Mr Milan tränar valp

Sv: Mr Milan tränar valp

Men du har i inlägg efter inlägg försvarat CM oberoende av våld mm.
PL

Och du laser mina poster som Fan laser Bibeln ... Jag har inte forsvarat honom "oberoende av vald" ... bara papekat att tro att allt ar som i Sverige ar naivt 'beyond it all'. USA borde i sa fall jamforas med Europa ... Dar Californien formodligen ar den area som mest fungerar som Sverige vad galler hund hallning ... och SC, dar jag ar, ar mer som Spanien. Har ar jag bara mycket glad om folk tar hand om sina hundar alls ... aven om det ar CM's metoder (having said that; jag har nyligen sett ett par nyare avsnitt dar han anvant huvudsakligen R+) varje gang jag ar ute och kor ser jag overkorda hundar och strays overallt ... de som transporterar sina hundar pa flaket pa pick-up trucken bryr sig i alla fall tillrackligt for att transportera hunden. Ibland maste man valja mellan pest och kolera ... Jag tror de allra flesta hundar mar mycket battre av CM's metoder an av att ingen bryr sig alls.

jo, det ar den sistnamnda kategorin som jag tyvarr ser mest av.

:/

och dessvarre verkar de overrepresenterade oavsett var man hamnar. Sen har jag/vi val otur i den har delen av ingenstans att de som haller kurser ar kvar pa -50 talet.

*KL*

Det är så lätt att slå sig för bröstet och säga att svenskarna, minsann, är bäst på allting.

När det gäller djurhållning så har vi kommit långt, men det har vi när det gäller "människohållning" också. De flesta svenskar har det bättre än många, många amerikaner tex. De som har det sämst i Sverige har det hundra gånger bättre än de som har det sämst i USA.

I ett land där sjukförsäkring inte är givet och där hundar bara i vissa kretsar tränas för tävling och utställning, så finns givetvis massor av hundar som hålls på samma sätt som många har katt i Sverige. I vårt välfärdsland där man nästan är konstig om man inte går en kurs på brukshundklubben (eller annan klubb) så har hunden en helt annan status än i ett land där man kan köpa en hund i lokala "hundaffären".

I USA är hunden ett husdjur, inget mer.

Jag försvarar inte CM om han använder olämpliga metoder, men jag vet också att det också är ett lidande för en hund att inte veta sin plats, att bli tilltalad som en bebis och inte respekterad och hanterad som en hund.

Samtidigt kan det vara värt att komma ihåg att den nu så populära rally-lydnaden kommer från USA (om jag inte minns fel?) och då kan man inte snacka om någon kadaverdisciplin à la SBK 1950. Tvärtom så handlar det mycket om glädje och kontakt.

Men som sagt - majoriteten av hundägarna i USA köper en hund för att de vill ha en i huset. En ganska liten grupp intresserar sig för utställning eller annan tävlan.

I ghetton så är det pitbull som gäller och ofta hanteras de fruktansvärt illa, men det gör människorna också. Man kan säga att djurhållningen på många sätt speglar synen på människan. Oavsett land.

<snip>
Samtidigt kan det vara värt att komma ihåg att den nu så populära rally-lydnaden kommer från USA (om jag inte minns fel?) och då kan man inte snacka om någon kadaverdisciplin à la SBK 1950. Tvärtom så handlar det mycket om glädje och kontakt.

Men som sagt - majoriteten av hundägarna i USA köper en hund för att de vill ha en i huset. En ganska liten grupp intresserar sig för utställning eller annan tävlan.
<snip>

Om jag inte minns fel har vi, enligt 2010's sensus over 78 millioner hundar i landet ... varav ungefar 3% ar registrerade och inte ens de 3% ar i Amerikanska Kennel Clubben, utan det ar alla organisationer som registrerar hundar. Da ska vi ocksa komma ihag att AKC raknar in de blandisar som registreras for att kunna tavla.

Yes, Rally lydnad kommer harifran ... AKC med manga andra gor vad de kan for att oka hundkunskapen i landet ... men majoriteten ar inte intresserade av utstallningar och tavlingar ... det ar dar CM och hans program kan oka intresset for de hundar folk redan har och som springer vind for vag eller lever ett helt liv pa bakgarden och aldrig far ga nagonstans.

knapplån

Nu har jag ögnat igenom tråden som växt rätt bra, och måste bara kommentera lite övergripande.

Det finns mycket positivt att säga om USA... givetvis, Karen Pryor är ett exempel. Jag ser inte riktigt att kritik emot CMs dåliga inflytande här automatiskt betyder en allmän kritik emot USA, eller att man slår sig för bröstet i generella ordalag.

CM HAR ingenting att tillföra här. De positiva delarna; att hunden ska motioneras/tränas/få gränser och regler - lär man sig på varenda BK om man bara orkar släpa sig dit. Kritik emot CM betyder inte heller per automatik att man är någonslags IMMI-fanatiker som vägrar ta tag i sin hund och låter den härja fritt utan någon ordning och reda.

Jag är uppvuxen med arbetande hundar som måste fungera i vardagen, de kan inte fjanta loss hur som helst. Däremot så skulle jag aldrig vilja utsätta för något djur för en del av det han håller på med och som visas som underhållning. Dessutom med en massa humbugtjafs om dominans och ledarskap som det inte finns någon modern forskning som stödjer.

En korrigering ska vara snabb och effektiv - inte ett j--a fasthållande i det oändliga. Det enda man får då är inlärd hjälplöshet, om man nu inte blir ordentligt sönderbiten på köpet. Berömmet ska också vara mer än bara uteblivet straff.

knapplån

Nu har jag ögnat igenom tråden som växt rätt bra, och måste bara kommentera lite övergripande.

Det finns mycket positivt att säga om USA... givetvis, Karen Pryor är ett exempel. Jag ser inte riktigt att kritik emot CMs dåliga inflytande här automatiskt betyder en allmän kritik emot USA, eller att man slår sig för bröstet i generella ordalag.

(...)

En korrigering ska vara snabb och effektiv - inte ett j--a fasthållande i det oändliga. Det enda man får då är inlärd hjälplöshet, om man nu inte blir ordentligt sönderbiten på köpet. Berömmet ska också vara mer än bara uteblivet straff.

Instämmer! :bow:

Det blir så lätt polariseringar rätt/fel, bra/dåligt etcetera.

CM betyder pengar i miljardklassen för dem som anlitar honom på TV osv. Självklart gör de sitt yttersta för att "göra bra TV", vilket ironiskt nog är det du skriver i sista stycket - som en korrigering; snabb och effektiv.

Tittarna vill veta vad de skall göra, inte om hur, eventuellt och kanske. CM är lysande med sina klara svar = succe för den dumma tittaren.

Mer nyanser, mer kunskap och mer insikt kräver längre program och tråkigare TV = uteblivna intäkter.

USAs TV-värld är ett fenomen i sig. Jag vill inte säga att tittarna matas med propaganda, men ofta är det så, näst intill. Hela underhållningsbranschen handlar om ond/god, snabb/långsam, dum/smart i all oändlighet.

Nu generaliserar jag grovt och visst finns många undantag och visst finns mycket vi direktimporterar till Sverige.

Men poängen är att man inte kan förvänta sig riktigt bra hundträning på TV. :(

Det är ju omöjligt att göra riktigt bra eftersom den måste utgå från individen. Och kan man inte läsa den individ man har hjälper det inte vad som visas på TV, egentligen.

I den miljö som 'The Dog Whisperer' har skapats är det ett genidrag. I Sverige hade nog ingen ens kommit på idén! Och hade hunden haft samma status i alla grupper i hela USA som den har här hade det inte blivit ett program på samma vis heller.

Jag tycker det är intressant och det jag tar med mig är ffa vikten av att vara konsekvent och inte undvika problemen. Sen tar jag hjälp här i Sverige med de förutsättningar som vi har här. Ngn SBK har jag inte varit på sedan Edwinds ägare tränade schäfer på Häverö BK. Ffa därför att tiderna inte passar mig.

De bitarna i programmet som inte känns bra tar jag ändå till mig, för referensramar men ffa för att motivera mig själv till att få ordning på hunden innan den blir farlig!

Jag tycker också att det är fel att Sverige visar ett program om en hundtränare som gör så fel/ eller mer rätt sagt inte förstår hundar, men varför visas det då här? Hm kan man undra.Än värre att han bjöds in till Sverige! Men CM HAR tillfört en rätt så postitiv utveckling också.
All fler tar motstånd mot sådana metoder.
Vet inte om jag tycker att metoder som tex Anders Hallgren och de som kör med "aldrig får säga nej, eller klickertyp-metoderna är så mycket bättre. Mer stressade hundar får man leta efter! (de jag sett live alltså)
Jag tror på utifrån egna erfarenheter att det måste vara en blandning, och att varje hund är olika och kräver olika även inom samma ras.

Sen är jag full inne på CM gör en bättre skillnad TROTS alltså i USA, för alternativet är inte alls är bättre.
Vet dock att som med allt i USA så finns det extrema höger&vänster sidor så därför vet jag att det finns otroligt duktiga hundtränare. Men nu är han en del av den American Dream, hade de kommit en med i våra svenska ögon korrekta(vad nu det är igentligen-för den skiljer ju rätt häftigt även här i Sveige-här i Norrland tex från södra delen-(ja jag har vuxit upp i Eskilstuna och tonåren i Stockholm), tycker mig ser STORA skillnader bara på en hundpromenad hur man löser hundproblemen) så låt mig säga lagliga träningsmetoder , så hade de varit samma sak. Hans storhet är inte hans träningsmetoder utan att han är den amerikanska drömmen.
Skillnaderna i USA är så enorm att det är smått obegripligt för oss svenskar (har också bott i USA & har släktingar där) så jag förstår vad hastflicka menar.

Helt sjukt att låta en valp springa på löpband. Och dalmatinern är tillräckligt stor för att det är försiktighet som gäller i ungdomen!
De är väldigt lika RR i kroppen och med en så liten RR-valp går jag knappt koppelpromenader alls.

Förstår inte varför man inte kan lära hundägarna att de ska gå ut och gå istället? Varför måste det vara löpband eller inget alls?

Ang CM generellt så förstår jag inte varför hans program överhuvudtaget visas i sverige. Om man nu försvarar CM med att "han är bra för i USA är det annorlunda", ja då har han heller inget att komma med här.

Jag har sett alldeles för många program där han i princip misshandlar hundar för att ens bry mig om de eventuella positiva delarna.
Vägrar att se på programmet på TV, vill inte bidra till att CMs program drar in pengar och fortsätter visas i sverige.

Det värsta är att jag känner så himla många okunniga människor som sett CM på tv och tror att han är hur bra som helst.. Gör mig ledsen.

knapplån

CM HAR ingenting att tillföra här. De positiva delarna; att hunden ska motioneras/tränas/få gränser och regler - lär man sig på varenda BK om man bara orkar släpa sig dit. Kritik emot CM betyder inte heller per automatik att man är någonslags IMMI-fanatiker som vägrar ta tag i sin hund och låter den härja fritt utan någon ordning och reda.

Jag är uppvuxen med arbetande hundar som måste fungera i vardagen, de kan inte fjanta loss hur som helst. Däremot så skulle jag aldrig vilja utsätta för något djur för en del av det han håller på med och som visas som underhållning. Dessutom med en massa humbugtjafs om dominans och ledarskap som det inte finns någon modern forskning som stödjer.

:bow::bow: Hela texten, och särskilt det fetstilta!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 974
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar