MsvC/MsvB - är detta vettigt?

break_a_leg

Trådstartare
Årets första MsvC i Stockholmsområdet går 18/2. Anmälan igår, några sekunder över 18 är klassen full. Över 30 på reservlistan.

Vad tycker ni om detta, vad är det som måste ändras? TDB i all ära, men för att komma med på tävlingar krävs i princip att man hänger på låset kl 18 och har en bra uppkoppling.

TDB har ju inte någon spärr för hur många tävlingar man kan anmäla sig till, det går utmärkt att anmäla sig till hur många som helst (vilket en hel del utnyttjar). Iofs öppnar detta upp för de på reservlistan, men det går ju inte att ha någon vettig planering för sitt tävlande.

Och till MsvB, TDB har ju inte någon spärr för anmälan dit. Det går utmärkt att anmäla sig utan att vara kvalad. Vems är ansvaret att kolla kvalen. Enligt TR så ska man ange kval i anmälan, vilket i princip ingen gör - jag har själv haft hand om anmälningar. I Sthlm/Uppland/Södermanland är det hårt tryck även på MsvB-klasser med långa reservlistor.

Förbundet och distrikten tycker ju att det är upp till klubbarna att anordna tävlingar, hur många tävlingar anordnar era klubbar och på vilken nivå.

Upplever ni ute i landet samma problem som bor i Mälardalsområdet?

Sv: MsvC/MsvB - är detta vettigt?

Vems är ansvaret att kolla kvalen. Enligt TR så ska man ange kval i anmälan, vilket i princip ingen gör - jag har själv haft hand om anmälningar.

Helt ryttarens ansvar att ha koll på egna kval och inte anmäla sig till något de inte är kvalade för.

Vad jag förstått så kommer TDB utvecklas på sikt att man inte kan anmäla sig om godkända kval inte finns.

Jag har ju inte tävlat på några år och undrar var i TDB man skriver in sina kval?*för lat för att gå dit o kolla*

Men det är ju inte TDBs fel att det finns för få tävlingar i sthlm...
Det är ju klubbarna i sthlm som är för "lata" som inte fixar fler tävlingar...
Förra året tävlade jag för BRS (Botkyrka) och dem kan man ju dock verkligen inte gnälla på vad gäller för få tävlingar.

Sen är det ju så dock att självklart är det inte klubben som så som är för "lata" utan deras klubbmedlemmar, såna som jag tex som jobbar varannan helg och hellre tävlar själv än hjälper till på tävling.
Detta är ju ett problem, (fortfarande inte TDBs fel), så antingen så tävlar man själv och hjälper inte sin klubb att anordna tävlingar = FÅ tävlingar i distriktet då många tänker så, eller så ser man till att ens egen klubb fixar fler tävlingar och även ställer upp som funktionär så de kan hålla tävlingar.

Det är ju vi ryttare som ÄR TDB, dvs missbrukas TDB är det ju ryttare som gör det inte heller där TDBs fel. Om det kommer icke kvalade ekipage till tävlingar SÄG TILL , så blir de diskade/inte får starta... Ok hjälper inte de på reservlistan men å andra sidan om alla gör så kanske de inser att det inte är någon ide att åka hemifrån till en tävling dit man inte är kvalad för att nån kommer säga nåt och så måste de åka hem igen i ogjort ärende.

Själv gillar jag TDBs system att först in får först tävla. Hamnar du på reservlistan så vet du det. Folk som du som säger att man inte kan "planera ordentligt" vet jag inte riktigt hur ni tänker. vadå inte planera ordentligt ? Om jag anmäler till en tävling och kommer med så rider jag likadant fram till det tävlingsdatumet som om jag är på reservlistan. Vad är det som planeras annorlunda ? VILL jag tävla men hamnar på reservlistan bokar jag ju inte upp något annat på tävlingsdatumet för jag KAN ju komma med, och gör jag det inte så är det ju självklart synd att jag kanske tackat nej till nåt annat, men om man kommer med eller inte, vet man ju oavsett minst dagen innan, så kommer man inte med till tävlingen kanske det man tackat nej till för man ville tävla ändå går att vara med på.

Fast nu är ju jag förvisso singel och inga barn med egen transport och en bil med dragkrok, vilket är den enda planeringen som jag visserligen kan förstå kan ställa till de.

Vettigt är det ju verkligen inte men samtidigt svårt att göra något åt speciellt så här år när det är få tävlingar. Att folk anmäler till allt är ju ett problem och enda spärren man skulle kunna ha är väl att hindra anmälan till mer än en tävling samma dag, det borde teknisk sett vara ganska enkelt. I övrigt tycker jga trots allt att det är bättre nu än på bortlottningstiden. Är man snabb vet man långt i förväg om man kommer med eller ej och hamnar man på reservlistan kan man själv bestämma hur länge man vill stå kvar på den och låsa upp helgen för tävling. Tidigare visste man ju aldrig om man kom med eller ej förrän det var ungefär en vecka kvar.

Vad det gäller att det anordnas för få tävlingar är det ett stort problem som ju absolut har sin grund i att vi som tävlar är för lata med att ställ upp som funktionärer. Själv rider jag numer för en relativt liten klubb som inte längre har någon egen anläggning. Vi anordnar endast en tävling om året men med tanke på medlemsantal är vi nog inte sämre än många andra större klubbar. De senaste ären har jag dock själv varit rätt dålig på att ställa upp som funktionär då jag oftast velat rida själv och då blir det knepigt at hina med att även var funktionär när man dessutom ska ta sig till och från tävlingsplatsen med hästen och det inte finns uppstallning. Det tycker jag är tråkigt eftersom jag gärna vill dra mitt strå till stacken och dessutom tycker at det är riktigt roligt att vara funktionär.

Något jag har spånat lite på är ett centralt register över funktionärer i distriktet som klubbar kan kontakta när de ska ordna tävlingar eller möjlighet att själv gå in och anmäla sitt intresse för enskilda tävlingar och så kan funktionärsansvarig för klubben gå in och titta där. Då skulle man inte var låst tl den eller de helger som ens egen klubb ordnar tävling och det skulle bli enklare att ställa upp i alla fall känns det så för mig.

Det ser likadant ut på LB-nivå. Det finns fler tävlingar, men även många fler ekipage. 40 sekunder tror jag det tog innan klassen var full på Vällingbys tävling i höstas.

Jag tycker att TDB är bra - om alla funktioner byggs ut som det har sagts... Bland annat skulle man inte kunna anmäla till klasser man inte var kvalad till. Jag tycker inte heller att man ska kunna anmäla till flera tävlingsplatser samma dag.

Jag tillhör kategorin som har funktionerat hur mkt som helst under årens lopp och gör fortfarande( både hos min egen klubb och hos andra som bett om hjälp). Klubben anordnar också tävlingar. Visst är en del av problemet att de som tävlar inte är så intresserade av att funktionera själva.

Jag vet att "problemet" gäller alla klasser, även lätta klasser blir ju fulla på en gång.

Själv gillar jag TDBs system att först in får först tävla. Hamnar du på reservlistan så vet du det. Folk som du som säger att man inte kan "planera ordentligt" vet jag inte riktigt hur ni tänker. vadå inte planera ordentligt ? Om jag anmäler till en tävling och kommer med så rider jag likadant fram till det tävlingsdatumet som om jag är på reservlistan. Vad är det som planeras annorlunda ? VILL jag tävla men hamnar på reservlistan bokar jag ju inte upp något annat på tävlingsdatumet för jag KAN ju komma med, och gör jag det inte så är det ju självklart synd att jag kanske tackat nej till nåt annat, men om man kommer med eller inte, vet man ju oavsett minst dagen innan, så kommer man inte med till tävlingen kanske det man tackat nej till för man ville tävla ändå går att vara med på.

Fast alla gör ju inte som du. Väldigt många anmäler till flera tävlingar samma helg för att de säkert ska få tävla. Vilket gör det skitsvårt för andra ryttare och arrangörer. En tävling som från början kanske har 100 anmälda + 40 reserver, slutar kanske på 70 deltagare. Det är ganska svårplanerat för arrangörer.

B_A_L:
Jag tycker att TDB är en besvikelse. Självklart borde funktioner som att bara anmäla till en tävling/dag/häst och att inte kunna anmäla till tävlingar man inte är kvalade till finnas.

Det är ju inget unikt, fenomenet fanns på hopptävlingar redan innan TDB, trist men sant.

Klubbar (ryttare) får ju se till att arrangera tävlingar. Nu i januari/februari är det ju svårt om man inte har två ridhus.

Jag har tävlat för två olika klubbar, har varit engagerad som funktionär/tävlingsledare i båda. Den ena är en stor anläggning med två ridhus m.m, arrangerar ca 10-13 tävlingar per år i hoppning, dressyr och fälttävlan från lokal till nationell. Den andra är en liten klubb med en liten utebana (fungerar som hoppbana och får plats med en 20*60) och ett 20*40 ridhus. De arrangerar ca 4 tävlingar per år, hoppning och dressyr på lokal nivå. I år är jag inte medlem i någon klubb alls.

B_A_L:
Jag tycker att TDB är en besvikelse. Självklart borde funktioner som att bara anmäla till en tävling/dag/häst och att inte kunna anmäla till tävlingar man inte är kvalade till finnas.

En tävling per dag borde ju vara ganska enkelt att lägga in som funktion.

Funktionen att bara kunna anmäla sig om man är kvalad måste nog tyvärr vänta ett tag eftersom resultatrapporteringen fungerar så pass dåligt än så länge. Av årets 10 starter för min del är 7 rapporterade i tdb och 3 saknas. I mitt fall som tur är inga kvalresultat men det hade ju lika gärna kunnat vara det.

Nej det är verkligen inte vettigt, jag var en av dom somfick plats, hade jag varit 7 sekunder långsammare hade jag varit reserv... De flesta av reserverna kommer ju komma med men som du säger blir det ju så svårt att planera...en enkel grej man borde göra i tdb är att göra så att man måste ha pengar på kontot för att kunna anmäla. Sen reserveras pengarna tills de dras eller tills man tar tillbaka anmälan, så att man inte kan använda dem till något annat. Vore också skönt för oss arrangörer då det brukar vara typ halva startfältet som inte har tillräckligt med pengar på kontot när det är dags!

Nej det är verkligen inte vettigt, jag var en av dom somfick plats, hade jag varit 7 sekunder långsammare hade jag varit reserv... De flesta av reserverna kommer ju komma med men som du säger blir det ju så svårt att planera...en enkel grej man borde göra i tdb är att göra så att man måste ha pengar på kontot för att kunna anmäla. Sen reserveras pengarna tills de dras eller tills man tar tillbaka anmälan, så att man inte kan använda dem till något annat. Vore också skönt för oss arrangörer då det brukar vara typ halva startfältet som inte har tillräckligt med pengar på kontot när det är dags!

Det där tyckte jag lät väldigt vettigt!

Förtydligande: Jag tycker man ska anmäla till mer än en tävling per dag, men inte samma häst till flera tävlingar. Finns ju de som tex ska kvala unghästar som rider på flera tävlingar samma dag men med olika hästar.

Det där tyckte jag lät väldigt vettigt!

Förtydligande: Jag tycker man ska anmäla till mer än en tävling per dag, men inte samma häst till flera tävlingar. Finns ju de som tex ska kvala unghästar som rider på flera tävlingar samma dag men med olika hästar.

Mnja där håller jag faktiskt med de som inte tycker man ska kunna anmäla till fler tävlingar på samma dag. ÄVEN om man nu har olika tävlingar och olika hästar så tycker jag inte det är ok.

Mnja där håller jag faktiskt med de som inte tycker man ska kunna anmäla till fler tävlingar på samma dag. ÄVEN om man nu har olika tävlingar och olika hästar så tycker jag inte det är ok.

Varför ska det inte vara ok?
Det är svårt nog att få ihop en vettig tävlingsplanering för en häst, och med flera som ska tävla på olika nivåer så får man väl ta det som bjuds, även om det innebär att man får åka till olika tävlingar samma dag.

Varför ska det inte vara ok?
Det är svårt nog att få ihop en vettig tävlingsplanering för en häst, och med flera som ska tävla på olika nivåer så får man väl ta det som bjuds, även om det innebär att man får åka till olika tävlingar samma dag.

Därför att då kan ju jag som tex har 3 hästar anmäla till 3 olika tävlingar ÄNDÅ och sen "välja" russinet på den tävlingen som jag "mest" vill åka till... Då kommer vi ju inte ifrån att folk "dubbelanmäler sej" till tävlingar och därmed ger fler på reservlistan.

Och hur många vet du som VERKLIGEN åker mellan olika tävlingar med olika hästar ? Jag känner INGEN tävlingsryttare som gör så. Jag vet EN som gjort det och då handlade det om PonnySM och nåt annat SM i hoppning som gick samma helg, som åkte mellan de 2 tävlingarna.

(Dyker in från Hopp)

Verkar vara ett stort problem detta med just dressyrtävlingarna!

På hoppsidan är det inte alls lika vanligt att det blir "fullbokat" samma dag! (Ytterst sällan, om inte aldrig)
Tror det är alldeles för lite tävlingar med alldeles för lite platser helt enkelt...

Sen att folk dubbelbokar sig är väl för att de vill få ut och tävla, de blir anarki när de finns så lite platser...

Jag vet flera som gjort/gör just så. Man kanske startar en häst på morgonen på hemmatävling och sen iväg till annan tävlingsplats på eftermiddagen med en annan häst, inget konstigt alls. Skulle inte dra mig för att göra det själv heller, om bägge hästarna (går för tillfället helt olika klasser) råkade vara igång samtidigt och det inte fanns andra alternativ på rimligt åkavstånd.

Som jag ser det är problemet a) att det finns för få tävlingar och b) att folk anmäler sig och sen stryker sig, oavsett anledning.
Att folk faktiskt rider tävlingarna de anmält sig till borde rimligtvis inte bestraffas med begränsningar så länge TR tillåter att man rider på flera olika tävlingsplatser samma dag.

Jag tycker att det vore en bättre lösning som PoC nämnde att dra/reservera pengarna från kontot direkt i samband med anmälan. Då skulle det inte bli lika intressant att anmäla sig hej vilt till tävlingar man ändå inte hade tänkt rida (om det nu är ett så stort problem som ni vill låta påskina, jag har ingen uppfattning om hur stort problemet eg är. Att folk anmäler sig och sen avanmäler vet jag förekommer frekvent, men hur ofta beror det på att man väljer en annan tävling istället?).

(Dyker in från Hopp)

Verkar vara ett stort problem detta med just dressyrtävlingarna!

På hoppsidan är det inte alls lika vanligt att det blir "fullbokat" samma dag! (Ytterst sällan, om inte aldrig)
Tror det är alldeles för lite tävlingar med alldeles för lite platser helt enkelt...

Sen att folk dubbelbokar sig är väl för att de vill få ut och tävla, de blir anarki när de finns så lite platser...

problemet är väl i dressyren att domaren bara för dömma 40 stycken per klass och då måste man ha flera domare om det blir fler än 40 startande. I hoppning så kan samma domare dömma hur många som helst.

Och hur många vet du som VERKLIGEN åker mellan olika tävlingar med olika hästar ? Jag känner INGEN tävlingsryttare som gör så. Jag vet EN som gjort det och då handlade det om PonnySM och nåt annat SM i hoppning som gick samma helg, som åkte mellan de 2 tävlingarna.

Bland proffs är det relativt vanligt.

*KL*

När jag skrev om att bara tillåta att man anmälde till en start om dagen var min tanke per ekipage. Tänkte inte alls på att man då kan anmäla samma ryttare på andra hästar som man aldrig tänkt starta och sen välja tävling och göra hästbyte. Men visst så kommer det säkert att bli. Det skulle man ju iofs kunna komma ifrån genom att inte längre tillåta hästbyte men jag vet inte om jag egentligen tycker att det är rätt väg att gå, det drabbar ju andra också.

Den springande punkten är snarare hur man ska få klubbarna att orka med att arrangera fler tävlingar. Att det blir rusning till de första och sista tävlingarna för året kommer vi nog aldrig att komma ifrån i Stockholmsområdet. Det finns så många tävlingsekipage och så få klubbar som har möjlighet att anordna tävling på vintern när det krävs två ordentliga ridhus (eller ett väldigt stort). Problemet är ju att det i stort sett ser likadant ut hela säsongen. Alla får inte plats och det gör att det blir hysteriskt när anmälan öppnar. Det gör det ju väldigt jobbigt för den som inte har möjlighet att sitta vid datorn just den speciella tiden.

PS Nu är det 58 reserver till Täbys tävling, folk är optimister, eller desperata DS
Hur ska man då göra för att få fler tävlingar? Det är ju naturligtvis upp till klubbarna och alltså oss som tävlar men jag tror nog att distriktet skulle kunna göra en del.
Funktionärspol är en sak, underlätta för samarrangemang av tävling mellan klubb med anläggning och klubb utan en annan. Visst allt sånt går att ordna även utan distriktets inblandning men jag tror att om de hjälpte till att få igång det så skulle mycket vara vunnet.
Dessa två förslag är naturligtvis utifrån min agna perspektiv. Jag har tidigare varit funktionärsansvarig i många år och upplevt hur svårt det är att få tag på folk medan jag nu är med i en liten klubb som ordnar en tävling om året, kan jag inte ställa upp då är det ett år till nästa chans. Min klubb har ingen anläggning vilket är den stora anledningen till att vi inte ordnar mer aven tävling om året men jag tror absolut att vi skulle kunna bidra med funktionärer till andra tävlingar om det fungerade på ett enkelt sätt.
Någon som har några andra förslag, även om det här bara är ett diskussionsforum finns det kanske någon från distriktshåll som läser eller så kanske vi kan skriva ihop ett mail om vi kommer på några bra förslag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka