MSM/Djävulsklo/Steel Joint?

Sv: MSM/Djävulsklo/Steel Joint?

Jag har gett Steeljoint och MSM/Glucosamin till min förra häst. Märkte ingen större skillnad av Steeljointen (gav det för hovarna). Han blev dock knackig så fort jag slutade med MSM eller Glucosamin. Han var kollad av vet, är en äldre häst som har gått högre klasser i yngre dagar och har pålagringar i åtminstånde hovlederna. (Är inte röntgad).
Jag tycker att man inte ska ta till "pulver" istället för behandling och riktig ridning, men det kan inte vara fel att hjälpa sin häst med det man kan.

Är det bara jag som blir ganska störd av denna diskussionen i fråga om hästhållning och inställning?

Är det ingen som är intresserad av att gå till botten med vad deras häst problem är som orsakar symptomen, snarare än att försöka underhålla med mirakel doping preparat som "tar bort" reaktionerna så länge behandlingen verkar?

Som "örtnörd" med en behållning värdig envar häxa håller jag fullständigt med dig. Just djävulsklo är för dom flesta hästar kraftigt smärtställande och inflammationsdämpande, det är helt enkelt butta framställt från en växt istället för syntetisk....

Att ge det för att hästen ska prestera bättre eller bli piggare är förkastligt. Får man en bättre häst på dk så betyder det att hästen har smärtor!!

Däremot finns det fall där dk kan vara en väldigt bra hjälp. Tex för en gammal häst med slitna leder eller en häst som har ledinflammationer. Kort sagt, man använder det istället för butta - dk är lite snällare mot magen.

Msm är ju lite annorlunda, det är mer ett kosttillskott som hjälper om hästen har brist på ämnet.

Problemet är att folk verkar inte vara särskilt insatta i vad dom stoppar i sina hästar - funkar det så är det bra tycker många. Utan att fundera över Varför det funkar....

Som "örtnörd" med en behållning värdig envar häxa håller jag fullständigt med dig. Just djävulsklo är för dom flesta hästar kraftigt smärtställande och inflammationsdämpande, det är helt enkelt butta framställt från en växt istället för syntetisk....
Att ge det för att hästen ska prestera bättre eller bli piggare är förkastligt. Får man en bättre häst på dk så betyder det att hästen har smärtor!!
QUOTE]

Håller helt med. Man har vid försök på råttor visat hur kraftigt smärtlindrande det är. Råttorna kunde efter tillskott av djävulsklo springa på plattor som var 60 grander varma! Så det ska inte ges som ett ständigt tillskott!!!

Tack, (även Jeps) det var ju trevligt att jag inte var ensam i mina reaktioner eller att alla och envar tycker jag är en häxa som säger det jag säger.
instämmer som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
894
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 960
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka