Mugg på huvudet??

A

Ameli

Nä det är det inte men min valack har fått konstiga utslag på huvudet.
Det liknar nästan mugg, det är som skorpor som vätskar sig jättemycket. Främst vid käken ungefär där grimman går och i "klyftan" mellan ganascherna och ner mot underläppen men även nåt utslag i pannan och upp på ganascherna. Han verkar inte allmänpåverkad, ingen feber osv men det kliar nog en del för han vill gärna klia sig mot frambenen.

Hade tänkt avvakta någon dag innan jag tar ut vetten, har tvättat med bakteriedödande schampoo i två dagar nu men det verkar inte bli bättre.
Har googlat runt efter olika hudåkommor hos häst men kan inte hitta nåt, så jag tänkte att jag frågar här om någon har vart med om nåt liknande eller kanske har en aning om vad det är? :confused:

Sv: Mugg på huvudet??

Mitt ena sto jag hade fick som du beskriver vätskande skorpor och senare när dom läkt lite svampliknande yta. tog ut vet och denne konstaterade att det var en allergisk reaktion mot metallen på grimman och där tränsets kromade delar satt. jag satte emellan lite teddy och borta som vinden var hydproblemen :)

Ja men det konstiga är att han har aldrig grimma på sig förutom korta stunder kanske max 10 min om dagen, oftast hänger den runt halsen på honom. Och tränset har ingen metall som kommer åt hans hud :confused:
Men jag ska testa detta och se om det hjälper, tack för tipset :bow:

ja testa kan man men det är ju inte säkert att det är som på mitt sto :) mitt sto hade inte heller grimma mycket eller så men det gav utslag iaf. men hoppas att det löser sig :D

kan det inte vara rasp då? eller kan dem bara få det på benen?

Det låter som "regnskållor", en hud och bakterieinfektion. Prova att tvätta med Hecocil schampo, låt verka i 10-15 min innan du sköljer bort det, alt badda med klorhexidinlösning, el jodopaxlösning. Behandlingen bör ske minst 1v-14 dagar.

Jag har tvättat med hexocil i två dagar nu, men då ska jag alltså fortsätta i minst en vecka till. Jag har bara sett det på ryggen innan aldrig i huvudet därför jag blev lite fundersam.
Tack för svar:bow:

tänkte oxå på regnskållor... Min fick det vid virveln pga täcke men han fick även sådana i pannan :D Tvättade med jodopax o vips var de borta!

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 137
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Hoobes
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 930
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur