Müsli, vad tycker du?

Lovai

Trådstartare
Hej jag undrar vad ni alla tycker om müsli? Om det är bra eller dåligt enligt er? Har/ ger ni era hästar det och vad tycker/tyckte ni om det isåfall? Ös på med svar om vad ni tycker!!! :)
 
Okej, men jag har hört att om man ger müsli behöver man inte tillsätta mineraler som man behöver med kraftfoder! Stämmer det inte?
 
Om du har analys vet du ju vad du behöver tillsätta. Hästen kanske bara behöver 3 av de 30 olika ämnena i muslin, då överdoserar du på de som redan finns.

Finns inte analys kan du lika gärna skita i att tänka på detta, det är ingen ide för du vet inte vad som behövs.
 
Vi har analys med bra värden men har inte räknat ut exakt. Därför tänker jag att müsli kan vara bra om man bara ger lite så man är säker på att hästen får i sig mineralerna samtidigt som man inte överdoserar det. Men tänkte främst ha müslin för att kunna blanda i extra salt då hästen svettas mkt
 
Färdigfoder oavsett form stämmer nästan uteslutande inte ihop med mineralerna i höt och ska man ge så det stämmer enligt säcken så är det några kg foder det handlar om.
 
Förutom att färdigfodren inte stämmer överrens med grovfodrets mineraler samt behov, så får man ofta ge STORA givor för att nå 'normala' nivåer av mineraler.

Tex fanns det för några år sedan ett färdigfoder från KRAFFT där "alla mineraler och spårämnen finns!"- jo tjena. För att få i normalhästen selenbehovet behöve man ge 5kg kraftfoder/dygn :crazy:
 
Hej jag undrar vad ni alla tycker om müsli? Om det är bra eller dåligt enligt er? Har/ ger ni era hästar det och vad tycker/tyckte ni om det isåfall? Ös på med svar om vad ni tycker!!! :)

Jag tycker att de müsli jag stött på allihop haft alldeles för mycket stärkelse i sig, så jag ger inget sånt till mina hästar. Jag föredrar att ge rena fodermedel, så jag vet mer exakt vad de får i sig.
 
Vi har analys med bra värden men har inte räknat ut exakt. Därför tänker jag att müsli kan vara bra om man bara ger lite så man är säker på att hästen får i sig mineralerna samtidigt som man inte överdoserar det. Men tänkte främst ha müslin för att kunna blanda i extra salt då hästen svettas mkt

Då räcker det väl med någon dl om du endast ska tillsätta salt?

Vilka mineraler behöver han? Det blir ju helt fel om ni har bra mineral värde på X och sen tillsätta mer X från muslin.

Kanske riva/skiva morötter/äpple och blanda mer salt i om det behövs? Finns inte saltsten?
 
Förutom att färdigfodren inte stämmer överrens med grovfodrets mineraler samt behov, så får man ofta ge STORA givor för att nå 'normala' nivåer av mineraler.

Tex fanns det för några år sedan ett färdigfoder från KRAFFT där "alla mineraler och spårämnen finns!"- jo tjena. För att få i normalhästen selenbehovet behöve man ge 5kg kraftfoder/dygn :crazy:[/QUOT

Ja....på müslin behöver man ge 4kg för att få i alla mineraler hästen behöver, det blir väldigt dyrt
 
@Lipperta Jo det finns saltsten i boxen men då hon svettas mycket behöver hon mer ändå. På sommaren finns inte saltsten i hagen så då behöver jag extra det var då jag tänkte man kanske kunde lägga det i lite müsli då jag hört att hästar tycker det är gott...tänkte också eftersom det var mineraler i det men då kanske det är bättre att köpa vanliga mineraler och ge salt tillsammans med det och kanske riva ner morötter för smakens skull t.ex
 
@Lovai eller fixa saltsten i hagen också.
Men jo musli funkar för detta ändamålet, det behövs ju väldigt lite för att blanda med saltet.

Men som du skrev själv bättra att köpa rena mineraler och endast ta till det som behövs. Hoppas allt blir bra:)
 
En häst behöver inte bara "alla mineraler" utan de ska vara i balans och i rätt mängd också. Du måste utgå från grovfoderanalysen och räkna ut exakt vad och också hur mycket som ev. behöver tillsättas.

Alla hästar behöver extra salt. Det finns väldigt få hästar som orkar slicka så mycket på en saltsten att de får i sig sitt behov och ska du bara blanda med något för att få i hästen saltet så kvittar det nästan med vad.
 
Det börjar finnas en del stärkelse- och sockerlåga müsli nu, om man vill ge det för att hästen ska äta mineralerna man ger exempelvis. För man måste nästan alltid ge separata mineraler också, sjukt sällan det matchar ens hö.

Jag har okräsna hästar nu så för deras del räcker 300g uppblötta lusernpellets för att balansera protein och kalcium, och så blandar jag i mineralerna som saknas.

Men min förra häst var kräsen och behövde ett tillskott mot sin PSSM som inte var så smakligt så jag har provat de flesta "säkra". Agrobs Grönmüsli (renast och min favvo), Hippolyt Palatin blabla, Lexa, Pavo Care 4 Life.
 
Hej jag undrar vad ni alla tycker om müsli? Om det är bra eller dåligt enligt er? Har/ ger ni era hästar det och vad tycker/tyckte ni om det isåfall? Ös på med svar om vad ni tycker!!! :)

Ger mina hästar lite müsli som godis - dom är heltokiga i Pavos AllSport (tror jag den heter). Har funkat finns som muta när jag lasttränat osv eller om jag behövt blanda in nåt tillskott dom inte varit så förtjusta i.
 
Färdigfoder oavsett form stämmer nästan uteslutande inte ihop med mineralerna i höt och ska man ge så det stämmer enligt säcken så är det några kg foder det handlar om.
Det där är inte sant.
Om man räknar på det så finns det nästan alltid ett färdigfoder som passar.
Det är bara att använda något av de foderprogram som finns att tillgå på nätet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 468
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
499
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 701
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 082
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp