Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jupps, och sluta i galopp ingår även i FEI inledande prog för juniorer (ett MSV B program) som Div I rids, omgång 1 och 2, i vårat distrikt. Ska tävla det om två veckor .Sluta i galopp, samt byten i vart 4e kommer redan i MB5
Mja, man kan ju tävla MsV B utan att hästen kan byten i serier. Jag tävlar MsV B men vi är inte helt säkra på serier än. När jag startade min första MsV B så hade vi inte påbörjat serier än. Kan ju tävla alla MsV klasser utom just MsV B:5.i så fall kan du ju förvänta dig att han kan serier.
skulle det kanske inte vara kul att få rida för instruktör på en så pass utbildad häst?!
skulle jag tycka!
det är en häst som gått 7 tjurfäktningar i spanien så man tycker att byten borde vara ganska säkra.
jag har gjort skrittpiruetter, skolorna i alla gårngarterna med honom. jag har även gjort en halv piruett i galopp (av varierande kvalitet vilket antagligen kan bero mest på ryttarens begränsingar)
Vi har även gått i kort galopp på små volter, ca 10 m. Ökningar i trav och galopp är inga problem, inte heller förvänd galopp.
problemet ligger väl i att jag inte är helt säker på byten och därför vågar jag inte lita på att det blir rätt Har bara gjort byten på hopphästar mellan hinder och enkla byten med ett skrittsteg emellan och det är inte riktigt samma sak. har ni nått bra tips på att få till bra byten?
Det räcker att du "sitter om" i galoppen så byter han. I vänster galopp är din vänstra höft ledande & vänster sittben. I höger, så är det höger höft & sittben.
Tror det räcker du trampar till i den stigbygeln vars galopp du vill ha dvs vänster stigbygel = vänster galopp. & gör en mindre förhållning i tygeln innan ditt byte.
ska jag synka hjälpen med hästens galoppsteg ?