Sv: Mowgli

Har bara sett två effter Mowgli, båda skimmlar över 170 i manken, ganska grovt byggda. Rätt tråkig "gammal" modell på hästarna exteriört. Rört sig medelmåttigt hoppat likaså. Men mycket beror ju stammen på mammans sida också, vet ej vad det var på dessa hästar. Men psyket hr varit svajjigt på båda två, speciellt den ena som var mycket knepig att rida och ha att göra med!

Ja hästen vi tittade på var inte rolig :crazy:
Inte skimmel dock :p
Men gud så snäll den var, men tråkig.

Har inte träffat på så många avkommor, har dock hört att dom brukar vara knepiga i skallen...

Jag hade en på foder för ett antal år sedan. Han var runt 160-163 i mankhöjd, brun, kraftigt byggd. En rätt trevlig och stabil allroundhäst men var knepig att ha tillsammans med andra hästar då han kunde få fnatt och börja tokjaga dem. Han jagade ut vårt ena travarsto ur hagen och under tiden var han inte kontaktbar över huvud taget...

Annars var han en bussig häst som var trevlig att ha att göra med och positiv till arbete!

Min erfarenhet är att de ofta är skimlar, ngt tunga utan att vara låga. Ganska sävliga i temperamentet. Hoppar helt ok, men är klite slarviga och river en del. Brukar röra sig helt ok tycker jag.

Jag gillar hästar som är knepiga, sålänge de inte är knepiga såpass att de blir farliga, typ folkilskna.

Kompisen hade 2 Mowgliavkommor, Morgan (skimmelhingst, 167cm född -82 ue Diamant) och Ca´Canny (brunt sto, 168cm, född -82 ue Jarramas). Båda tävlade svår hoppning med bl.a. placeringar i YR-SM (Morgan, tror han blev 5:a) och Senior-SM (Ca´Canny, tror hon blev 13:e på både inne och ute det året). Lite grövre i typen, men absolut inte tunga. Jättetrevliga att hantera (jag red stoet lite ibland, klättring + avskrittning, jag var då 13-14 år tror jag....)
Såg hingsten hoppas 190cm hemma (uppsuttet) utan några som helst problem...

Mowgli själv har 27 plac i MSV och 14 plac i svår hoppning.
Avkommor: 32 stambokförda ston, 3 diplomston samt tävlingshästarna:
Svår Hoppn: Ca´Canny, Morales, Morgan samt ytterligare 14 namngivna hopphästar i 1993-års hingstkalender (avkommor som tävlar lägst MSV nivå, kan ju ha tillkommit fler nu)
Totalt antal placerade avkommor (1993)
Hoppning: LB-23, LA-28, MSVB-18, MSVA-1, Svår-3
Dressyr: LB-3, LA-3, MSVB-1
Fälttävlan: Lätt-2, MSV2:1

Mowgli rankades (enl 1993-års kalender) 2:a som hoppförvärvare bland hingstar insatta i avel -81. Han hade, förutom de svenska placeringarna i hoppning, ytterligare 123 placeringar, varav 65 internationellt.

*KL

haha, den enda avkomman jag känner till efter Mowgli är 'Robin Hood' från Broknäsflickorna:angel:

Men den var väl fin på fölpremieringen?

(vad man minns onödiga saker...;))

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Nepenthe
·
Avel Någon som har avkommor till denna hingst? Vad har ni att säga om dem?
Svar
6
· Visningar
574
Senast: Freazer
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För trettonde året delar SWB ut utmärkelsen ”årets utmanarhingstar”. Utmärkelsen ges till en hopp- och en dressyrhingst årligen. Den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka