MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Totola

Trådstartare
Nu är Glukoflex-flaskan slut. Den innehöll MSM och Glukosamin. Egentligen tänkte jag köpa en ny men har för tillfället inte råd. Man ska ju ge en initialiseringsdos för MSM-et´s skull som är dubbelt så hög som vanligt. Måste man göra det igen även om det bara gått några veckor sen hästen fick det?
Och vad tycker ni är mest prisvärt att ge en häst som har lite problem med lederna? Det billigaste såvitt jag vet är Glukosamin för 200:-/400g, men egentligen vill jag även ge MSM.

Sen till en annan fråga: Nu står hästen på fri tillgång på hö och är rund om magen :angel: Sen ska jag byta stall och kan troligen inte ha fri tillgång pga praktiska och ekonomiska skäl. Brukar hästarna bli väldigt hungriga då? Eller är det bara att försöka ha så hög högiva ändå att hästen sällan får slut på hö? Hur "vänjer man över" på smidigast möjliga sätt?

Tacksam för tips :bow:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Emins glucosamin kostar 212 kr för 500 g på ekohallen.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Men har inte MSM 14 dagars karens eller har jag helt fel?

tycker att jag har sett det på vissa förpackningar.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Tack för tipseet! Jag hittade inte priset för frakt på sidan, kan det verkligen vara fraktfritt? Isåfall var det väldigt billigt.

Skulle helst ha kombinerat Glukosamin+MSM, men det blir väldigt dyrt om man måste köpa ett kg av varje :p
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Nej det skall inte tillkomma frakt, har varit inräknat i priset tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Om man måste välja, vilket tror du är bäst just för lederna? MSM eller Glukosamin? MSM vet jag ska ha många andra positiva effekter också, det är därför jag är inne på det.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Jag är lite skeptisk till MSM då det verkar smärtstillande.
Får för mig att det kan dölja större problem som kanske inte går att åtgärda om det gått för långt.

Någon annan som tänkt så?
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Precis vad jag tänker oxå! Har hittat ett preparat med glukosamin och djävulsklo, men jag vill inte ge henne djvulsklo "i onödan".
Visste dock inte att MSM oxå var smärtstillande.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Om hästen inte har en skada i rehabilitering så är det nog Glucosamin som gäller, att det gller ett vanligt underhåll tex pga ålderdom eller hårdare träning.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Boj skrev:
Om hästen inte har en skada i rehabilitering så är det nog Glucosamin som gäller, att det gller ett vanligt underhåll tex pga ålderdom eller hårdare träning.

Då är det ett gränsfall mao. Hästen ÄR i rehabilitering, men inte direkt från en specifik skada utan från att ha varit allmänt stel och ofräsch.

Hur vet ni att MSM fungerar smärtstillande? :confused: Har inte hittat det någonstans.. Däremot vet jag att det är det i rikigt stora mängder.
Att det är dopingklassat gör mej inget då vi ändå är låångt ifrån det stadiet, och skulle jag få för mej att börja tävla blir det ändå bara på klubbtävlingar där jag tvivlar på att man gör dopingkontroller :crazy:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

maximilia skrev:
Precis vad jag tänker oxå! Har hittat ett preparat med glukosamin och djävulsklo, men jag vill inte ge henne djvulsklo "i onödan".
Visste dock inte att MSM oxå var smärtstillande.

Att ge djävulsklo en kortare period är väl bra mot inflammationer?
Jag tycker precis likadant, att man inte ska ge det "i onödan", däremot om man misstänker att hästen kan ha någon inflammation..
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

min får glukosamin pga av skadat ledbrosk.

Om jag ger honom MSM så kan det dölja att han får problem med leden igen, och det vill jag ju INTE.
Utan jag måste kunna ta honom ur träning så fort han visar minsta hälta eller markering för att kunna spara honom så skadan inte hinner förvärras.

Just detta borde ju MSM kunna dölja i värsta fall...eller?
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Från Vital Horse:

MSM (MethylSulphonylMethan) är ett svavelhaltigt ämne som finns naturligt i naturen och i hästornas krop. Ämnet är nödvändigt för cellbildningen och hormoner, enzymer och antioxidanter är alla beroende av ämnet. Eftersom vi vid ämnesomsättningen hela tiden använder MSM har vi behov av en löpande tillförsel. De flesta djur och människor behöver ett kosttillskott som tillägg till det MSM som vi naturligt får i oss genom foder och kost.

[COLOR=Indigo]MSM verkar smärtställande, ogch er därfor et bra alternativ til glucosamin ifald glucosamin inte helt givar den ønskade effekt.[/COLOR]
MSM har visat sig vara nyttigt för ledfunktionen men har även en positiv inverkan på hår och hovar.

Varifrån kommer MSM:

MSM bildas i havet där plankton frigör svavel till havsvattnet där det strax ombildas till DMS. DMS är en flyktig svavelförening som sedan stiger upp i luften. Där reagerar DMS med ozon med hjälp av det ultravioletta ljuset varvid DMSO och DMSO2 bildas. De kallas också MSM. MSM faller till jorden via regn där den tas upp av växter.
MSM tillverkas kommersiellt från DMSO genom en oxideringsprocess.

Dosering:

Vi rekommanderer ca. 15 gram i dygnet för en häst på 500 kg.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Sax! skrev:
min får glukosamin pga av skadat ledbrosk.

Om jag ger honom MSM så kan det dölja att han får problem med leden igen, och det vill jag ju INTE.
Utan jag måste kunna ta honom ur träning så fort han visar minsta hälta eller markering för att kunna spara honom så skadan inte hinner förvärras.

Just detta borde ju MSM kunna dölja i värsta fall...eller?

Det kan jag hålla med om.. I mitt fall spelar det ingen roll (mer än när han springer i hagen möjligtvis) eftersom hästen ändå är för överambitiös så jag måste "säga ifrån" när jag tycker benen har fått nog så att säga :crazy: Men i hans fall är det mest muskelmässigt, det finns ingen skada.

Tror jag ska prova MSM i relativt låg dos och blir han inte ett dugg bättre i lederna efter en-två månader får jag helt enkelt gå över till Glucosamin..
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Totola skrev:
Att det är dopingklassat gör mej inget då vi ändå är låångt ifrån det stadiet, och skulle jag få för mej att börja tävla blir det ändå bara på klubbtävlingar där jag tvivlar på att man gör dopingkontroller :crazy:

Att det inte görs dopingkontroller på klubbtävlingar kan inte på något sätt rättfärdiga användandet av dopingklassade preparat inom karenstiden för start. :mad:
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Om man startar i en träningshoppning på 30cm tror jag inte det har någon betydelse :smirk: det är som att säga att man inte får vara med på lektioner med en häst som får preparat med karenstid. Eller som att man inte får köra provlopp på travbanan då (vilket jag iofs inte vet huruvida man får göra..).

Så lugn i kroppen, inga olagligheter kommer ske. Risken för att jag ens skulle starta på en klubbtävling det närmaste halvåret är en på 100. Det värsta som kan hända är att jag bestämmer mej för det för sent så karenstiden inte hinner gå ut.
 
Sv: MSM/Glukosamin + några foderfrågor!

Jag är inte säker på att "ridhästar" står under samma reglemente som trav o galopp...dom står väl under FEI och där är inte msm dopingklassat....rätta mig om jag har fel...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: Lingon
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 894
Senast: åke
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp