Motivering till boxvila

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag behöver lite hjälp med förstå varför pållan har boxvila. Eller alltså, jag har problemet med en tant som (liksom jag) anser att hästar mår bäst om de kan vara ute i stor hage med sina kompisar. Tyvärr kan hon inte riktigt acceptera att ponny måste stå i sjukhage och jag behöver verkligen hjälp med att motivera det.

Häst är behandlad i båda bakknäna för knäledsinflammation, sprutad med kortison (inne på andra sprutningen) och jag har fått order om att hon ska stå i boxvila/liten hage. Men varför ska hon det? Veterinären sa att hon får röra på sej, men inte springa och busa, kan någon hjälpa mej förstå varför??/ Lavinia, som är heligt trött på tjatet från tanten i fråga..

Sv: Motivering till boxvila

Jag håller med dig. Ingen häst mår bra av boxvila.
Blodcirkulation är A o O för läkning.
Som min gamle vet. sa när min häst krachat ganska rejält -släpp ut han, han rör sig inte mer än han klarar!
/T

Fick hårda order om att Patsy skulle vara mer eller mindre still medan knäna läkte av behandlingen och inte röra sig mer än kontrollerade promenader. Men det var viktigt ATT vi gick de där promenaderna.

Kotledsinflammationerna däremot skulle röra på sig i hagen som vanligt. Samma veterinär.

(De stunderna Patsy var lös på banan och försökte busa så såg det så illa ut att jag i stort började grina, så hon fick hålla sig still i sin lilla lilla hage. Kunde inte göra annat än skritta, snabbare tempo gick inte, benen hängde inte med).

Säkert har jag inte förstått saken rätt hela vägen, men ialla fall. Om leden är sprutad med cortison eller annat likvärdigt medel, behöver det få vara kvar på samma ställe så länge som möjlligt för att hinna göra verkan. Om hästen rör sig liviligt, sprids medikamentet ut för snabbt och tappar sin verkan. Möjligen kan jag ha missuppfattat någon del, men på det stora hela skall det handla om detta alltså. Jag tror att det är enkelt att förstå, förutsatt att man vill det.

Jag förordar själv att hästen får röra på sig vid reabilitering, men ibland behövs även vila på box eller sjukhage och då får man ehlt enkelt respektera det också.

Med risk för att bli mördad av veterinärer nu så hävdar jag och lever efter att om det inte rör sig om benbrott ¨så ska man aldrig, ALDRIG någonsin utsätta sin häst för boxvila.

Att ha den i box och ut i hage på dagen är lika illa det för om det är en häst med lite energi i som man helt plötsligt slutar träna så kommer den att springa som en galning varje morgon som man släpper ut den och det är inte bra det heller, bäddat för skador,

Blir en häst sjuk och behandlas så är det bästa man kan göra att ha den på lösdrift, då blir det rutin att vara ute och blodcirkulationen hålls igång utan farliga rusher.
Gäller alla av mig kända muskelskador med och sen och gaffelbandskador med.

Jag tror alltid att veterinärer ska sluta med stenåldersrekommendationen boxvila men så verkar inte vara fallet :-(

Speciellt bakknä är ju en reaktion som kommer av att hästen rör sig för lite och fel. Att sätat den på boxvila är otroligt korkat (förlåt alla veterinärer som gillar boxvila)

Min veterinär rekommenderade inte boxvila i början med Patsys knän (och hela orsken till att hon inte klarade sista omgången var att hon var sjuk i två månader innan hon skadade sig igen = hade bara skrittat lugnt rakt fram utan ansträngning = otränad).

P stod ju iofs på lösdrift också, begränsade den bara så hon inte kunde bralla och fick vara ifred för de andra hästarna som kunde jaga henne.

Lavinia skrev:
Hej!

Jag behöver lite hjälp med förstå varför pållan har boxvila. Eller alltså, jag har problemet med en tant som (liksom jag) anser att hästar mår bäst om de kan vara ute i stor hage med sina kompisar. Tyvärr kan hon inte riktigt acceptera att ponny måste stå i sjukhage och jag behöver verkligen hjälp med att motivera det.

Jag håller med övriga, skit i tanten och peka på veterinärens ordination om det är den linjen du håller.

sen för att lägga in något i "debatt" så ordinerar veterinärer jag träffat OFTA boxvila utan att se till helheten och ta upp hur den individuella hästen enligt ägaren ev. regaerar på boxvila.

en del hästar FUNKAR ju inte på box vila/sjukhage oavsett, utan springer runt runt varv på varv och stressar tusen gånger värre än om den gick i "vanlig" hage och ev tog några travsteg här och där!
Min förra häst beordades också boxvila vid en skada, men det var ju kört från början eftersom han inte ens kunde vara inne själv i friskt tillstånd utan att springa varv på varv i boxen om de andra var ute i hagen. så vi släppte ut honom och han va lugn i hagen och ingen häst som stojade där, så han läkte fint och enligt tidsplan även utan boxvila.

så som sagt- är ju väldigt upp till individen och dessutom var i flocken hästen är rangmässigt och tempermanent osv.

jagas den av andra hästar i flocken, eller är den en bus makare och springer ALLTID i hagen. ... ? etc. etc!

Nu har jag kommit ifrån ditt ämne och förlåt för det - men hoppas du fattar ngt av vad jag vill lägga till debatten synpunktsmässigt om du tvekar bland alternativen....

Jag har ju sett din Patsy och hela hon var urtypen för en häst med baknäproblem och en massa annat. Brukar bero på för stilla ungdom. Vad veterinären skulle ha rekomenderat var ett år i kuperad skogsmiljö utan nån platt del och utan inblandning av människor och veterinärer, bara en stor flck med busiga hästar.
Boxvila och skritt för en sån häst är ...hm...inte bra.

mackan skrev:
Jag håller med övriga, skit i tanten och peka på veterinärens ordination om det är den linjen du håller.

sen för att lägga in något i "debatt" så ordinerar veterinärer jag träffat OFTA boxvila utan att se till helheten och ta upp hur den individuella hästen enligt ägaren ev. regaerar på boxvila.

en del hästar FUNKAR ju inte på box vila/sjukhage oavsett, utan springer runt runt varv på varv och stressar tusen gånger värre än om den gick i "vanlig" hage och ev tog några travsteg här och där!
Min förra häst beordades också boxvila vid en skada, men det var ju kört från början eftersom han inte ens kunde vara inne själv i friskt tillstånd utan att springa varv på varv i boxen om de andra var ute i hagen. så vi släppte ut honom och han va lugn i hagen och ingen häst som stojade där, så han läkte fint och enligt tidsplan även utan boxvila.

så som sagt- är ju väldigt upp till individen och dessutom var i flocken hästen är rangmässigt och tempermanent osv.

jagas den av andra hästar i flocken, eller är den en bus makare och springer ALLTID i hagen. ... ? etc. etc!

Nu har jag kommit ifrån ditt ämne och förlåt för det - men hoppas du fattar ngt av vad jag vill lägga till debatten synpunktsmässigt om du tvekar bland alternativen....
Jag är lite inne på din linje, men kanske från andra hållet?
Jag tycker ut i hagen! Och om det absolut inte går får man hitta på en annan lösning. Antingen sjukhage, labyrint eller som sista utväg boxvila.

Djurjouren skrev:
Med risk för att bli mördad av veterinärer nu så hävdar jag och lever efter att om det inte rör sig om benbrott ¨så ska man aldrig, ALDRIG någonsin utsätta sin häst för boxvila.

Att ha den i box och ut i hage på dagen är lika illa det för om det är en häst med lite energi i som man helt plötsligt slutar träna så kommer den att springa som en galning varje morgon som man släpper ut den och det är inte bra det heller, bäddat för skador,

Blir en häst sjuk och behandlas så är det bästa man kan göra att ha den på lösdrift, då blir det rutin att vara ute och blodcirkulationen hålls igång utan farliga rusher.
Gäller alla av mig kända muskelskador med och sen och gaffelbandskador med.

Jag tror alltid att veterinärer ska sluta med stenåldersrekommendationen boxvila men så verkar inte vara fallet :-(

Speciellt bakknä är ju en reaktion som kommer av att hästen rör sig för lite och fel. Att sätat den på boxvila är otroligt korkat (förlåt alla veterinärer som gillar boxvila)

Vill du rekommendera idrottsmännen som fått en cortisonspruta pga ledinflammation att återuppta sin aktivitet på en gång också? Då kunde man nog lika gärna hälla sprutan direkt i slasken. Injektionen kan bara kapa toppen på isberget = lindra den värsta inflammationen. Sen måste idrottsmannen/hästen läka resten själv.

Cortison kan dessutom ha en uppiggande effekt – risk att man rör sig mer än vanligt och retar den inflammerade leden ännu mer. HH

Är det då bättre att den inflammatoriska processen får fortsätta att bryta ner leden på obestämd tid medans hästen brallar i hagen med kompisarna :confused:
PL

Senast ändrad:

Idealet är ju att man hejdar träningen i tid innan det blir inflammation så att hältan aldrig hinner utvecklas. Man kan rida dit en inflammation på 20 minuter, det är inte svårt.
Ända ser man hästar som går med stumt kort steg i åratal innan folk märker nått.
Som hästhanteringen ser ut i dag så förstår jag veterinärernas tankegång men hoppas på ett förändrat system med förebyggande åtgärder istället för att behandla i efterhand.

Jag trodde den här tråden handlade om hur man hanterar en häst med ledinflammation, att många(men inte alla) ledinflammationer beror på felaktig träning kan jag hålla med om.
PL

Det jag svarade dig var lite off Topic.
Ja tråden handlar om det och jag vidhåller min åsikt även där, aldrig boxvila, vet inte någon häst som blivit bra av det.
Har jobbat i så många travstall och varit med om såååå enormt mkt behandlingar så jag har sett det mesta och har en del att jämföra med.

De man behandlar håller inte lika väl som de som man inte behandlar i leden men om man däremot lägger om träningen och behandlar hästen med nån form av "hela krppen terapi" blir otroligt mkt hållbarare.

Djurjouren skrev:
aldrig boxvila, vet inte någon häst som blivit bra av det.
Har jobbat i så många travstall och varit med om såååå enormt mkt behandlingar så jag har sett det mesta och har en del att jämföra med.
:confused: :confused: :confused: :confused:
Som tidigare anställd i ett konvalecentstall, så har jag sett Många hästar, som efter behandling med kortison i led och boxvila blivit minst lika bra som innan....
Utan att dessa blivit mindre hållbara..
Är även uppvuxen på travet, med pappa som varit tränare Och kusk och har samma erfarenhet därifrån, så jag kan inte alls relatera till din "verklighet"..

Boxvila är inte det normala vid ledbehandlingar utom första 1-2 dygnen. Stilla rörelse är oftast att föredra men absolut inget häftigt, svårt att lösa i många fall det vet jag men det är VIKTIGT att hästen inte överanstränger den behandlade leden om läkningen skall komma igång. Absolut hellre boxvila än att hästen far omkring som en tok i hagen.
PL

Jag ska bara tillägga att hade ni sett våra två islandshästar här hemma hur de håller på och leker i hagen dag ut och dag in, utom när de äter tillsammans så skulle ni nog förstå varför vi fick lov att ställa den ena i sjukhage när vi fick lov att spruta honom en gång. De är verkligen outtröttliga!

Då kan man ju också ställa sig frågan om detta har vart med och hjälpt till när hans inflammation uppstod och det kan det mkt väl men vad ska man göra då? Inte låta dem gå tillsammasn eller?

Dom är världens bäta kompisar så det är inte det att dom håller på att bråka om rang och så heller utan det är ren lek.

Men som sagt, hade ni sett dom så skulle ni nog också ställa er häst i en egen hage. Hästen kanske kan gå i en stor hage iaf men att den går ensam.
Däremot så gillar jag inte boxvila.

Djurjouren skrev:
Det jag svarade dig var lite off Topic.
Ja tråden handlar om det och jag vidhåller min åsikt även där, aldrig boxvila, vet inte någon häst som blivit bra av det.

De man behandlar håller inte lika väl som de som man inte behandlar i leden men om man däremot lägger om träningen och behandlar hästen med nån form av "hela krppen terapi" blir otroligt mkt hållbarare.

Sprutar man med kortison ska de vila - i minst tre dagar, och gärna vara "stillsamma" i tio dagar till. Annars verkar inte kortisonet.

Kortison är något av det bästa som finns för att behandla ledinflammationer, det är nog många hästar som skulle få slaktas om man inte behandlade med kortison.
Det finns fler än du som har en hel del att jämföra med.
Min förra häst blev sparkad på framknät = totalhalt med inflammation.
Efter behandling med kortison och liten hage i tre veckor var han som ny. Hade vi inte behandlat hade det aldrig blivit bra.

Liknande trådar

S
Hästvård Om man ska göra hältutredning och behöver spruta i led för att se om man kan släcka hältan och sedan ev behandla med kortison eller vad...
Svar
9
· Visningar
3 444
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 214
Senast: mackan
·
Hästvård Jag blir så ledsen och dyster när jag googlar på hovledsinflammationer och läser om alla dessa hästar som behandlas i ett år eller mer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
19 297
Senast: Gullan86
·
Hästvård Frågan gäller min väns häst, så ni får ha lite tålamod med att jag inte har alla detaljer. Min vän har en 7-åring islandsvalack som...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama