banana:

Efter 4 pencillinkurer och 38 olika huskurer så hittade vi något som funkade... Salisysyrevaselin, sen tvättade jag, tog bort lösa skorpor och smorde på anitbiotikasalva.

Men jag har haft mitt på analys och tagit hudprover, hon hade båse satfilycocker och lite andra trevliga bakterier, så det var inte så konstigt att det inte gav sig. Dessutom var antagligen muggen orsakad av fotskabb.

Men hon var riktigt dålig och har haft lymfangit hela hösten, som nu börjar ge sig.

//E

Vad tror du att det beror pa om det inte ar leran?
For jag tycker oxa det ar lite konsigt med min hast, han hade mugg i somras nar det inte var nan lera och jag borjade fasa for vintern med leriga hagar men har inte haft nagonting sen i somras, och forra vintern var hans mugg dalig :confused:
Det kommer ifrån ngt som dem äter-obalans i magen. Min fick sitt i somrasi den värsta torkan, när jag bytte hage.

Jag brukar tvätta med lite vatten och sen smörja på Hästsalva. Funkar asbra och är oftast borta redan nästa dag :D

Uppdaterar mitt eget fall. Det hon fick av ett skav vid årsskiftet.

Har gett hästen hippotrim i 10 dagar o har INTE RÖRT DET ALLS.

nu börjar det sista att trilla av:banana:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2