MSM - bra eller dåligt?

Michelly

Trådstartare
Hej!
Har en fråga ang fodertillskottet (?) MSM...
Fungerar det? Har någon prövat det och märkt någon skillnad?
Vill höra lite vad ni anser? :bump:

Sv: MSM - bra eller dåligt?

Min häst fick hos förra ägaren, så när jag köpte honom och burken han fick med var slut passade jag på att prata med ett stort företag som säljer MSM.

Svaret jag fick var detta:
MSM ska man ge till djur som har någon skada, för att det kan hjälpa till i läkningen. Och då till konvalecenta!!! Han sa att det finns en svag smärtlindrande effekt, så om man ger det till en häst som är frisk och rids så finns risken att man inte märker av någon mindre krämpa.

Han hade själv använt det till både häst och hund som återhämtat sig efter skador, men skulle aldrig ge det till ett friskt djur i rörelse, just för att det är milt smärtlindrande. Däremot kunde han inte påstå att det gav någon direkt effekt på friska hästar, utan det som det var bra till var att det kan hjälpa till i läkning, men det är inget mirakelmedel som man ska ge till friska hästar. De blir inte starkare av det eller något sånt. Detta var förklaringen jag fick av representanten för företaget. Jag tror på honom eftersom det är så sällan som man träffar personer som är ärliga med att deras produkter inte kan göra hästar till flygande underverk! :angel: Därför trodde jag på honom. Han gav en väldigt bra förklaring till hur och varför det funkade, och framförallt varför det INTE funkade på vissa saker och när det inte var lämpligt att använda det. :bow:

Jag vet inte hur mycket smärtstillande det är, men om tillverkare och försäljare säger att det inte ska användas så litar jag på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka