Sv: mugg/rasp hos nsv
Jag har två kallblodstravare med hovskägg á la Shire. Det går mer än halva hoven framtill och baktill tar det i stort sett i marken. Ena hästen är helsvart och den andra har två vita hovar med vitt hovskägg. Det är inget problem alls att hålla det rent tycker jag. På hösten när det är lerigt i hagen (2 dm) så är det ju kletiga hovar när dom kommer in, men det får vara kvar för det torkar ganska snabbt och lossnar, så på morgonen är dom vita igen. Jag kan ibland borsta in (med vanlig människohårborste) lite pälsglans i hovskägget så fastnar inte smuts, is och snö så lätt. Den häst som är helsvart har vintertid 10-15 cm lång päls på hela benen så jag använder "hårborsten" över hela henne nästan. Jag tror att om man spolar av leret från hovarna så fort dom är leriga så ökas risken till mugg mm. för då blir det blött närmast huden. Mina är torra inne vid huden även när dom har stått i 2 dm lera hela dagen, så jag tror att hovskägget skyddar (som det är tänkt) det tillhör ju "skyddshår". Jag har aldrig haft problem med mugg e.dyl. Jag vet andra som har haft det, och det har alltid varit endast de vita hovarna som drabbats. Jag har hört att det beror på att hästen saknar pigment där och därför har känsligare hud. Vem vet!