Motivering till boxvila

Sv: Motivering till boxvila

Det har du rätt i men du måste hålla med om att det är dumt att behandla bakknä och sen sätta den på boxvila med tanke på att dåliga bakknä oftast brukar bli värre av vila?
Då kan man ju ilka bra strunta i att behandla liksom....

Hästar som vi inom travet opererade för lösa benbitar brukade stå nån vecka om jag inte minns fel, antagligen till såret läkts och sen skickade vi dem på hästsim för att de inte skulle förtvina helt. De är förmodligen inte ekonomiskt genomförbart på en ridhäst, hästsim är dyrt.

Vet inte för jag har aldrig varit med om att behöva buköppna en häst *peppar peppar ta i trä* men där antar jag att tom jag måste gå med på några dagars boxvila.
Skrev fel tidigare, givetvis kräver inte bara benbrott boxvila, även operationer hör dit.

Tänk om man hade kunnat haft hästsim hemma! Likaväl för människor så är det för hästar väldigt nyttigt och sliter inte på lederna. Det finns nog en hel del hästar som hade behövt simma, men som du säger, det är dyrt.

Själv håller jag med dig att det bästa är att hästen får vara ute så mkt som möjligt och så mkt hästen klarar av!

Djurjouren skrev:
Vet inte för jag har aldrig varit med om att behöva buköppna en häst *peppar peppar ta i trä* men där antar jag att tom jag måste gå med på några dagars boxvila.
Skrev fel tidigare, givetvis kräver inte bara benbrott boxvila, även operationer hör dit.

Några dagars boxvila för buköppning :crazy:

*huamig* inte skulle jag velat vara buköppnad häst hos dig iaf

Splittan skrev:
Tänk om man hade kunnat haft hästsim hemma! Likaväl för människor så är det för hästar väldigt nyttigt och sliter inte på lederna. Det finns nog en hel del hästar som hade behövt simma, men som du säger, det är dyrt.

Själv håller jag med dig att det bästa är att hästen får vara ute så mkt som möjligt och så mkt hästen klarar av!

Hur vet vi att det är bra för lederna att simma?

Jag kan inte simma pga att mina knän säger tack och adjö. Kan inte ens resa mig upp när jag simmat ett tag!

Är du en häst? Har du inflamationer i knäna? Har du fått cortison/tuppkam-injektioner?

Lite svårt att jämföra människor och hästar med tanke på att deras leder ser helt annorlunda ut än våra...

olgaklara skrev:
Hur vet vi att det är bra för lederna att simma?

Jag kan inte simma pga att mina knän säger tack och adjö. Kan inte ens resa mig upp när jag simmat ett tag!

Det här har jag hittat på nätet om simning om rehabilitering för djur/hästar.
Ett litet exempel bara.

Simning har fördelen att djuren jobbar helt utan belastning på lederna. Detta ger möjlighet att komma igång med rörelseträning snabbt efter en skada. Simning är mycket skonsam men effektiv för att öka ledrörlighet, stärka muskler, öka cirkulationen och för att smärtlindra. Simningen är också starkt konditionsförhöjande, vilket förbättrar allmäntillståndet. Simning kan även hjälpa till att minska vikten hos överviktiga djur.

Texten nedan är från ett företag som har har gjort en ingående studie av simträning i USA och England.

När hästen simmar är belastningen på skelettet, senor och ledband liten. Simträningen är därför en mycket lämplig uppträning efter skada. Vidare tränas även muskelgrupper som hästen vanligen tränar fel eller otillräckligt.

Då simning är mycket konditionskrävande kan det med fördel vara en del av träningen för hästar som behöver stor uthållighet. Ett och annat arbete som är påfrestande för benen kan med fördel bytas ut mot en simtur.

Simningen ger ett varierande arbete fysiskts och psykiskt och kan med fördel läggas in i träningsprogram som håller på att bli monotona och tråkiga.

Corax skrev:
Är du en häst? Har du inflamationer i knäna? Har du fått cortison/tuppkam-injektioner?

Lite svårt att jämföra människor och hästar med tanke på att deras leder ser helt annorlunda ut än våra...

Det var det jag undrade. Om det var skillnad??

Däremot har jag fått kortison i en armbåge och det var inte den trevligaste upplevelsen direkt

Hade hon inte blivit sjuk i början av året hade jag haft henne kvar nu. Det var liksom dödsstöten med hostan och febern som höll i sig så länge (tog självklart prover och behandlade men jag tror hon blev riktigt "deprimerad" när hennes bästa väninna flyttade. Innan dess så var hon aldrig sjuk trots att båda de andra unghästarna hon gick med var det). Skrittade henne hela den tiden "i skogen" samtidigt som jag försökte att inte anstränga henne.

Alltså, nu när vi var inne i våras blev hon så dålig att hon bara låg ner i hagen, ville inte ens ut och tömköra som hon normalt gjorde med spetsade öron och klädde på sig utrustningen själv. Hade hon inte haft så ont hade hon definivt fått möjlighet att läka ut under så lång "vila" det hade krävts. Lämplig lösdrift hade inte varit så svårt att vaska fram. Men det hade däremot inte läkt bort pålagringen hon fått.

Veterinären påpekade också att den kroppsbyggnaden hon hade inte direkt var idealisk för "hållbarhet" utan för tung (och tidigt utvecklad).

Kort sagt, det blev helt fel redan från början...

(Nya bäbisen ska gå så mkt det går med shettisarna och busa i den kuperade hagen, sen så ska hon beta med islänningar i samma ålder i sommar så länge det går. Patsy och co gjorde detsamma men hon var ju redan två när hon kom till mig.)

Shit, jag kan fortfarande älta i evighet men det mig inte min ponny tillbaka :( :cry:

Senast ändrad:

Skrittpromenader vid handen. KONTROLLERADE sådana. Flera stycken om dagen. Nästan in absurdum. Jag har aldrig mina hästar på boxvila om de inte just har opererats, (då hade jag t.o.m. en 6 månaders fölunge på boxvila tillsammans med en myyyycket uttråkad mamma häst :smirk: ), men till och med då, när hästens hasled hade opererats så var det dagliga promenader som gällde. Gärna många och korta. Många turer till stallet/dag blev det då...

OM man vill att hästen ska stå inne och hålla sig lugn får man anpassa den boxvilan så att hästen inte rusar runt, runt i boxen (för då hjälper inte boxvilan leden det minsta lilla :crazy: ). I mitt fall, med hästar som hatar att vara inne ensamma har jag valt att låta min andra häst stå inne med den skadade/behandlade några timmar extra/dygn (tar in lite tidigare, släpper ut lite senare) och så promenader för resten. Evt så får båda gå tillsammans i en sjukhage, men helst låter jag även den behandlade hästen gå i stora hagen. Brukar bli lugnare så när man inte ändrar så mycket i hästarnas normala rutiner.

/JES

Läss syrrans (Leylas) inlägg där har du förklaring!

Ang människor så tänker jag mer på vattengymnastik än på vanlig simmning, vatten gympa är väldigt bra för personer med ledproblem, de kan motionera och träna i vattnet, vilket hade varit helt omöjligt för dem på land. Bla för mkt överviktiga människor så är vattengympa ett mkt bra träningsmetod, överviktiga människor har ju problem att motionera vanligt då de blir så hög belastning på deras leder.

Splittan skrev:
Läss syrrans (Leylas) inlägg där har du förklaring!

Ang människor så tänker jag mer på vattengymnastik än på vanlig simmning, vatten gympa är väldigt bra för personer med ledproblem, de kan motionera och träna i vattnet, vilket hade varit helt omöjligt för dem på land. Bla för mkt överviktiga människor så är vattengympa ett mkt bra träningsmetod, överviktiga människor har ju problem att motionera vanligt då de blir så hög belastning på deras leder.

Och det är det som är så konstigt att mina knän inte klarar av att simma :confused:

olgaklara skrev:
Och det är det som är så konstigt att mina knän inte klarar av att simma :confused:

Om du inte har lärt dina knän att simma (vilket jag förmodar av din text att du inte har gjort.. :mad: ), så är det ju inte så konstigt om de inte klarar av de. Du lär ju ta livet av dem (dränka dem) :devil:

Men har du frågat dina knän vad de tycker om att gå ut och gå, tycker de bättre om det, än att lära sig att simma?? ;)

Har du prövat på vattengymnastik någon gång, eller har du bara simmat?

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hästvård Om man ska göra hältutredning och behöver spruta i led för att se om man kan släcka hältan och sedan ev behandla med kortison eller vad...
Svar
9
· Visningar
3 444
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 214
Senast: mackan
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 297
Senast: Gullan86
·
Hästvård Frågan gäller min väns häst, så ni får ha lite tålamod med att jag inte har alla detaljer. Min vän har en 7-åring islandsvalack som...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama