MSM+glucosamin vs Flexijoint?

Snobben

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av det?Vilket har ni tesat,vad hade hästen för problem och hjälpte det?

Msm är det ingen tävlingskarens på men Flexijoint?

Tacksam för svar :bump:

Sv: MSM+glucosamin vs Flexijoint?

Jag har väl ingen personlig erfarenhet, men både Flexijoint och MSM är det väl 14dagars tävlingskarens på?!

Nej det är det inte...MSM det som det VAR karens på är borttaget nu....i om att det fanns MSM i flexin så var det karens , men nu är det som förut ..fritt fram..

gällde det bara trav eller gällde det ridsport oxå (karensen alltså)?

och sen martha, en annan fråga (du är rätt inne på sånt där har jag förstått):
hur lång tid tar det innan flexijointen "verkar"?
har börjat ge det till min häst för 2 v sen, nu i helgen har hon fått nån diffus hälta som vet föreslår att vi "väntar ut" i 2 v och ser om den blir bra och kollar upp sen, så tror du att den kan hjälpa läkningen om det är ngn liten ledrelaterad skada?

jag kan säga såhär...att på en del funkar och på andra inte...de jag vet funkar det på..även på mig själv o min gamla hund.....men man kan aldrig ge garantier så som med allt annat...det beror helt o hållet på skadans art.

Jag ger ju valacken flexi och ser så bra resultat att jag har lagt in flexi som en fast post i hans ekonomifil ;) Dvs det är en grundsten och han kommer äta det livet ut. Ser försämring när jag sätter ut det. Han har en defekt i en led och är T-märkt för det.

Gett gammelhunden flexi med, han är äldre (10 år, stor ras) och han en del knackighetsproblem i perioder. Numera får han paraflex comp (knark deluxe) eftersom han har smärta och muskelspänningar kopplat till problemen, men när det 'bara' var telhet etc så fick han flexi och svarade lika bra som hästen på det.

Vad tror du om att ge MSM+Glucosamin,inte samma effekt som & ge Flexijont?

Snobben skrev:
Vad tror du om att ge MSM+Glucosamin,inte samma effekt som & ge Flexijont?

Jag tror att var och en blir salig på sin tro i det här fallet =) Det saknas ju vetenskapliga belägg för varken det ena eller det andra, och du kan hitta folk som är jääättenöja med alla olika preparat, och folk som anser det är kasst. Så man får gå på eget tycke och smak helt enkelt.

JAG valde flexi därför att den innehåller hajbrosk, vilket jag gärna ville ha med. Dessutom skulle jag INTE ge enbart glukosamin utan att få med kondriotin (stavning?), eftersom de studier som finns på t ex människa etc visar på bättre effekt komb glukosamin + kondroitin.

MSM:et var faktiskt totalt irrelevant när jag valde flexin, det fanns där och det gjorde väl inget, men det var inget avgörande eller ens viktigt. Utan det jag skulle ha var ett preparat med g + k i kombination, och så ville jag GÄRNA ha hajbrosket med och - voila - flexijoint.

Jag vet dock INTE vad det är i flexin som hjälper valacken, dvs om det är glukosaminet, kondriotinet, MSM, hajbrosket eller en kombination av samtliga eller vissa av det. Efterso flexin fungerar så himla bra så har jag ingen lust eller motivation att prova. Visst, ren glukosamin är billigare och jag skulle ju kunna prova stt byta och se om han blir sämre. Men jag varken vill eller törs eftersom inget säger att man bara kan 'backa tillbaka' om han blir sämre och få honom bättre igen.

Men - jag tror/tycker eg ingenting rent allmänt (mn det oavstående personligen) utan man får gå helt på eget tyckande osv i den här frågan. Det som hjällper en häst hjälper inte en annan dessutom, så..

Ok.Tack för svar!Min syrra har beställt flexijoint då hennes häst har mer problem,bla knän osv.
Det som gör att jag tvekar lite är om hästen så att säga blir "beroende" av produkten dvs blir dåligare än innan om man slutar med den..Jag har gett bara glucosamin men det märker jag ingen större skillnad av,iof så får min häst lite för lite av den,då man ska ge 2ggr dag,har fått 1gång men lite mer.

Funderar på att testa kanske Msm+glucosamin,men om det inte kanske är lika bra som Flexi...*tänker så det knakar* :D

-till alla:
ger ni flexi som pulver eller flytande (i djävulsklorot-tinktur)

och vad funkar bäst?

och igen: hur länge tar det ungefär innan det börjat "verka" på din häst?

Var kan man köpa MSM egentligen?
Letat på internet men inte var man kan köpa det..

Martha, har du hört med STC så att det är fritt fram med MSM? Jag har bara hört rykten än så länge.

Jag har genon en källa hört att MSM skall bort, denna källan har pratat mmed P Forsberg himselg...det enda är att källan sa att det skulle bort den 1 juli, men jag kan idag inte hitta MSM på karenslistan längre..så förmodligen var det 1 juni som karensen försvann.....varför den försvann vet jag inte men det som det har varit prat om hela tiden är ju att det går inte att spåra via dopingprov då det är ett kroppseget ämne som finns i ganska stora mängder normalt...men detta är bara en teori....

neferra skrev:
-till alla:

och vad funkar bäst?

neferra skrev:
-till alla:

och vad funkar bäst?

mellan 3 till 14 dagar...längre skall du inte behöva vänta innan du får effekt.....flytande eller pulver...de flesta använder pulver, men har din häst även akuta smärtor så hjälper ju DK till på traven...men jag tycker att man kan börja isåfall med flytande och sedan fortsätta med pulver...för försvinner inte smärtan så bör man nog söka andra vägar.....

*knappen*

Appropå Flexijoint... Ni som ger det till era hästar, äter dom det utan problem? Jag ger pulvret till min pålle men enda sättet att få i honom det är att blanda ut det med vatten och sedan ge det i en spruta i munnen.... Inte så kul, men så dyr som den där burken var så ska jag banne mig inte kasta bort den!

Jag har försökt blanda det med allsköns mat; betfor, morötter, äpple... you name it! Blä! säger han och vägrar äta... :smirk:
Kallblodet fick lukta på sprutan och han började genast grimasera och spottade ut betforn han stog och åt...

Förövrigt tycker jag att det är för tidigt att säga något om effekten, han blöev opererad för OCD 10/5 och har ätit flexi sedan dess, men det ser bra ut!! :)

ingen av mina har vägrat att äta, men jag äter ju själv och det smakar ju inte jordgubbe direkt :angel: hundarna äter ju också det blandat i maten....man får nog introducera det försiktigt påhästar som är kräsna kanske...

martha skrev:
mellan 3 till 14 dagar...längre skall du inte behöva vänta innan du får effekt.....flytande eller pulver...de flesta använder pulver, men har din häst även akuta smärtor så hjälper ju DK till på traven...men jag tycker att man kan börja isåfall med flytande och sedan fortsätta med pulver...för försvinner inte smärtan så bör man nog söka andra vägar.....

ok, jag ger flytande nu, men tänkte gå över till pulver när flaskan (1 l) är slut.

akuta smärtor vet jag inte, men hon har nån typ av hälta/rörelsestörning som hon skaffat sig nu i dagarna, så lite antiinflammatoriskt är väl bara bra? ska kolla upp hältan hos vet igen på två vecker, så vi får se då...

Snobben skrev:
Erfarenhet av Cortaflex?

Nej, ingen egen (min vet ger den dock och tycker det är bra). Men jag har hittat vissa undersökningar som tyder på att Cortaflex är helt fel ute genom sin sönderdelning i mindre molekyler (eller vad man ska kalla det).

Men, du kan hitta folk som är jättenöjda med Cortaflex, som är helt missnöjda med cortaflex, som är supernöjda med Flexi, som är helt missnöjda med flexi, de som svär på att bioglucosamin är bäst, de som anser att det ger NOLL effekt osv i all evighet.

Det finns inga vetenskapliga belägg för häst (men för hund och människa), och de studier som är gjorda och som JAG anser som seriösa sätter STORA frågetecken för om tillräcklig mängd verkligen når blodet/leden vid oral tillförsel. Det gemensamma för alla de studier JAG ansett vettiga är att det inte verkar som det fungerar direkt bra vid oral tillförsel för du förlorar för mycket substans i mag-tarmkanalen. MEN, som min hemmavet uttryckte det: 'Fungerar det för din valack är det klart du ska fortsätta ge, det finns ju 'annat' i de där preparaten med och vem vet det kanske är DET som har effekt och inte det man TROR ska ha effekt och koncentrerar sig på att forska/göra studier om'.

Dvs, ska jag rent förnuftsmässigt utefter vetenskapen osv tycka något så är det att det INTE fungerar. Samtidigt har jag ju en valack på Flexi där det HAR tydlig effekt. När jag köpte första hinken Flexi ansåg jag det som 'pengar i sjön', jag trodde INTE det skulel fungera. Men fick ju inse att på valacken iaf så gjorde det banne mig det, och där har jag nöjt mig ;)

Så, läs på om det som finns studerat och forskat, du kan få lite (engelskspråkiga) länkar av mig om du vill, kolla noga när du läser påståenden/studier vem källan och beställaren är bara.. Sen bestämmer du SJÄLV vad du tror på/är villig att prova/etc och väljer preparat efter det och ser om det fungerar på DIN häst.

Den här är en bra början:
http://www.vetpro.co.nz/Vet Talk_Equine/glucosamine_vs_glutamine.htm

Att veterinärkolla en häst som står på Djävulsklo kan vara dumt. Vissa hästar svarar finfint på DK, min herre t ex svarar lika bra (smärtstillande sett) på torkad djävulsklorot som på butta. Mitt kblsto svarade inte alls på ren, flytande DK dock..

Men att vetkolla häst som står på DK KAN innebära att du smärtstillat bort en del av symptomen. Så jag sätter ut DK senast en vecka innan veterinärbesök, helst 10 dagar innan..

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Träning Hejsan! Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha...
2
Svar
25
· Visningar
2 215
Övr. Hund Hej! I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund...
Svar
5
· Visningar
906
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 411
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama