Mugg + mycket lera. Hur gör ni?

roadkilled

Trådstartare
Jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra då hästens mugg bara blir värre. Har även övergått till rasp på ena bakbenet. Sitter dock ej ihop.
Och hagarna består av en sörja.

Hur gör ni med mugghästar i dessa tider?

Sv: Mugg + mycket lera. Hur gör ni?

tvättar/spolar rent med ljummet vatten- torkar torrt med handduk- smörjer (helosan)

Har någon nån mirakelkur blir jag jättelycklig!

//Sandra som starkt funderar på att sätta gummistövlar på sin unghäst :rofl:

Försöka hålla så torrt o rent som möjligt. Jag spolar av leriga ben, torkar torrt o sen på med Aloe Vera gel, det enda som har fungerat på min muggkuse

Jag skulle satsa på att hjälpa hästen inifrån. Det finns en del magkurer man kan köra (vet inte vilken som är bäst) och så använda probimin (finns på klinikernas butiker). Ring till veterinären och be om en sulfa/fiskleverolja kur. Inte roligt, men effektivt. Emu-salva fungerar också om man bara har lite problem, jag tycker den är bra (bättre än helosan då den är fetare). Min första häst hade rasp på båda bakbenen och hon fick en sulfa kur och sedan blev det mycket bättre. Detta var på 80-talet så då fanns inte magkurer...

grusa en liten hage eller rasta hästen på ridbanan.

om hästen hela tiden tvingas stå i lera kommer den aldrig bli bra samma vad du gör, benen måste få chans att torka och luftas!

tvättar med jodopax och låter lufttorka samt lägger på inotyol (receptfritt på apoteket strax under 50-lappen) den stänger ute all fukt och smuts i måånga timmar. är såpass fet att den knappt går att tvätta bort :angel: får knappt ur den ur tuben om man inte värmt upp den lite först... är mot röda barnstjärtar, lindriga brännsår samt lindrig exem

Senast ändrad av en moderator:

håller med ovanst. som skriver om att den måste få bli torr, i lera blir det aldrig bra. jag vet att jag hade ett tjockt lager med trätjära på min hästs fötter en gång för många år sedan när jag hyrde in på ett ställe där dom hade genomgeggiga hagar... Det funkar, men hon hade inte så jättemycket. Virkon S funkar oxå, och så finns det medelm som vet. kan skriva ut som man blandar med fiskleverolja.

funkar fint alltihop, men man bör som sagt ha torka! och alla metoder behöver ett par veckor på sig för att funka.
Byt inte för fort om det inte blir bra!

snart är det vår!!!! eller`?:o:confused:

Jag har världens bästa tips mot mugg (tror jag):idea:. Köp Atamon i din matbutik. Används för syltning o saftning. Atamonen spädes med vatten, läs bruksanvisning. Spreja eller badda på morgon o kväll. Lycka till

grusa en liten hage eller rasta hästen på ridbanan.

om hästen hela tiden tvingas stå i lera kommer den aldrig bli bra samma vad du gör, benen måste få chans att torka och luftas!

Håller med. Inte så roligt kanske men risken är stor att det bara blir värre och värre annars.

/Maria

spola av när han kmr in och torka torrt. Jag har provat haft på Zinkpasta det funkade bra ett tag, men sen blev det bara värre. Har oxå pillat bort muggen och sen haft på klorhexidin, så att man dödar bakterierna klorhexidinet är den bästa metoden jag provat iaf.
Vet att vissa använder Virkons S (desinfektionsmedel) är väldigt starkt inget jag skulle ha på min häst iaf. Det finns väl nått hos veterinärena oxå som heter Hibbiscrub (utalas iaf så) lr liknande...

hibbiscrubb (eller hur det nu stavas) finns på apoteket. starkt bakteriedödande (ej svampdödande) en sorts tvål som används tex. innan operation.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 711
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka