mugg tråden

H

Hairspray

Min häst har fått sjukt mycket mugg. Grejen e de att hagen är super fin, inte blöt, inte nåt som får mugg att komma upp.
Testa de mesta känns de som, jodopax plus muggsavla, jodopax och helosan.
Tvätta med vatten och såpa plus mugg savla, vatten och såpa och helosan. Plus att han står inne mkt nu för att ja vill bli av med skiten!!
Nån som har nåt bra tips?
Han har ingne feber, men öm, haltar ej.

Nån mer som har haft samma problem??? Vad gjorde ni?! ska ja ha han inne under natten eftersom daggen är ute nu?:banana:

Sv: mugg tråden

vet inte vad de heter, man får bara använda den i ca 4-5 dagar röra om den innan anvädning

jag har lyckats lösa svår mugg som hade pågått i flera år med hjälp av att raka hela det drabbade området, tvätta med Hibiscrub(Finns på apoteket) låt det sitta i 15 min tvätta bort det och sedan torka och ta på zinkpasta, viktigt är att hålla benet torrt och rent. Gör detta varje dag. Håll benet rakat tills muggen är helt borta.
Hoppas du lyckas få bort det.

Helosan må vara bra salva, men den skyddar inte ute utan löses upp av väta och fukt. Mugg kan hästar få av störd tarmflora med. Det fick min fd gamling i alla fall. När jag rättade till magen så försvann muggen också.

HUR länge har du behandlat med de olika sakerna du skriver ? Du kanske behandlar alldeles för mycket med andra ord. Ge det lite tid. Kanske tvättar du för mycket med. Man ska inte hålla på och blaska med vatten i onödan på mugg.

det där lät väldigt logiskt eftersom zinkpastan skyddar men samtidigt håller torrt.

Jag har kört:
tvätta rent med vatten, tvåla in med lactacyd, gnugga, skölja rent, torka torrt och sen på salecylsyrevaselin (stavning?)
Och det håller muggen i schack men det tar inte bort det.

Fick ett tips från nya vet, sebasil shampoo för hundar ska även funka för skabb, men det krävs då recept från vet.

Helosan må vara bra salva, men den skyddar inte ute utan löses upp av väta och fukt. Mugg kan hästar få av störd tarmflora med. Det fick min fd gamling i alla fall. När jag rättade till magen så försvann muggen också.

HUR länge har du behandlat med de olika sakerna du skriver ? Du kanske behandlar alldeles för mycket med andra ord. Ge det lite tid. Kanske tvättar du för mycket med. Man ska inte hålla på och blaska med vatten i onödan på mugg.

okej, tvättar med vatten och såpa på morgonen borstar rent på kvällen lägger på helosan.
hållt på i ca en vecka 9 dagar, inga skorpor kvar men väldigt rosa och sprickor, hon var svullen och lite varm men har gått ner nu. men funderar på om jag ska ha henne inne under nätterna, så daggen inte "blöter" ner karleden igen? eller ska hon gå ute? HATAR MUGG!!

det där lät väldigt logiskt eftersom zinkpastan skyddar men samtidigt håller torrt.

Jag har kört:
tvätta rent med vatten, tvåla in med lactacyd, gnugga, skölja rent, torka torrt och sen på salecylsyrevaselin (stavning?)
Och det håller muggen i schack men det tar inte bort det.

Fick ett tips från nya vet, sebasil shampoo för hundar ska även funka för skabb, men det krävs då recept från vet.

okej, men vill få bort muggen har muggen redan i "schack",

jag har lyckats lösa svår mugg som hade pågått i flera år med hjälp av att raka hela det drabbade området, tvätta med Hibiscrub(Finns på apoteket) låt det sitta i 15 min tvätta bort det och sedan torka och ta på zinkpasta, viktigt är att hålla benet torrt och rent. Gör detta varje dag. Håll benet rakat tills muggen är helt borta.
Hoppas du lyckas få bort det.

okej lät ju bra:D, måste man ha recept för att få ut det?, Men när du väl fått bort muggen, hur gjorde för att hålla de borta resten av tiden?? :D

okej lät ju bra:D, måste man ha recept för att få ut det?, Men när du väl fått bort muggen, hur gjorde för att hålla de borta resten av tiden?? :D

nej det behövs inget recept.
För att fortsätta hålla muggen borta så har jag benet rakat dock inte helt kalt bara att jag håller håret väldigt kort. Sedan tvättar jag med Hibiscrub ca 1-2 gånger i veckan och tar på zinkpasta vid behov. Sedan så har jag även benet lindat ute i hagen för att hålla eventuell smuts borta, funkar jättebra.

Min häst fick en mugg/rasp bomb förra sommaren över typ halva benen.

Jag fick rådet att först tvätta rent med klorhexidinsprit (Man skulle låta det vara på en timme, sen dränka en bommulstuss och försiktigt torka rent, men jag bara torkade rent med bommullen).

Sen smörja in med salisylsyrevaselin.

Det fungerade superbra!
Hon fick början på mugg ett par ggr till, men då använde jag bara vaselinet, går över på ett par dagar.

Va på apoteket igår och skulle ha lite salvor.
Hittade en annan som jag inte provat.

När jag sen läste på pappret så var den även för djur.
Silon hette den och fans på barnavdelningen.

A&O för oss är att hålla det mjukt, annars torkar det och spricker.

Vi hade ett sto som varje år drabbades av kraftig mugg, allt provades, salvor, blå/kylspray, antibiotika med mera. Veterinären var inkopplad hela tiden. Hon hade stora sår och hade väldigt ont. Vi testade alovera produkter och det försvann. Kanske inte funkar på alla men på henne funkade det och veterinären har nu tippsat andra om det. det är bra då det är naturprodukter.
Hoppas det löser sig.

Vi hade ett sto som varje år drabbades av kraftig mugg, allt provades, salvor, blå/kylspray, antibiotika med mera. Veterinären var inkopplad hela tiden. Hon hade stora sår och hade väldigt ont. Vi testade alovera produkter och det försvann. Kanske inte funkar på alla men på henne funkade det och veterinären har nu tippsat andra om det. det är bra då det är naturprodukter.
Hoppas det löser sig.

okej får testa de då, har inte kopplat in vet, men funderar på att göra de. Vart köper man dom produkterna? Vad för sort köpte du?

Ni som har behandlat mugg och fått bort, tar ni bort skåprona eller vad gör n? får olika svar från olika hela tiden. Jag tar vatten och lakacyl (stavning?). Så frösvinner de mesta av sig själv.

det finns återförsäljare ofta privatpersoner, minns inte exakt sort. Ska kolla upp det. kan pm:a återförsäljare som jag har om du vill.

För mig/hästen funkar det med att hålla torrt och använda en salva som väl egentligen är för barn,men det står även i bipacksedeln att den går att använda för just djur och mugg. Den heter Silon. billig och bra.
När muggen är illa, med typ sår använder jag den och det hjälper.
I förebyggande syfte använder jag skillingaryd. Hos mig funkar den hyffsat förebyggande. Tjära hämmar muggbakterierna.

För mig/hästen funkar det med att hålla torrt och använda en salva som väl egentligen är för barn,men det står även i bipacksedeln att den går att använda för just djur och mugg. Den heter Silon. billig och bra.
När muggen är illa, med typ sår använder jag den och det hjälper.
I förebyggande syfte använder jag skillingaryd. Hos mig funkar den hyffsat förebyggande. Tjära hämmar muggbakterierna.

okejokej;D, får testa den med. Lika bra att testa lite allt som allt och se vilket som ger resultat vart köpte du salvan?. Ryktar du rent eller tvättar du med slang innan?:d

salvan finns på apoteket,kostar runt 50-lappen. väldigt dryg och bra.
är han lerig så tvättar jag med vanlig grönsåpa, annars bara putsar rent med en steril kompress med mild sårrengöring. Det är mkt viktigt att det är torrt innan du stryker på ngn salva. Men denna är bra då den andas och sitter länge.

Liknande trådar

Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 814
Senast: Piranesi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Äldre ...Okej, det där lät kanske en aning dramatiskt. Men jag har ett problem. Mina vita lakan är blåfärgade! Inköpte för ett tag sen ett...
Svar
9
· Visningar
10 368
Senast: Derivata
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?