mugg tråden

Sv: mugg tråden

salvan finns på apoteket,kostar runt 50-lappen. väldigt dryg och bra.
är han lerig så tvättar jag med vanlig grönsåpa, annars bara putsar rent med en steril kompress med mild sårrengöring. Det är mkt viktigt att det är torrt innan du stryker på ngn salva. Men denna är bra då den andas och sitter länge.

okej måste verkligentesta den låter ju super!:D tack

Läste att man kunde ha muggbanage har du testat de ? Tror du d eblir för instängt om man har de på nätterna?

personligen skulle jag inte använda bandage. JAg tror på att det ska luftas.
JAg har testat att bandagera tidigare(inte just med muggbandage) och jag upplevde inte att det hjälpte. Muggbakterierna kommer ju lixåm åt ändå.

hos mig funkar som sagt: När den inte är illa muggen, första hjälpen spray,torka,skillingaryd.
Vid illa: grön såpa,alt.lacatyltvål,första hjälpen spray,torka,silonsalva

personligen skulle jag inte använda bandage. JAg tror på att det ska luftas.
JAg har testat att bandagera tidigare(inte just med muggbandage) och jag upplevde inte att det hjälpte. Muggbakterierna kommer ju lixåm åt ändå.

hos mig funkar som sagt: När den inte är illa muggen, första hjälpen spray,torka,skillingaryd.
Vid illa: grön såpa,alt.lacatyltvål,första hjälpen spray,torka,silonsalva

okej, då ska ja inte testa muggbadage, kollade lite på nätet så sa de att man kunde anväda på nätterna.

de kostar inget man skulle tvätta rent med såpa, sen smörja med helosan sen på med bomull sen linda det.

Min ponny hade lindrig mugg får någon vecka sedan. Körde min egna lilla kur.
Jag tvättade rent med vatten och såpa, torkade torrt med handduk. efter alsolsprit på bomullstuss och sedan Microcid, som jag själv använde när jag hade svinkoppor, en salva som är bakteriedödande. emellanåt använde jag helsoan sol, prob, olja och jodopax.

Min ponny hade lindrig mugg får någon vecka sedan. Körde min egna lilla kur.
Jag tvättade rent med vatten och såpa, torkade torrt med handduk. efter alsolsprit på bomullstuss och sedan Microcid, som jag själv använde när jag hade svinkoppor, en salva som är bakteriedödande. emellanåt använde jag helsoan sol, prob, olja och jodopax.

okej, men min häst har svår mugg tvärr vill inte blada in nåt alsosprit och sånt som svider då han redan har ont

Min hovslagare rekommenderade honung, han hade testat eftersom han hade mycket hemma och bivax används av hovslagare ibland vid skador i hoven. När han hade en häst med mycket mugg förra sommaren hade han kletat på honung bara för att testa och det hade funkat. Jag brukar annars använda salicylsyrevaselin (salivase) och det brukar hjälpa, har dock aldrig haft stora problem med mugg på mina hästar.

Min hovslagare rekommenderade honung, han hade testat eftersom han hade mycket hemma och bivax används av hovslagare ibland vid skador i hoven. När han hade en häst med mycket mugg förra sommaren hade han kletat på honung bara för att testa och det hade funkat. Jag brukar annars använda salicylsyrevaselin (salivase) och det brukar hjälpa, har dock aldrig haft stora problem med mugg på mina hästar.

okej, kan ju alltid testa. Så jäkla konstigt aldrig haft mugg innan så kommer de bara. _helt konstigt öre

Min häst får också mugg titt som tätt på sitt vita bakben. På henne slår det upp över en natt och sedan är hela benet fullt. Hon har haft så hår i perioder under hela livet och ingen vet varför. Det fungerar bäst för henne är att tvätta med lactacyl tvål, torka torrt med handduk och försöka pilla bort så många skorpor som möjligt när de är fuktiga och mjuka. Sen smörjer jag med socatil pasta som man får på recept. Tycker det fungerar bra och eftersom pastan är tjock så håller man även flugorna borta:)

Min häst får också mugg titt som tätt på sitt vita bakben. På henne slår det upp över en natt och sedan är hela benet fullt. Hon har haft så hår i perioder under hela livet och ingen vet varför. Det fungerar bäst för henne är att tvätta med lactacyl tvål, torka torrt med handduk och försöka pilla bort så många skorpor som möjligt när de är fuktiga och mjuka. Sen smörjer jag med socatil pasta som man får på recept. Tycker det fungerar bra och eftersom pastan är tjock så håller man även flugorna borta:)

okejokej;D ja tesatade hästsalva 4S på min fårse om d efunkar;D den savla är ju jätte fet och håller flugor oh mygg bort iallfall

Har samma problem och när min tränare kom hit och tittade lite på henne rekomenderade hon att vi skulle rensa ut henne på insidan (magen) ge antibaktriel eller vad det var.. Iaf kan man börja emd insidan då det oftast är där det sitter jag har 2 av 3 hästar med mugg och dom går på samma ställe och han utan mugg är den som står mäst i "vällingen" :) Så någon medisin för insidan och kombinera det med salva

min häst fick också sjukt mycker mugg förra sommaren på betet.
jag ringde veterinär och fick en speciell muggsalva som tog bort det.
fick även rådet att smörja med spensalva (som egentligen är till kojuver) när hon började få mugg.
det gick alldeles utmärkt och iår är hon nästan helt fri från mugg :)

min häst fick också sjukt mycker mugg förra sommaren på betet.
jag ringde veterinär och fick en speciell muggsalva som tog bort det.
fick även rådet att smörja med spensalva (som egentligen är till kojuver) när hon började få mugg.
det gick alldeles utmärkt och iår är hon nästan helt fri från mugg :)

okej;D, ja kör med hästsavla 4S nu funkar helt underbart:D reslutat från andra dagen nu:D nästa allt är borta så glad:D tack för hjälpen alla!!

*knapplån*

Hej allihop,

Min häst har också fått mugg nu. Hon har aldrig fått mugg innan, inte ens när det var en jättelerig vinter. Men nu på betet med bra väder och mark så får hon det! Kanske är det värmen och luftfuktigheten som gör det hela :crazy: Nu till problemet! Jag har behandlat henne med Hibiscrud och en muggsalva som innehöll vaselin, tee treak olja (?) och linolja 2,5 veckor. Detta förbättrade muggen men den VILL INTE försvinna.

Idag köpte jag istället Lactasyd och Silon som flera har tipsat om i tråden. Ska jag tvätta och sätta på nytt Silon varje dag? Den la sig över som en hinna och det står dessutom att det lättaste sättet att ta bort det är med barnolja. Som regel ska man ju tvätta, hålla det rent, mjukt och fint varje dag, men salvan sitter ju så bra? Vad är era erfarenheter av Silon? Hur ofta ska jag alltså sätta på det?

P.S Har ingen möjlighet att ta in henne från betet och ha i stall under tiden jag behandlar muggen.

Hej!

Min erfarenhet är att silonen torkar till dagen efter och att man då kan tvätta, torka av och smörja på nytt. Men jag använder grönsåpa att tvätta med. Ibland bara smörjer jag på nytt utan att tvätta, men torkar rent innan.

*knapplån*

Hej allihop,

Min häst har också fått mugg nu. Hon har aldrig fått mugg innan, inte ens när det var en jättelerig vinter. Men nu på betet med bra väder och mark så får hon det! Kanske är det värmen och luftfuktigheten som gör det hela :crazy: Nu till problemet! Jag har behandlat henne med Hibiscrud och en muggsalva som innehöll vaselin, tee treak olja (?) och linolja 2,5 veckor. Detta förbättrade muggen men den VILL INTE försvinna.

Idag köpte jag istället Lactasyd och Silon som flera har tipsat om i tråden. Ska jag tvätta och sätta på nytt Silon varje dag? Den la sig över som en hinna och det står dessutom att det lättaste sättet att ta bort det är med barnolja. Som regel ska man ju tvätta, hålla det rent, mjukt och fint varje dag, men salvan sitter ju så bra? Vad är era erfarenheter av Silon? Hur ofta ska jag alltså sätta på det?

P.S Har ingen möjlighet att ta in henne från betet och ha i stall under tiden jag behandlar muggen.

sammasom min fick, ja testade de mesta men de som gav resultat var grönsåpa, tvätta och gnugga försktigt tills alla skåropr försvann, sen torka med en ren och bra handduk sen luftorka i en ren box. Sen la ja på ett tjock lager hästsalva 4 S.Sen på kvällen tog ja bara bort smuts och la på lite till av den salva. Den är fet och bra. Du kommer se resultat redan andra dagen
Lakasyl är inte lika effektivt tkr ja.lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 814
Senast: Piranesi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Äldre ...Okej, det där lät kanske en aning dramatiskt. Men jag har ett problem. Mina vita lakan är blåfärgade! Inköpte för ett tag sen ett...
Svar
9
· Visningar
10 368
Senast: Derivata
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?