vanimelde

Trådstartare
har börjat rida en häst som är utbildad MSV. Jag rider mest för nöjes skull och har aldrig ritkigt funderat över vilka nivåer det finns och vad hästar kan vid en viss nivå. Min fråga är nu:

vad kan en häst som är utbildad msv?

Sv: Msv

om en häst är utbildad Msv B så skall den kunna allt upp till och med msv b, dvs. saker som ingår i lb och la också.
skänkelvikning i trav
öppna i trav
sluta i trav
rygga
förvänd galopp
ökad trav
ökad galopp
samlad trav
samlad galopp
bakdelsvändningar
fattning ur halt
fattning ur ryggning
enkla byten
galoppbyten i språnget
8 eller 10 m volter i galopp

i msv a tillkommer även sluta i galopp, halv piruetter och seriebyten

titta gärna på www.stallbacken.com under dressyrprogram

en häst som startar msv behöver kunna öppna, sluta, skrittpiruetter, rygga, enkla byten och galoppombyten. Tror inte att jag glömt nåt nu :smirk:

jo jag anser att du glömt ett helt gäng saker, som jag tog med.

sen så ska du inte använda---->:smirk: .det är mkt otrevligt!

det är ju svårt att svara på men vilka sorts byten kan jag förvänta mig att han kan? flygande? vart fjärde?

med flygande menar du?? i språnget??!

i så fall kan du ju förvänta dig att han kan serier.

i så fall kan du ju förvänta dig att han kan serier.
Mja, man kan ju tävla MsV B utan att hästen kan byten i serier. Jag tävlar MsV B men vi är inte helt säkra på serier än. När jag startade min första MsV B så hade vi inte påbörjat serier än. Kan ju tävla alla MsV klasser utom just MsV B:5.

Till TS: du ska i alla fall kunna förvänta dig att hästen kan byte i språnget. Detta ingår i alla MsV klasser.

ok.
dock är det så för mig att när jag lärt hästar att byta och tycker att bytena fungerar så pass bra att jag tävlar msv b klasser så är hästen i sådan kondition och så pass lösgjord i byterna att jag inte tycker att serier är ngt problem.
så jag talade bara ur egen erfarenhet....

det är en häst som gått 7 tjurfäktningar i spanien så man tycker att byten borde vara ganska säkra.

jag har gjort skrittpiruetter, skolorna i alla gårngarterna med honom. jag har även gjort en halv piruett i galopp (av varierande kvalitet vilket antagligen kan bero mest på ryttarens begränsingar)
Vi har även gått i kort galopp på små volter, ca 10 m. Ökningar i trav och galopp är inga problem, inte heller förvänd galopp.

problemet ligger väl i att jag inte är helt säker på byten och därför vågar jag inte lita på att det blir rätt :) Har bara gjort byten på hopphästar mellan hinder och enkla byten med ett skrittsteg emellan och det är inte riktigt samma sak. har ni nått bra tips på att få till bra byten?

skulle det kanske inte vara kul att få rida för instruktör på en så pass utbildad häst?!
skulle jag tycka!

skulle det kanske inte vara kul att få rida för instruktör på en så pass utbildad häst?!
skulle jag tycka!

jo jättekul! men jag äger inte hästen och Jag vill inte framhärda att jag vill rida för instruktör på hennes häst. Jag är för tillfället instruktören till ägaren *skratt* hjälper henne att komma tillrätta med sits och balans och rider hästen så den får någonsånär lite dressyr med jämna mellanrum. Ägaren ska börja gå lite kurser och grejer sen framöver.Just nu är allt för henne basic, som att rida på en volt i skritt och trav, kunna sitta ner i traven osv.

Har inte tänkt börja lära hästen något nytt utan mer utforska vad han kan och vad han kan lära mig. Sen får vi vl se om jag kan rida för instruktör på honom framöver.

det är en häst som gått 7 tjurfäktningar i spanien så man tycker att byten borde vara ganska säkra.

jag har gjort skrittpiruetter, skolorna i alla gårngarterna med honom. jag har även gjort en halv piruett i galopp (av varierande kvalitet vilket antagligen kan bero mest på ryttarens begränsingar)
Vi har även gått i kort galopp på små volter, ca 10 m. Ökningar i trav och galopp är inga problem, inte heller förvänd galopp.

problemet ligger väl i att jag inte är helt säker på byten och därför vågar jag inte lita på att det blir rätt :) Har bara gjort byten på hopphästar mellan hinder och enkla byten med ett skrittsteg emellan och det är inte riktigt samma sak. har ni nått bra tips på att få till bra byten?

Det räcker att du "sitter om" i galoppen så byter han. I vänster galopp är din vänstra höft ledande & vänster sittben. I höger, så är det höger höft & sittben.

Tror det räcker du trampar till i den stigbygeln vars galopp du vill ha dvs vänster stigbygel = vänster galopp. & gör en mindre förhållning i tygeln innan ditt byte.

Det räcker att du "sitter om" i galoppen så byter han. I vänster galopp är din vänstra höft ledande & vänster sittben. I höger, så är det höger höft & sittben.

Tror det räcker du trampar till i den stigbygeln vars galopp du vill ha dvs vänster stigbygel = vänster galopp. & gör en mindre förhållning i tygeln innan ditt byte.

ska jag synka hjälpen med hästens galoppsteg ?

ska jag synka hjälpen med hästens galoppsteg ?

Ja, du ger hjälpen med samma timing som "vanlig" dressyr. Är osäker på vilket bakben som skall vara i marken när du gör hjälpen då jag inte har ridit byten på några år. Min häst är inte mogen för det ännu.

Prova dig fram, annars släng ut frågan på klassiska forumet eller Pm:a Tesora

Förmodar det är en PRE eller Hispanoarabè & dom kan hon på sina fem fingrar.

kl

FÖRLÅT för trådkapning men jag tar tillfället i akt och frågar vad som är skillnaden på ett galoppbyte och ett enkelt byte? Återigen, förlåt för trådkapning!

Till TS: Det verkar vara en trevlig häst du fått tag på, hoppas att det går bra med den!

Ett "galoppombyte" är ett byte i språnget.

Ett enkelt byte är när du byter galopp fast du lägger in en 2-3 skrittsteg emellan innan du fattar den nya galoppen (svårigheten ligger i att kunna få till en bra uppsamling så att du kan gå ner till skritt direkt utan några travsteg emellan).

Jaha okej, då var det väl ungefär som jag trodde. Dock trodde jag att momentet "enkelt byte" inte fanns, utan att det bara var ett övningsätt till momentet galoppbyte. Tack för förklaringen.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 517
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 631
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar