Motivation?

Kratus

Trådstartare
Hur hittar man den? Jag har jätteproblem med det för tillfället känner jag. :crazy:
Igår var det jättefint väder och jag skulle hunnit rida två hästar utan problem, gjorde jag det? Nej... :grin:
Idag så har jag haft tid från efter 19 att rida, men har fortfarande inte kommit ut i stallet. :mad:

Om en månad så är det en lokal tävling på klubben, inte ens det verkar få mig motiverad. :cry: Som det är idag så orkar ju varken jag eller hästen. Vet inte vad jag ska ta mig till för jag vill ju! Har hela tiden sagt att jag vill rida minst en godkänd MSV på hästen innan han får bli pensionär och han är redan 20. Jag vet ju att det inte skulle vara några större problem om vi bara kom i gång ordentligt för han är fortfarande som en 10-åring att rida.

Hjälp mig!

Sv: Motivation?

Åk och kolla på duktiga ryttare, åk på ett träningläger, en kurs över en helg osv.

Det brukar fungera bättre om man har en tränare som jagar på lite :p

Tränare brukar ge mig en extra knuff med motivation och inspiration - jag måste ju öva på hemläxan så att det är bättre till nästa träning!
Åk och titta på andra tränare, de kanske har nya tankar, förklaringar, infallsvinklar eller övningar som du bara vill hem o prova sedan!
Släpp allt som har med träning o tävlingstänk. Luffa runt i skogen en vecka och fötrsök hitta glädjen igen?

Åk och kolla på duktiga ryttare, åk på ett träningläger, en kurs över en helg osv.

Det brukar fungera bättre om man har en tränare som jagar på lite :p

Håller verkligen meed dig om att kolla på duktiga ryttare och så! hjälper super bra :)

har haft ungefär samma problem för ett tag sen... men då åkte ja och en kompis ner till tullstorp (jan brink) och kollade på hingstvisningen, sen nu kom göteborghorseshow som vi oxå tog en tur till. de ger en verkligen jätte mycket motivation att se de bästa göra sin grejj :)

Jag vet hur de känns. Men det som hjälpte mig mest var att låna ut den ena hästen och koncentrera allt på den andra. Har inte haft bara en häst på nästan tio år och plötsligt blev allt jätteenkelt! Det tar ju ingen tid att göra iordning (mocka ställa fram foder osv) och det är mycket smidigare att bara behöva köra iväg med en häst till ridhus! För min del blev det rätt stor ekonomisk skillnad också. Eftersom jag är materiealist så kan jag motivera mig själv med att köpa nya grejer...

Men att börja träna, åka och kolla på tävlingar osv hjälper också enormt mycket!

Du har fått jättebra tips på hur du blir sugen på att rida igen, följ dom! Men nu ska jag vara lite elak ;) Motivation är inget man "får", det är inte ngt som bara kommer till dig och vips vill du ut och rida och träna. Motivation är belöningen du får efter att du en tid varit disciplinerad! Dvs du får tvinga dig hur jävligt det än känns. Rid och se till att uppnå det du vill, när du tvingat dig själv och börjar märka lite resultat så kommer du att bli motiverad. Däremot kan du alltid testa ny tränare, åka på clinic, göra studiebesök osv för att få INSPIRATION men för motivation måste du har disciplin. Kommer inte motivationen efter en tids "tvång" så kanske du ska fundera över om du ska ta en paus från pållarna? Hoppas det löser sig för dig!!!

:idea:

Där sa du något! Min diciplin är just nu ungefär lika med -20. :crazy:
Idag så ska jag bara ut, och om syrrorna ska rida också så får jag väl ta gammelgubben som handhäst iom att han inte kan lämnas ensam i hagen. :cool:

Och det där med att ta paus, det har jag redan haft efter tre års studier i Uppsala. Efter det så hade jag fått tillbaka lite motivation. Men vid dåligt väder och så vidare så blir det inte mycket till ridning och då tappar man så mycket. (Vilka fina undanflykter... :grin: )

Lite allmänt svar

Att åka och titta på tävlingar, träningar osv hjälper bara när jag är där. Väl hemma igen så är den nästan borta igen...
Sen så tänker jag väl inte så mycket på tävling, jag har inte ens någon aning om vad det finns för tävlingar i år bortsett från den lokala om en månad.
Rider på banan gör jag kanske en gång varannan månad. :angel: Använder mig bara av grus- och skogsvägar.

Att åka och träna skulle jag dock kunna behöva göra oftare, men den tränaren som jag rider för åker från Stockholm en gång i månaden knappt. Sen så iom att vi inte är i gång gör att man drar sig för att betala 250kr för 40min.

Men jag ska iaf försöka ta till mig era tips. :bow:

Om jag bara kommer ut idag så hoppas jag att det lossnar lite iaf, för har jag väl kommit upp på hästen, det är vägen fram till uppsittningen som är svår.

Kan du inte hitta nån billigare tränare som du kan träna för lite oftare? jag tycker det är svårt att hålla motivationen igång om jag inte får regelbunden hjälp och tips som inspirerar mig till att fortsätta träna o kämpa för mina mål. även när allt känns skit!

Jo, jag skulle behöva göra det. Klubben ska tydligen ta hit en domare som ska ha träningar så jag funderar på att prova iaf. Tyvärr så är jag väldigt kräsen med tränare. :angel:

Idag kom jag iaf ut på tur. :banana: Klättrade upp för en backe och jobbade lite i skritt. Sen lite galopp i fri form då det i det här stadiet inte går att jobba honom ute i annat än skritt utan att han blir som en fiolsträng. Han var pigg och villig idag vilket gör det mycket trevligare. :D

Kände mig ganska opeppad för en vecka sen.. Sen tittade jag på en Jan Brink-film jag har (som faktiskt är riktigt bra! :love: ) och tränade två dagar i rad i helgen, och det blev jättefint väder också, så nu är jag hur motiverad som helst! :p

Det går väl upp och ner helt enkelt. Alla har sina perioder. Men att ta en paus, bara njuta av våren och samla kraft i några dagar har väl aldrig skadat. :) Jag vet att jag själv funkar så att den genuina glädjen med hästarna ofta försvinner ofta om jag känner mig stressad eller pressad. Man rider ju för att det är roligt, men ibland glömmer man det, och då behöver man ta ett djupt andetag.

Lycka till med MSV'en. :)

Att anmäla sig till en tävling är en bra piska/ morot till att få tummen ur därbak:angel:

Hmm, håller med om det där med disciplinen, men ibland kan jag ha lättare att få tummen ur om jag inte tar så rackarns seriöst på träningen utan hittar på något lite annorlunda eller har inställningen att man bara ska "leka runt" lite. Eller kanske testa rida totalt på känsla en dag, testa någon lite annorlunda övning, bara göra det man är bra på en dag så ryttare + häst får känna sig duktiga, testa en helt annan gren osv.
Man kan såklart inte göra det varje dag om man satsar på att kunna tävla och inte är trimmade för uppgiften. Men när allt känns som jobbigast vill jag först och främst komma igång och tycka det är kul att vara hästägare och kul att umgås med hästen igen!

Sen håller jag med om att det inte alltid kommer kännas kul att träna, oftast de passen som känns värst som blir mest konstruktiva - att man måste beta igenom sina svårigheter, för att efter en del jobb *poff* släppa och kännas mycket bättre när det känns som att man får lön för mödan. Och då måste man vara tillräckligt motiverad att träna trots att det är motigt från början...
Har jag inställningen att jag bara ska ha kul, inte ta det så himla seriöst då blir faktiskt jobbet ofta mycket bättre.

min motivation är facktikst tävling:angel:
Bestämm dig för en tävling , anmäl dig ganska tidigt och träna stenhårt fram till tävlingen. Välj gärna en klass som är en utmaning , allt är ju inte att vinna utan vägen dit. Det är iallafll det som får mig att träna , kämpa och vilja. Min häst var skadad i vintras och då hade jag verkligen ingen motivation alls! Men jag tror att målen är viktiga. För att uppnå målen är det ju bra med en insperande tränare om det är dyrt som du skrev tidigare, Kan man be någon video filma en stund när man rider och sedan får man sätta sig hemma framför tvn å granska sig själv.
Lycka till!

Tävling har aldrig varit inspiration för mej (inte ens när jag ville tävla), det kan bli stress istället då. Dvs inte i förväg. Om de sen går bra på en tävling kan det vara inspiration förstås.

Det som är inspiration för mej är som flera andra skriver att se riktigt duktiga ryttare :idea:

Hur har du det med yttre motivation?

Det gör massor för min del att ha mål, träningskompisar=man sporrar varandra. Därmed inte sagt att man alltid rider ihop.

Kanske planera in någon kurs?

Hur har du det med yttre motivation?

Det gör massor för min del att ha mål, träningskompisar=man sporrar varandra. Därmed inte sagt att man alltid rider ihop.

Kanske planera in någon kurs?

Den är ju inte speciellt stor... Syrran tex tycker inte att det är roligt att rida ut med mig för min häst är så seg så hon får hela tiden vänta på mig. :cool: Tack för den liksom. Sen har hon också klart och tydligt gjort klart att hon inte ser någon mening med att jag ska få upp min häst i tävlingskondition igen. Eh, hennes ponny är äldre än min häst och den tävlas av en 17-åring i dags läget.
Är hon månne rädd för "konkurrensen" eller? :angel:

Igårkväll lyckades jag iaf komma iväg på en längre tur, var ute i lite mer än en timme. Hästen var pigg och framåt och orkade faktiskt mer än jag trodde. :bump: Vi travade en längre sträcka ala "westernstil", då vi körde på långa tyglar. Även galopp på halvlånga tyglar, efter galoppen så gick det rätt bra att jobba honom lite i traven så då kortade jag upp tyglarna lite. Det är så kul när han är så här framåt eftersom det är lättare att rida då och min sits blir såå mycket bättre. :D

axel: Jo, jag funderar på det, måste dock komma ihåg att lösa licens, har iaf betalat in medlemsavgiften till klubben härom dagen. Frågan är om jag ska ta och "lalla" runt i en LB bara för att komma ut, eller om jag ska ta LA på en gång. Har LB:1 och LA:1 att välja på. Vilket program är roligast/händer det mest i?

Graendal: Tack! Har ju varit nästan färdig för MSV ett flertal gånger, men efter längre vila så måste jag "börja om" igen... Om jag håller igång nu hela sommaren så kommer vi antagligen kunna starta en i höst eller i vår. Om inte en vintervila kommer emellan.

Totola: Jag har faktiskt haft tur med mina träningar för det går alltid bra, tyvärr. Kommer så väl ihåg i höstas, jag hade ett problem som jag inte kunde lösa själv, vi kom helt enkelt inte ur det. Så var det dags för träning och han går som en :devil: :la klocka! Jag som behövde hjälp, men h*n kunde inte hjälpa mig med problemet eftersom det inte fanns där helt helt plötsligt. Så bra som han gick den gången så bra hade tränaren aldrig sett honom innan. *typiskt*

OT
Graendal: Får man undra vad det är för film?

Kratus: Kul att du kommit upp i sadeln! Går det bättre med motivationen?

Senast ändrad av en moderator:

Finns det ingen mer bukare i Halmstad som kan utmana dig? På skoj liksom..

Den x/y startar ni i samma klass och den som får högts procent vinner en fika..eller något.

:idea:

Jo, det måste det väl göra! :cool:
Jag får väl sätta ut en annons på radannonserna om det. :D

Jag känner mig riktigt inspirerad! Gick in på ridsports hemsida och kollade lite tävlingar. :bump: Det fanns rätt många intressanta faktiskt, sen måste det förstås planeras lite eftersom det inte bara är jag som ska tävla+att bara jag har körkort. Det verkar som om det är många roliga klasser att rida. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar