mugg/rasp hos nsv

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AnneOnym
  • Startdatum Startdatum
A

AnneOnym

Jag är intresserad av nordsvenskar och tycker det är väldigt roligt att läsa "protokoll" från avelsvärderingarna. Något som har slagit mig är det stora antalet hingstar med mugg eller rasp. Undrar lite över det. Några tankar om vad det kan bero på? Jag reagerade eftersom jag tycker det är så MÅNGA hingstar som tom har rasp.
Är det så vanligt hos nordsvensken, eller är det samma sak med andra kallblod m mkt hovskägg?

Sv: mugg/rasp hos nsv

Allså det jag har hört om nordsvenskar ja kallblod över huvudtaget så ska dom inte ha så lätt att få mugg och rasp och så men som du skrev att det verkar som om det är fler och fler som får det.
Min har det t.ex hon har rasp och det är väldigt irriterande tycker jag men Varga verkar känslig överhuvudtaget då hon fick fuktexem här förra vintern.
Men jag tror inte det är att nordisarna har så mkt hovskägg det är ju oftast det som skyddar mot sånt då t.ex varmblod med sina tunna och känsliga ben lättare får mugg om man inte skötter benen vill säga.
JAg vet inte vad ni andra tycker men jag skulle aldrig klippa ur/av hovskägget på min nordis bara för att folk säger att det är därför hon får mugg/rasp.ALDRIG!
Det är ju liksom hovskägget bla som gör våra kallblod så speciela =)
Det är vad jag tycker i alla fall.
Lycka till med förforskningen av denna åkomma!

Nordsvensken har inte mer mugg och rasp än andra kallblod. Jag skulle säga att det hänger ihop med de vintrar vi har haft de senaste 10 åren. Hovskägget blir skitigt och fuktigt. Det utgör en god grund för kommande besvär av mugg och rasp. För min del föredrar jag lite mindre hovskägg framför jättehovskägg à la shire. De måste ha ett jättebesvär att hålla det snyggt, speciellt när det är vitt.

Jag har två kallblodstravare med hovskägg á la Shire. Det går mer än halva hoven framtill och baktill tar det i stort sett i marken. Ena hästen är helsvart och den andra har två vita hovar med vitt hovskägg. Det är inget problem alls att hålla det rent tycker jag. På hösten när det är lerigt i hagen (2 dm) så är det ju kletiga hovar när dom kommer in, men det får vara kvar för det torkar ganska snabbt och lossnar, så på morgonen är dom vita igen. Jag kan ibland borsta in (med vanlig människohårborste) lite pälsglans i hovskägget så fastnar inte smuts, is och snö så lätt. Den häst som är helsvart har vintertid 10-15 cm lång päls på hela benen så jag använder "hårborsten" över hela henne nästan. Jag tror att om man spolar av leret från hovarna så fort dom är leriga så ökas risken till mugg mm. för då blir det blött närmast huden. Mina är torra inne vid huden även när dom har stått i 2 dm lera hela dagen, så jag tror att hovskägget skyddar (som det är tänkt) det tillhör ju "skyddshår". Jag har aldrig haft problem med mugg e.dyl. Jag vet andra som har haft det, och det har alltid varit endast de vita hovarna som drabbats. Jag har hört att det beror på att hästen saknar pigment där och därför har känsligare hud. Vem vet!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 714
Senast: Soffan74
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 463
Senast: Efwa
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: Welsh
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 973
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur