Mr Milan tränar valp

B

Bob

Fastande vid tv:n där det just nu är Ceasar Milan. Är en 3 månaders dalmatinervalp som bor på en brandstation som är för livlig och inte kan uppföra sig enligt brandmännen, Ceasar kommer då dit och börjar prata om att den inte får göra si och så får då är den dominant, sen så får valpen springa på ett motionsband i snabb takt, vilket han säger att den ska göra varje dag. En valp, 3 månader gammal, hittills har han inte nämnt en enda gång att den behöver mycket vila.. Har en valp själv här hemma, 4 månader gammal, och jag blir så nedstämd och ledsen när jag ser det här..

Sv: Mr Milan tränar valp

Nja, snabb takt är väl att ta i och dessutom är det väl antagligen mer eller mindre den enda motion den hunden lär få. Även valpar behöver röra på sig, min valp var med mig ute på promenader där han sprang som en tok, antagligen betydligt mera än vad den gör på löpbandet.

Sen kan man ju disskutera hur sunt det är att låta hunden springa på ett löpband istället för promenader men det är ju usa, hunden får iallafall lite fysisk träning också. Vilket jag iallafall tror alla unga djur behöver för att stärka sig. Det där med att valpar knappt verkar få röra sig övht tror jag inte riktigt på är så bra. Inget är ju bra om man gör det i en överdriven mängd.

Senast ändrad av en moderator:

Små valpar ska absolut inte motioneras på det viset som ett löpband innebär!!

Små valpar ska absolut inte motioneras på det viset som ett löpband innebär!!

Men nu är det antagligen inte särskillt långa stunder det handlar om, utan mer att hunden faktiskt ska få röra på sig övht.

Jag tyckte då att han fick trava på ordentligt. Att springa kring fritt i varierande terräng är en sak, det gör min valp dagligen, men att springa i samma raska takt, oavsett om det bara är en kort stund, känns fel. Är ju som att cykla, och det har jag aldrig hört talas om någon som gör med sin 3 månaders valp..

Usch, jag tycker bara att den mannen är obehaglig :crazy:. Minns programmet där han använde elhalsband på en rädd malle för att den inte skulle springa undan för folk (inte helt optimalt skulle jag tro)...

//Rogan

Fast om alternativen är att antingen bara vara inomhus och uppfattas som odräglig eller att man tar valpen och cyklar i jogg-takt runt kvarteret - ungefär motsvarande löpbandsaktiveringen i programmet - så vet i fasen om alternativ två inte är bättre trots allt!?

Våra valpar går på promenader dagligen från ca 6 veckors ålder. Och både djur och människor är skapta för att röra på sej!

Så av två dåliga alternativ i detta fall så väljer jag enkelt löpband före "ingen aktivering alls".

/Swat

Håller med här. Dessutom är Dalmatinern en av de raser som verkligen är avlad för att trava mil efter mil bredvid ett hästekipage och de behöver mycket motion. De är av en inte så himla stor ras heller så man måste var jätteförsiktigt med motion tidigt. Det var säkert inte många minuters trav det handlade om på bandet. Snacket om dominans är ju töntigt men det andra var ju sunt förnuft som att lära hunden gränser och slappna av.

Ja exakt. Sen bör man komma ihåg att hundarna som cm hjälper verkligen inte har det bra ställt. Han är långt ifrån perfekt, men de alternativen hundarna har är inte många eller speciellt bra. Folk motionerar ju tydligen inte sina hundar speciellt mycket där.

Inte idealiskt, men ok i de förhållandena. Att tillämpa cm´s grejer i vardagslydnad i våra land är nog rätt dumt. Vår hundhållning och -skolning är överkurs jämfört med de hundägarna som cm hjälper.:angel:

Jag haller helt med Swat. Man maste se det i sin 'context' och inte fran Svenska normer och forhallanden.

<snip>

Vår hundhållning och -skolning är överkurs jämfört med de hundägarna som cm hjälper.:angel:

Jag berattade i gar kvall for en kompis hur "vi skoter hundar i Sverige" ... mest med tanke pa att pa grund av over populationen har kastreras hundar och katter ofte fore 8 veckors alder. :crazy:

Vad man maste komma ihag ar att forhallandena ar totalt annorlunda aven innom USA. Om man gamfor med Nord Ost sa ar det mycket mer likt Sverige hur man hanterar husdjur ... Men tittar man Mid Vest ar det en varlds skillnad i hur man ser pa djur over huvud taget. Att gamfora Sverige med hela USA blir en valdigt skev bild. Om man overhuvud taget ska gamfora USA med nagonting borde en gamforelse med vast Europa vara mer rattvis ... dar man har en mer jamforbar population med problem omraden men ocksa mycket battre omraden.

Håller med hastflicka. Jag hade aldrig rekommenderar CM:s metoder till någon i Sverige, även om jag tycker att han har en och annan poäng när det gäller hur hundägarens eget beteende/energi påverkar hunden. Men det är en milsvid skillnad mellan hur man i stora delar av USA ser på hundar jämfört med hur man ser på dem i Sverige. Gapet när det gäller kunskapsnivå är lika milsvid.

Jag är medlem i ett amerikanskt mopsforum där många av medlemmarna är engagerade rescue-verksamheter, är fosterfamilj åt övergivna hundar m.m. I Sverige förekommer det i princip inte att mopsar omplaceras och än mindre att de överges. I USA förekommer det i stor att mopsar helt sonika överges för att de är "för livliga" (tänk då hur den ägaren hade betraktat en brukshund :crazy:), för att familjen ska flytta och inte kan ta med sig hunden, eller för att hunden har blivit gammal och sjuk. Det händer att man får ta om hand 15-åriga mopsar med svåra sjukdomar som någon "vänlig själ" har dumpat på gatan. Såna här berättelser läser jag där i princip varje dag, inte sällan med tårar rinnande ner för kinderna. Många tycker att hunden är som en möbel som man skaffar för att den är gullig och gör sig av med när man tröttnar eller den inte uppför sig som man vill. Kunskapen om hundars behov och hur man uppfostrar dem är hos många ofattbart låg. Så sent som i dag var det någon newbie som frågade vad vi tyckte om användning av elhalsband för att lära mopsen att inte hoppa upp i knät :crazy:

Det är mot den bakgrunden som man måste se programmet. Men man kan verkligen ifrågasätta om det borde visas i Sverige, för det tillför inte mycket åt svenska hundägare.

Jag tyckte då att han fick trava på ordentligt. Att springa kring fritt i varierande terräng är en sak, det gör min valp dagligen, men att springa i samma raska takt, oavsett om det bara är en kort stund, känns fel. Är ju som att cykla, och det har jag aldrig hört talas om någon som gör med sin 3 månaders valp..

Men det kan du omöjligt avgöra på det som visades. Alltså hur lång tid hunden sprang där. Jag tränade min hund relativt tidigt när det gällde att gå fot och hänga med kortare sträckor i fot. Även om jag inte joggade så fick han ju trava på brevid ändå. En hundvalp av lättare sort tar inte skada av att röra på sig sålänge det inte överdrivs och det gäller ju även i vuxen ålder.

Man får tycka vad man vill om hans metoder men när det gällde denna valpen tyckte jag att han ändå hade ganska sunda ideer om vad den behövde.

Senast ändrad av en moderator:

Nu belyser du bara det sämre i programmet. Det faktum att han också skaffar in en duktig shaping tränare så att valpen får motionera hjärnan lämnar du utanför samt att dominans hit och dit snarare var regler och gränser vad jag kommer ihåg. För att driva mitt försvar ännu längre vill jag belysa den totala bristen på alfarullningar i det här avsnittet.

I övrigt håller jag med andra här om att alternativet ingen motion alls måste vara värre, då lär det sluta med att den skadar sig allvarligt när den försöker göra av med energin inomhus i stället för att eventuellt få förslitningskador när den blir äldre. Om alternativet fria skogspromenader funnits tror jag att det skulle ha tillämpats.
Jag tycker att det här fallet är ett av dem som Cesar löst galant utan något djurplågeri.

*kl

Om man bara klarar av att sålla ut de mindre roliga delarna så tycker jag absolut att CM i nästan varje program har någon form av poäng. Det mesta "dominans"pratet tycker jag handlar om att sätta gränser i stil med att det inte är okej att bita matte i sängen, det är inte okej att bitas när matte vill sitta i sin soffa osv osv osv.

Sen kan korrigeringarna med hjälpmedel (typ stackel) vara lite för långt över gränsen för vad som är okej, även för mig. Även om jag kan se varför (i några få fall) de tar till sådana metoder. Det viktigaste är ändå hur de används, för det kan ju göras på alla möjliga äckliga sätt och det gäller ju även "vanliga" koppel.

Usch, jag tycker bara att den mannen är obehaglig :crazy:. Minns programmet där han använde elhalsband på en rädd malle för att den inte skulle springa undan för folk (inte helt optimalt skulle jag tro)...

//Rogan

Var det det elhalsbandet som vibrerade lite?

Ja det var det, han visade på en människa som kommenterade att hans mobil hade starkare vibrationer. Folk är så väldigt snabba på att ropa djurplågeri när det kommer till cm, man behöver inte alls hålla med honom, alla har rätt till sina egna filosofier, men att påstå att han håller på med djurplågeri tycker jag är väldigt magstarkt. Användandet av diverse andra koppel, t.ex stackel, är på grund av att det är vad ägarna använder. Ceasar själv ses ju oftast med vad som närmast kan beskrivas som ett retriever-koppel.

Nu gillar inte jag CM öht men jag tycker då inte att det var särskillt snabb takt, om det är "Wilshire" vi pratar om här.
Tyckte det var ungefär som när han sprang runt själv.

Yes. Jag har svårt att känna mig bekväm med elmetoder oavsett om det är mycket eller lite el det handlar om. Dock så är jag relativt ny i hundvärlden, så folk kanske inte höjer på ögonbrynen för sådant.

//Rogan

Han har ju använt el på flera hundar, även sina egna. Den svarta schäfern som skrek rakt ut och försökte gömma sig under soffan kommer jag f-n aldrig komma över. Gräsligt.

Jag kan acceptera hastflickas och Hellas kommentarer om att situationen för hundar är annorlunda i stora delar av USA. Så visst, CM är säkert en frisk fläkt där - bara att hundar måste motioneras vekar ju vara chockerande nyheter...

Men här tillför han ingenting, dravel bara. Det finns betydligt trevligare och med hundvänliga metoder att träna sina hundar, och den kunskapen finns här - på varenda SBK.

TS:
Angående valpen så kanske det helt enkelt inte fanns så många alternativ. Jag såg det avsnittet för länge sedan, den var väl någon sorts maskot där? Ser inte att trav på rullband är något som valpar ska göra, men om det är den enda motionen på hela dygnet så är det bättre än att den bara ligger i soffan.

Men här tillför han ingenting, dravel bara. Det finns betydligt trevligare och med hundvänliga metoder att träna sina hundar, och den kunskapen finns här - på varenda SBK.

Måste bara inflika att det tyvärr inte är så på varenda SBK. Eller iaf inte för 5-6 år sedan. När jag ser tillbaka på min första valpkurs med min första hund blir jag arg. Min hund var en stökig stor blandras och de enda råd jag fick var koppelryck och att jag skulle vara tuffare. Ingen tipsade om hur jag skulle motivera min hund eller aktivera för den delen heller.

Ja ja sidospår :)

Håller med om att CM:s metoder inte hör hemma i Sverige men jag tror att han har något att tillföra i USA.

Är det någon mer som reflekterat över att han på senare tid slutat med sina små "kickar" och det var länge sedan jag såg honom lägga ner en hund?
:rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 548
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 974
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar