Motivering till boxvila

Sv: Motivering till boxvila

En inflammtion orsakad av en spark är inte riktigt samma ledskador som jag pratar om. Jag menar ledskdor orsakade av felbelastning. Yttre trauma är en annan sak, ändrad träning hjälper knappast där :-)
I övrigt så ger jag upp :-) Boxvila alla hästar så mkt det bara går. Det är säkert jättenyttigt för dem!!!!!:-)

Vem har påstått att man skall boxvila alla hästar??
Din modell att till varje pris släppa ut kan i många fall vara minst lika illa!
En kunning veterinär vet vad som händer i leden vid en ledinflammation o försöker anpassa konvalecensen till detta. Vet du vad som händer i leden?
PL

Senast ändrad:

Djurjouren skrev:
En inflammtion orsakad av en spark är inte riktigt samma ledskador som jag pratar om. Jag menar ledskdor orsakade av felbelastning. Yttre trauma är en annan sak, ändrad träning hjälper knappast där :-)
I övrigt så ger jag upp :-) Boxvila alla hästar så mkt det bara går. Det är säkert jättenyttigt för dem!!!!!:-)

Om det var mig du svarar till så menar jag inte alltså sparkar och så utan överansträning. Håller hästen på att springa i hagen plus att men sedan rider den så ökar ju risken för överanträning som senare kan leda till inflammtioner.

Jag vet ungefär vad som händer i leden men absolut inte så mkt som du förmodligen vet men ärligt talat så bryr jag mig inte om det.
Jag bryr mig mer om allt runtomkring den.
Jaf vet att om nån av mina hästar är lite ansträngd i tex vänster fram och reagerar på böjprov så rider jag höger bak extremt mkt en kvart om dagen i några dagar i skritt, skolor, samlar o.s.v. och sen reagerar den inte längre på böjjprov.
Är den knackig bak klättrar jag den i skritt ett tag.
Får den ont i ryggen så simmar jag den.
Känns den fel men jag vet inte riktigt vad det är så får kiropraktorn komma och greja. Det gör hon för övrigt ca var 3:dje månad för att förebygga problem.

Glömde, jag tycker att det är konstigt att ni har såna problem med att hästarna springer för mkt.
Jag förebygger det oxå.
Om en häst får raca av sig ordentligt var 14 dag på nått vis så är den tillfreds med livet och om den får gå ute mkt i hagen så springer den inte ohälsosamt mkt.
Hästar som springer som galningar i hagen brukar vara understimulerade, åthjälps med tex TTouch övningar.

Hästar som brallar mkt, dvs bockar och sparkar brukar ha problem runt eller i bakknäna, precis som att det känns skönt att lossa på spänningarna genom att bralla.
När man börjar klättra dem mer och skritta dem mer och länga ut deras hals så brukar de alra flesta hästar jag nånsin har träffat sluta bralla och bete sig.

Senast ändrad:

Okej, vi släpper diskusionen eftersom du inte har en aning om vad jag gör med mina hästar och hur de beter sig och jag vet inte hur dina hästar beter sig så vi kan ju istället återgå till vad diskusionen ska handla om och ge trådskaparen råd om det den ville ha råd om.!

Men det är ju kunskapen om vad som händer i leden som påverkar hur hästen skall hanteras när den väl har fått en ledinflammation o blivit behandlad. Så du skiter i det o förkastar boxvila rätt av? På något sätt måste leden få vila för att läkningen skall komma igång, dett behöver inte innebära boxvila även om det ibland kan bli növändigt. Den vet som ordinerar boxvila behöver inte vara en okunnig idiot utan kan mkt väl gjort det på grundval av kunskap o erfarenhet.
PL

Jag måste förklara dåligt för du verkar inte förstå?eller vill du inte förstå? Jag pratar om förebyggande åtgärder istället för att behandla. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara så jag når dig?!?!?!?

Djurjouren skrev:
Med risk för att bli mördad av veterinärer nu så hävdar jag och lever efter att om det inte rör sig om benbrott så ska man aldrig, ALDRIG någonsin utsätta sin häst för boxvila.

Utan att ha läst hela tråden hoppar jag in med en fråga som inte direkt rör resten av tråden. Min häst hade i somras två och en halv månads boxvila pga ett fult sår i hasleden som sprack upp vid minsta rörelse. Var det fel att ha honom på boxvila också?

Ullis

Om skadan redan är skedd Måste den väl behandlas ???? Är inte det vad tråden Egentligen handlar om ??

Förebyggande har jag inget emot men diskussionen kom faktiskt igång när du protesterade mot boxvila av behandlade hästar o sedan mot ledbehandling överhuvudtaget!
PL

Vet inte så mycket om hästsjukvård, men en hel del om människor och vad gäller leder och kortison tror jag inte det är någon större skillnad.

Efter en kortisoninjektion ska man vila leden så mycket som möjligt i minst 24 timmar och sedan gärna ta det lugnt i en vecka. Detta för att kortisonet tar bort inflammation med samtidigt försvagar bindväv. T ex kan senor gå av om man sprutar i dem på fel sätt då de är inflammerade. Leder är inte lika känsliga, men bör inte belastas i onödan efter injektion med kortison.

Som jag förstod det så fick ponnyn ledas men inte ut i hage. Detta för att den nog känner sig bra i benen och kan överanstränga sig om den själv får välja hur den ska röra sig och hur mycket. :banana:

peter_lundin skrev:
Förebyggande har jag inget emot men diskussionen kom faktiskt igång när du protesterade mot boxvila av behandlade hästar o sedan mot ledbehandling överhuvudtaget!
PL

Håller helt med dig!

Hej!

Min häst är uppfödd på kuperad, jättefin lösdrift i 1,5 år och har efter det gått ute så mycket som varit möjligt. Knäledsinflammationerna uppkom i somras när hon gick på bete dygnet runt och gjort så i två månader och jag hade då inte ridit på 2 veckor när vi såg hältan (1 grad).

Dessutom så får hon röra sej i skritt hur mycket hon vill, bara hon inte hoppar och far runt, vilket hon ju gör om jag släpper ut henne till hennes nya flock (den gamla har flyttat allihopa), så det alternativet är inte möjligt. Hon är inte en häst som brukar fara runt, mer än den normala dagliga jätterace-rundan och den är ju förbjuden.

Vad jag ville ha var att veta en orsak till varför sprutade hästar inte ska fara runt men gärna får skritta, inte en vild diskussion om boxvilan vara eller icke vara./ Lavinia

Hej!

Min häst är av naturen en lugn och ickesprallig häst, men efter 4 veckor i sjukhage blir även den lugnaste häst något kollrig, och nör hon inte får motionera, hur avhjälper jag det då? Hon är alldeles för rastlös för att gillla masage just nu (jag har försökt med det).

/ lavinia

Jag har ingen bra motivering till varför din häst ska stå i sjukhage.
Men min valack blev sprutad i carpus/kotled/hovled i vänster fram för några veckor sen. Rekommendationen var; boxvila första dygnet, sen ut i liten hage i 10 dagar. Självklart hoppade min häst ut ur denna skittrista hage. :crazy: Dagen efter behandling. Så jag ringde vet. och han sa bara; släpp ut honom.
Sen dess har han gått ute dygnet runt med polarna och vi får se hur det har gått om några veckor.

Men som sagt så är detta en häst som inte FIXAR att gå i liten hage. Han går MER i den än i stor hage med kompisar...
Självklart sprang han som en tok i början men lugnade sig snabbt. men så var det också i en flock han gått i förr.

Det är bra för leden att röra sig men man vill inte att den skall utsättas för den ansträngning som racande o brallande utsätte båder ledbrosk o ledkapsel/ligament för eftersom denna ger frisättande av mer inflammationssubstanser o tenderar att sätta igång den onda cirkeln i leden igen.
PL

Djurjouren skrev:

Och hur hade du gjort med en häst som har gjort en buköppning?? Skulle även den släppas ut i hagen??
Tydligen efter som du är så emot boxvila....

I annat fall så tycker jag det är helt ind. hur hästen är som avgör vad som är bäst för den (nu tänker jag på ex inflamationer). Vissa funkar bättre i ox, andra bättre i liten hage och vissa i större hage!

Våran ponny blev opererad för en benbit i kotan fram, han fick inte vara ute första veck pga infektionsrisk (som självklart finns vid ALLA operationer och kräver speciell vård), veterinären ville dock ha han inne längre, men det ville inte vi. Han fick gå i en sjukhage allt i enlighet med vad vi had ekommit överrens med veterinären och det var mkt viktigt att ponnyn inte sprang, efter ett tag när vi såg att han var lungn i den lilla hagen fick ahn gå i en större hage, och det funkade super tills en idiot tar och galopperar järnet ute på grannens åker (vilket hon inte hade frågat om lov över). Det var bara till att plocka in ponnyn och låta han stå i boxen tills idioten hade ridit färdigt och min ponny hade lugnat ner sig. Säg vad hade du gjort annorlunda???

Vad skönt att se att det finns fler hästägare som starkt ifrågasätter vanan att sätta hästar på boxvila! Sedan jag släppte hästarna fria dygnet runt för ca tre år sedan har jag varit mycket befriad från skador sånär som på ytliga skärsår, samt upplevt hur coola de blir av att få sitt rörelsebehov tillgodosett. Naturlig rörelse i en för hästen intressant hage ihop med andra hästar, och så mycket ridning och körning som man bara har tid till gör susen för hästens hälsa. Ja ja, det hör väl inte till den här tråden, men det är roligt att "träffa" likasinnade!
MVH Anette

Liknande trådar

S
Hästvård Om man ska göra hältutredning och behöver spruta i led för att se om man kan släcka hältan och sedan ev behandla med kortison eller vad...
Svar
9
· Visningar
3 444
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 214
Senast: mackan
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 297
Senast: Gullan86
·
Hästvård Frågan gäller min väns häst, så ni får ha lite tålamod med att jag inte har alla detaljer. Min vän har en 7-åring islandsvalack som...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama