Mugg + Göra koksaltlösning

T

tinystina

Nu har pållan fått mugg. :(
Jag har sökt på gamla trådar (Duktiga mig :D :angel: ) Och hittat massor av bra tips, men: nu är det fruset och inga problem för henne att gå ut men hur ska jag göra om det töar? Ska hon få stå inne tills det är helt läkt? Vi har jätteäckliga hagar, 2 dm lera i hela. :eek: Ska skaffa grejjer och börja behandla henne idag men man vill ju underlätta på alla sätt, inte bara kleta på saker..

Och min andra fråga: vad ska det vara för mängder av allt när man gör koksaltlösning för att tvätta t ex mugg och andra småsår? Jag vet att jag läst det någonstans men jag kan inte hitta det i mina böcker..

Sv: Mugg + Göra koksaltlösning

Ja har ett jättebra tips mot mugg! om du först tvättar benen med grönsåpa och sedan smörjer in de med Aloe Vera Propolis så ska du se att muggen kommer försvinna! :) ../Nixon

Tvätta inte för ofta bara. Huden blir så känslig då. Försök att bara tvätta när hästen är skitig. Nu när det är fruset tvättar jag inte alls.
Jag testade olivolja o vitlök igår men jag vet inte förrän ikväll hur han ser ut. :bump:

Nixon skrev:
Ja har ett jättebra tips mot mugg! om du först tvättar benen med grönsåpa och sedan smörjer in de med Aloe Vera Propolis så ska du se att muggen kommer försvinna! :) ../Nixon
Var kan man köpa det?

Fysiologisk koksaltlösning innehåller 0.9 % Natriumklorid (koksalt) dvs 9 gram salt + 991 gram vatten = 1000 gram totalt.

prova att tvätta henne och sedan smörja in med katt öron droppar fungerar jätte bra!!

på kliniken gjorde dom iordning nån specialblandning åt mig...parafinolja blandat med jodopax (svag lösning) skall läggas om med bandage under natten......

de finns ett hundschampo som är jättebra mot mugg.........kommer bara inte på va de heter..........

...nu kom ja på vad de heter: Hexocil!

Olivoljan o färskpressad vitlök fungerar kalas bra... :bow: :bow: :bow:

Hibiscrub är starkare o effektivare, viktigt vid bägge preparaten är att de skall verka i 10 min innan de sköljs av.
PL

LillaGeisha skrev:
Jag brukar använda 1 msk per 0,5 l vatten (fick doseringen på vårdcentral).

Mvh//LG
För starkt. Säker på att de inte sa en tesked?
Rent vatten är bättre än för stark saltlösning.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Sällar mig till mängden av stallväljartrådar. Det bara snurrar i huvudet, jag behöver hjälp att bolla! Köpte häst i höstas och inser...
Svar
17
· Visningar
1 572
Senast: mackan
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234
S
Hästvård Min häst har haft mugg till och från hela sommaren. Hon har haft det tidigare somrar också, men det är extra mycket i år. Nu har hon...
Svar
19
· Visningar
1 353
Senast: Prince LineXX
·
  • Låst
Hästvård Här har man sedan sex veckor sedan bokat tid för skoning, både dag och klockslag!! Man kommer på exakt utsatt tid( kl 10.00) och t.o.m...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
27 688
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023