Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

tinituss

Trådstartare
Ja som rubriken lyder så letar jag efter ett müslifoder utan havre och betfor/melass då min häst blir "knäpp" av havren och dålig i magen av betfor/melass.
Just nu får han liite havre som krubbskrammel då han inte är i full kondition än så funkar det, MEN jag kan inte ge större mängder av havren.

Vill helst hitta ett färdigfoder och helst müsli då jag är lite "rädd" för foderstrupsförstoppning med pellets och korn.
Fodret får gärna innehålla ganska mycket protein.

Letar även melassfri lusern..
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Melassfri lusern finns, både Dangront (stavas?) o Kvarnbyfoders vet jag på rak arm. Däremot Melassfri müssli kan vara lite värre med, melass harde oftast i för att binda ihop allt
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Men om TS inte vill ha pellets pga rädsla för foderstrupsförstoppning så går bägge sorterna lusern bort. O andra sidan bör man väl alltid blötlägga luzernpellets (om man inte är väldigt säker på att hästen äter försiktigt) och då kan man ju även blötlägga kraftfoderpellets.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Melassfri lusern finns i form av strå också.
Green Power alfalfa är melassfri.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag undrar, du skriver "helst müsli då jag är lite "rädd" för foderstrupsförstoppning med pellets och korn."
Vad menar du med korn? Menar du sädesslaget korn så har du svårt för att hitta müsli utan korn och havre.

Sen undrar jag om det ens finns müsli utan melass? Det används ju som bindningsmedel.
// Linda
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Med det menade jag att jag inte vill ge rent korn därav att jag letar i musli form istället. Har inget emot att det är korn i muslin.

Därför jag skrev här, då jag inte sett utan. Men tänkte att det kanske vart nån som sett nån musli utan melass.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Hade jag varit du så hade jag blandat kvarnbyfoders luser + krossad korn + olja + mineraler. Då får du ett eget färdigfoder utan melass, betfor eller havre.
Denna blandning kan man slå vatten på ett par minuter innan fodring så löser pelletsen upp sig.
// Linda
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Jag ger mina hästar St. Hippolyts foder. Jag har aldrig haft så fina hästar som nu: :) Det är komplett med mineraler och finns för alla olika hästar.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Oavsett vilket märke man använder ska det passa till grovfodret man ger.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Vad jag kan se så innehåller deras foder både melass samt betfor...

Jag kan inte ge min ena häst varken betfor eller melass då han blir extremt dålig i magen..
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Det som blir "problematiskt" är att jag står i inackorderingsstall, de vill ju inte göra för mkt med allas foder etc, enklast hade vart att ha ett färdigt som de bara behövde ge direkt utan att behöva blöta etc..

Luzernen kan jag iof ge sj när jag är i stallet, så där gör det inte så mkt att det är i pelletsform.

Skulle det finnas ett bra müslifoder utan melass/betfor men att det innehåller viss del havre så är det mkt möjligt att det skulle kunna funka till herrn.
Han har ju ändå trots allt lugnat sig de sista åren.

Vet du möjligen om det finns något pelleterat foder som inte känns lika "torrt" eller hur man ska säga?
Han är ganska matglad hästen min så vill ju inte att han sätter i halsen.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Varför kan du inte göra i ordning maten i hinkar kvällen innan? Förstår inte hur det skulle vara jobbigare för dina stallkompisar att ge faktiskt.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Det var själva blötläggandet jag tänkte på. Jag jobbar väldigt oregelbundna tider, vilket gör att jag ibland gör iordning kvällsmat för nästkommande dag och då vill inte jag att det ska stå i blöt mer än 24 timmar.
Självklart kan jag kolla med stallägaren om hon orkar slå på en skvätt vatten vid fodring, men är dock inte säker på att hon vill det.
Burkar har flertalet av de som kör eget kraftfoder och det har hon inget emot. Bara det finns burk när hon ska fodra.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Om du skippar pellets och använder hackat strå så slipper du blötlägga. Då kan du förbereda hinkarna med kraftfoder så stallägaren kan fodra och så kan du ge det hackade strået själv när du är där.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Nu hängde jag inte riktigt med?!
Jag har inga problem med att luzernen ev är i pelletsform då jag kan ge det sj när jag är i stallet, och kan då blöta det.
Det är kraftfodret som jag har "problem" med. Då jag inte vill att det ligger i blöt för länge.
Är några andra som blötlägger sin/sina hästars kraft som sedan står upp emot 24 timmar +. Då de blöter sitt så kan jag nästan svära på att stallägaren inte vill springa och blöta massa foder.

Vad är längsta tiden man bör låta foder ligga i blöt? Innan det börjar jäsa etc?
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Som jag uppfattade det hade du inte tänkt ge något kraftfoder som måste blötläggas?
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

joo det är det som är tanken, vill helst slippa det men det verkar vara omöjligt att hitta ett müslifoder utan melass i, för att slippa blötläggandet..

vill (helst) inte ge pellets, då jag vill att de ska blötas.. (dock behöver inte luzernen vara i stråform då jag kan ge luzernen då jag är i stallet..)
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Kan du inte ge strå-lucern i stället för kraftfoder?
Går ju bra att packa i hop en hel del i en foderhink och du behöver inte bekymra dig om blötläggning.
 
Sv: Müslifoder utan havre och betfor/melass och Luzern utan Melass?

Då måste jag hitte ett utan melass i.. och tror inte det funkar med foderstaten i övrigt..
Men klart nått att kolla på..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Med risk för onödig tråd, vad ger ni era hästar som bara ska ha "krubbskrammel" när de andra hästarna får kraftfoder? Analysen var...
2
Svar
22
· Visningar
2 818
Senast: Askersund
·
Foder & Strö Ja, nu undrar jag lite över det, i dagens kraftfoder finns det ju socker i olika mängder och olika former. Pellets görs ofta av melass...
Svar
5
· Visningar
1 792
Senast: Lella
·
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 947
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp