Sv: Mr Milan tränar valp
Men du har i inlägg efter inlägg försvarat CM oberoende av våld mm.
PL
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PL
<snip>
Samtidigt kan det vara värt att komma ihåg att den nu så populära rally-lydnaden kommer från USA (om jag inte minns fel?) och då kan man inte snacka om någon kadaverdisciplin à la SBK 1950. Tvärtom så handlar det mycket om glädje och kontakt.
Men som sagt - majoriteten av hundägarna i USA köper en hund för att de vill ha en i huset. En ganska liten grupp intresserar sig för utställning eller annan tävlan.
<snip>
knapplån
Nu har jag ögnat igenom tråden som växt rätt bra, och måste bara kommentera lite övergripande.
Det finns mycket positivt att säga om USA... givetvis, Karen Pryor är ett exempel. Jag ser inte riktigt att kritik emot CMs dåliga inflytande här automatiskt betyder en allmän kritik emot USA, eller att man slår sig för bröstet i generella ordalag.
(...)
En korrigering ska vara snabb och effektiv - inte ett j--a fasthållande i det oändliga. Det enda man får då är inlärd hjälplöshet, om man nu inte blir ordentligt sönderbiten på köpet. Berömmet ska också vara mer än bara uteblivet straff.
knapplån
Nu har jag ögnat igenom tråden som växt rätt bra, och måste bara kommentera lite övergripande.
Det finns mycket positivt att säga om USA... givetvis, Karen Pryor är ett exempel. Jag ser inte riktigt att kritik emot CMs dåliga inflytande här automatiskt betyder en allmän kritik emot USA, eller att man slår sig för bröstet i generella ordalag.
CM HAR ingenting att tillföra här. De positiva delarna; att hunden ska motioneras/tränas/få gränser och regler - lär man sig på varenda BK om man bara orkar släpa sig dit. Kritik emot CM betyder inte heller per automatik att man är någonslags IMMI-fanatiker som vägrar ta tag i sin hund och låter den härja fritt utan någon ordning och reda.
Jag är uppvuxen med arbetande hundar som måste fungera i vardagen, de kan inte fjanta loss hur som helst. Däremot så skulle jag aldrig vilja utsätta för något djur för en del av det han håller på med och som visas som underhållning. Dessutom med en massa humbugtjafs om dominans och ledarskap som det inte finns någon modern forskning som stödjer.
En korrigering ska vara snabb och effektiv - inte ett j--a fasthållande i det oändliga. Det enda man får då är inlärd hjälplöshet, om man nu inte blir ordentligt sönderbiten på köpet. Berömmet ska också vara mer än bara uteblivet straff.
Hela texten, och särskilt det fetstilta!