MSM/Djävulsklo/Steel Joint?

DeCloe

Trådstartare
Någon här som ger något av det (eller om det finns nåt annat liknande tillskott)? Vad har ni fått för resultat och liknande?

Är ute efter något som hjälper till vid knackiga leder/muskulatur.

Sv: MSM/Djävulsklo/Steel Joint?

Är det inte Flexijoint du skall ge istället för steeljoint då?:confused:

En häst jag hade fick djävulsklo och det gav lite effekt...Tävlings hästen jag har får steel joint och det har funkat jätte bra då hon haft dåliga hovar och har fått mycket bättre hovar nu!!! (va hovis som rekomenderade det)

Sen kan jag bara tillägga att stroope mare funkar jätte bra på brunstiga ston som har det lite jobbigt, hade det till unghästen som rymde in till 2st valackar och slutade med det och blev mycket lugnare...Var lugn när man red men inte när det fanns valackar i närhetan av hagen...

Djävulsklo kan ge utslag på doping tester bara så d vet :)

Tror man ska låta bli och ge de 1 vecka innan tävling...Det står på burken eller ska iaf göra...

Jag gav mitt sto msm för 1 år sen, det hade ingen verkan på henne. Hon har dragits med kotledsinflammationer.
Steeljoint har heller ingen större effekt på just leder till en början. man måste hålla på med det läääänge. Men det verkar ha större effekt på hovarna.
Djävulsklo har fungerat bra till min dam. men som andra sagt-det ger utslag på doping prov men man kan göra ett uppehåll 1 vecka innan start.
Men om man vill ha snabbare och större effekt så ska man ge Boswelia. Fungerar som djävulsklo men har snabbare verkan.

Man får helt enkelt prova sig fram. Det som fungerar på den ena hästen kanske inte fungerar på den andra...

Djävulsklo har jag haft mkt bra effekt av på en mkt sargad häst som jag köpte en gång....

Nordisen får nyponpulver och Glucosamin, det funkar mycket bra!

Hon vägrade galoppera förra året och travade bara så fort hon kunde i stället för att fatta galopp. Hon orkade helt enkelt inte.
Efter några v. med nyponpulver var hon helt ny :love: Hon behöver också hålla igång sig med motion för att vara riktigt mjuk så just nu är hon lite knackigare än vanligt nu när ridkompisen varit halt..
Ska försöka promenera lite oftare med henne för även det gör susen.

Min gammelman (26 år:love:) äter Flexijoint eller BioGlucomin + Nypon (skal).
Har blivit bättre i sina leder sedan han började äta det. Även hovarna har blivit bättre av Nyponet.

... och i det nya numret av ridsport diskuteras åtstramning av dopningsregler. Nummer i butik i morgon. ;)

Det bästa/mest aktuella stället att kolla karenstider är här:
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider

från stc:
"Information till dig som använder naturläkemedel

Tänk på att sådana medel för att få användas till tävlingshäst måste vara godkända som naturläkemedel hos Läkemedelsverket. Tänk på att naturläkemedel alltid har en karenstid på minst 96 timmar men att de även kan innehålla substanser med längre karenstid. Det är inte ovanligt att koffein/teobromin/teofyllin ingår i sådana medel. Kontrollera detta innan användning då dessa substanser har en karenstid på 14 dygn! Dessa substanser kan exempelvis förekomma i kaffe, te och kakao som ibland är tillsatt naturläkemedel!"

Är det bara jag som blir ganska störd av denna diskussionen i fråga om hästhållning och inställning?

Är det ingen som är intresserad av att gå till botten med vad deras häst problem är som orsakar symptomen, snarare än att försöka underhålla med mirakel doping preparat som "tar bort" reaktionerna så länge behandlingen verkar?

Nu skulle man kunna tro att Du utgår från att de som har engagerat sig i den här tråden och TS inte har fått sina hästar undersökta och inte heller vill anlita en veterinär. Så behöver inte nödvändigtvis vara fallet.

Som jag uppfattat det är de flesta i allmänhet eniga om att hästar ibland behöver behandlas för att komma till rätta med led- och muskelproblem och då finns ett antal olika behandlingsmetoder. Att man efterfrågar dessa behandlingsmetoders effekt betyder inte, som jag uppfattar det, att man för den skull inte bryr sig om vad som är orsaken till problemen. Men det är en annan frågeställning, som TS inte har ställt.

Och för övrigt så utgick jag från att Du menade att rikta Ditt inlägg till samtliga och inte bara hänga ut mig som en dopare som inte vill veta orsaken till problemen. Ett sådant inlägg kan lämpligen markeras med ett litet "KL" eller på liknande sätt för att förtydliga detta.

Senast ändrad:

Nu skulle man kunna tro att Du utgår från att de som har engagerat sig i den här tråden och TS inte har fått sina hästar undersökta och inte heller vill anlita en veterinär. Så behöver inte nödvändigtvis vara fallet.

Som jag uppfattat det är de flesta i allmänhet eniga om att hästar ibland behöver behandlas för att komma till rätta med led- och muskelproblem och då finns ett antal olika behandlingsmetoder. Att man efterfrågar dessa behandlingsmetoders effekt betyder inte, som jag uppfattar det, att man för den skull inte bryr sig om vad som är orsaken till problemen. Men det är en annan frågeställning, som TS inte har ställt.

ja du har helt rätt i att man nog skulle kunna tro att jag utgår från det, jag utgår från tråden du hänvisade till och där utifrån flera kommentarer drog jag slutsatsen att flera ansåg att det var frågan om små miraklepreparat som "fixade till" hästen så att den faktiskt kunde starta/tävla utan att klappa ihop och kunna passera kontrollerna. Ska hästar "behandlas" så ska det väl vara via veterinärens ordination och sker då via en pågående klinik utredning i första hand. I tråden du länkar till får jag intrycket av att folk handlar lite preparat och tycker det funkar utmärkt som hemmakur för att boosta hästen.

har jag helt fel i detta så får jag be om ursäkt, men som sagt så var det det intrycket jag fick utifrån hur flera uttryckte sig i flera inlägg i den tråden. av anledningen att det var du som hänvisade till den tråden så svarade jag ditt inlägg.

Min gumma är stel, alltid varit, Muskelärt. ( röntgat= inga fel på leder/skelett). Hon äter Enzion för hovarna, men kan man ge MSM el ngt annat för lederna då? Det får ju inte bli för mkt av tillskotten.
Just nu går hon på behndlig för inflammation. men när beh är avslutad så vore det nog bra med tillskott av ngt slag mot stelhet.

ja du har helt rätt i att man nog skulle kunna tro att jag utgår från det, jag utgår från tråden du hänvisade till och där utifrån flera kommentarer drog jag slutsatsen att flera ansåg att det var frågan om små miraklepreparat som "fixade till" hästen så att den faktiskt kunde starta/tävla utan att klappa ihop och kunna passera kontrollerna. Ska hästar "behandlas" så ska det väl vara via veterinärens ordination och sker då via en pågående klinik utredning i första hand. I tråden du länkar till får jag intrycket av att folk handlar lite preparat och tycker det funkar utmärkt som hemmakur för att boosta hästen.

har jag helt fel i detta så får jag be om ursäkt, men som sagt så var det det intrycket jag fick utifrån hur flera uttryckte sig i flera inlägg i den tråden. av anledningen att det var du som hänvisade till den tråden så svarade jag ditt inlägg.

Jag frågade Vet om denna sak, O hon sa att det finns väldigt mkt tillskott av denna sakens åkommor. Alla hästar svarar inte likadant.
alltså man får prova sig fram (försiktigt) o se vad som passar hästen bäst.

Då kan jag tillägga att Conquer säljs endast av veterinärer och de i min bekantskapskrets som använder sig av preparatet gör det efter veterinärs inrådan och efter undersökning av hästen. Samtliga är mycket måna om sina djur och att de inte utsätts för några otillbörliga metoder eller tränas och tävlas när de inte är friska. Och för egen del så vilar jag alltid hästen från tävling och tävlingsliknande jobb under behandlingen.

Fick tips av vet. om något som heter Equitop Gonex. Har själv en häst med lite knackiga leder, har tyvärr inte kunnat pröva det än, men ska försöka ta mig till ATG kliniken och köpa...Det skulle tydligen vara bra, är dock rätt nytt på marknaden men de som prövat är nöjda. Kostar dessvärre typ 600:-/burk som i mitt fall skulle räcka en månad, men vad gör man inte?! :)

BTW om någon prövat Gonex så berätta gärna!

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
894
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 960
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka