MSM+glucosamin vs Flexijoint?

Sv: MSM+glucosamin vs Flexijoint?

Du som kan det här alex - vad är no bute då? Har förstått att det är nån form av djävulsklo... men är det något som man kan ge en gång tex efter hård anstränignig på tävling eller vad är det? Kan man ge det förebyggande? Karens?

Undrar därför att jag vet flera som ger sina hästar det mellan tävlingarna.

Hälsn Camilla

neywaz skrev:
Du som kan det här alex - vad är no bute då? Har förstått att det är nån form av djävulsklo... men är det något som man kan ge en gång tex efter hård anstränignig på tävling eller vad är det? Kan man ge det förebyggande? Karens?

Undrar därför att jag vet flera som ger sina hästar det mellan tävlingarna.

Hälsn Camilla

Nu finns det flera tillverkare som har produkter de kallar 'no bute' i någon form, men de flesta fall är det just djävulskli.

SP Equine har något som heter No Bute som är MSM, glukosamin, kondriotin och C-vitamin. Dvs ingen djävulsklo i. Men det är nog den enda jag sett utan DK som heter 'no bute'

Djävulsklo har/påstås ha samma egenskaper som butta, dvs antiinflammatoriskt och i viss mån smärtstillande. SP Equines no bute är i princip ett ledtillskott modell 'standard' och om man tror på att ledtillskott fungerar så har de samma egenskaper (antiinflammatoriskt, ledbrosk- och ledvätskebefrämjande etc).

När det gäller djävulsklo så är MIN åsikt att en DK-behandlad häst inte ska tävla eller träna eftersom JAG anser att en häst som 'behöver' djävulsklo inte är i tränings/tävlingsmässigt skick (jmf med om den gick på butta), medan när det gäller ledtillskott UTAN DK inte ser problem med det varken mellan eller under tävling.

Sen finns det X antal hästar som går stadigvarande för DK, finns en (ganska hätsk) diskusison om det på foder. Jag tycker INTE det ska vara så som sagt..

Karensen är en annan intressant sak. Nu när karensen på MSM är borttagen igen (det var karensfritt, sen blev det 14 dagar karens men de tog bort det för någon vecka sen igen) så är inget av ämnena varken i ledtillskottsformen av no bute, eller djävulsklo, med 'med substans' i karenstidlistorna. MEN allt som inte finns med i karenstidslistorna men som kan/antas ha effekt så är det generellt 96 h startkarens på. Där får man avgöra med eget vett och sans. När det gäller djävulsklo har du något som utges för att vara bland annat antiinflammatoriskt, och antiinflammatoriskt är det 14 dagars startkarens på. Dock är DK en slamkrypare eftersom effekten inte finns bevisad, samt att såvitt jag vet är det väldigt svårt - om inte omöjligt- att hitta på dopingprov. Så det är en gråzon och utefter eget samvete och moral utnyttjar man den som man vill. JAG räknar 14 dagars startkarens på Djävulsklo eftersom JAG utefter mian erfarenheter av det jämställer det med butta. Men det finsn ryttare som - på alla nivåer - tävlar hästar som får djävulsko stadigvarande - och hitills har ingen åkt dit, det är som sagt än så länge en gråzon och det finns regler (minst 96 h karens och eg 14 dagar för just DK) men i slutändan avgör samvete och moral.

använder ni msn och glucosamin tillsammans?

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Träning Hejsan! Har ridit något år nu men direkt jag ska sitta ner i traven hamnar jag i stolsits.:crazy: Jag har länge haft svårt för att ha...
2
Svar
25
· Visningar
2 215
Övr. Hund Hej! I mitten av februari får jag äntligen hem min efterlängtade staffetik :). Jag har egentligen inga problem med att ha en hund...
Svar
5
· Visningar
906
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 411
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama