Motivation?

P

portofri

Det här är bara en fråga och absolut ingenting negativt mot er som vill kalla er fritidsryttare. Kom att tänka på en sak när jag mötte två ryttare idag när jag var ute och åkte bil.

Hästarna var antagligen någon varmblod/arab korsning eller liknande, typiska stjärnkikare (har antagligen aldrig tagit ett steg på tygeln). Utrustningen var åt det billigare/gamla hållet och ryttarna hade någon cykelhjälmsliknande hjälm och var klädda efter vädret (ganska kallt). Typiska fritidsryttare i mina ögon. De såg glada ut och vinkade glatt när jag saktade ner farten. De såg helt enkelt ut att ha en underbar och mysig tur med sina älskade hästar. Men då slog det mig en sak... hur lyckas de hålla motivationen uppe?
Jag lär mig ständigt nya saker på hästryggen och utvecklas tillsammas med min häst mot de uppsatta målen. När vi klarat av ett delmål så är det otroligt motivationshöjade. Jag älskar min häst jättemycket och ägnar gärna tid även åt mys och uteridning, men skulle aldrig kunna lyckas hålla motivationen uppe på det viset. Jag har ju jätteroligt med min häst och det är ju så otroligt mycket annat än bara ridning, träning och mål. Men ändå...

Min fråga efter detta långa utlägg är helt enkelt hur ni håller motivationen uppe? Hur ni gör för att tycka att det är roligt, dag efter dag, vecka efter vecka, månad ut och månad in och efter alla år som går...?
 
Sv: Motivation?

som fridtids ryttare som jag är kan jag bara svara med att det är det jag tycker är kul å ut med bästa kompisen som jag även delar ett litet stall med att rida ut på långa skogsturer å prata å töla å bara njuta av livet efter en lång arbets dag finns det inget bättre att ta en tur i skogen å varva ner... jag förstår mej i min tur inte på sånna som har mål uppsatta för hästen och sej själv att bara träna å träna å träna... visst så tränar vi i bland men inte som man ser många ryttare som rider i mangnegen 5 dagar i veckan rider ut 1 dag å sen 1 dags vila... det för mej är inte att ha en häst utan det är ju verkligen bara att ha ett mål... man måste bli bättre på de å de... å allt vad nu tävling heter... och bara för att man är fridids ryttare kan man ha nya saker till sin häst och man kan träna då å då och hästen behöver ju inte va varmblod eller korsning...

Jag har tagit hand om en häst som ägaren bara red dressyr med hela tiden så till slut va den så trött på livet å vägra göra allting till slut när jag börja rida honom ut i skog å mark å fräste runnt på gärdena blev det en helt annan häst... har aldrig sett en häst så lycklig att verkligen få vara häst!! jaja detta är vad jag tycker iallafall men allt å alla tycker olika å tur är väll det:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Motivation?

Som ren hobbyryttare, skogsmulle, fritidsryttare eller vad man nu vill kalla sig så har man kanske inte så höga förväntningar och krav på sig själv. Inte mer än att få en fungerande relation med hästen. Man är nöjd och glad över att hästen går dit man vill i det tempo man vill..

Man kanske inte bryr sig om ifall hästen går i form eller inte.... och behöver inte kämpa för att komma dit... och inte heller tappa sugen eller orken för att det tar för lång tid att nå fram. Eftersom man inte har några mål med ridningen... och inga krav att nå upp till så kan man njuta de gånger man rider istället för att bli frustrerad över att skänkelvikningen inte fungerar den dagen.

Man kanske inte bryr sig om att köpa en massa flashig utrustning, dyra sadlar, enorma mängder benskydd och allt annat som man bara måste ha för att få en "fungerande" häst och som dessutom sväljer tusentals kronor.
Utan man tar in sin "raggsocka" från hagen och borstar av och lägger på utrustningen som förhoppningsvis passar.... och sen rider man... Och njuter av att komma ut i skogen, naturen någon/några timmar och har roligt tillsammans med sin häst och sina vänner.

Tror att kravlös samvaro med hästen faktiskt kan få motivationen att räcka rätt långt. Dessutom kan man ju då avstå de dagar de känns motigt eller vädret inte är till sin fördel. Eftersom man inte har några krav och mål så får man ingen dåligt samvete för att man inte rider när man egentligen borde....
 
Sv: Motivation?

Jag är verkligen en ren fritidsryttare! Jag tycker att hästar är bland det bästa som finns, och jag är aldrig så glad som på en härlig tur med min bästa vän. Jag tränar hästarna över stock och sten, i backar och i olika tempon i alla gångarter. Hästarna har riktigt fin ryggmuskulatur när de blir ridna ordentligt, faktiskt, då man kan träna hästarnas muskler utan stenhårda dressyrpass på ridbanan. Hästarna är alltid pigga och glada när de ska ut!

Självklart kan det vara kul att träna dressyr på ridbanan också, men det viktigaste är turerna med mina kompisar. Jag förstår faktiskt inte vad du menar med att "hålla motivationen uppe"? Hur kan man göra det när man bara harvar runt på ridbanan med en häst som lyder på grund av alla bett, nosgrimmor, sporrar och spön man har? Det var INTE illa menat mot dig, men jag ber dig se saken från ett annat perspektiv.

Det bästa med min skogsridning är att man behöver aldrig bry sig om hur man ser ut... Det kommer ändå bara hästmänniskor på vägarna här, och de bryr sig kanske, men det gör inte jag. Hästarna tycker bara det är kul att komma ut, de struntar i om jag har en tvåtusenkronors hjälm eller en för 300 spänn, så länge de får galoppera! ;)
 
Sv: Motivation?

Gör man det man själv tycker bäst om så brukar det inte vara några problem att hålla motivationen uppe. Jag själv har alltid kallat mig fritidsryttare och det passar helt enkelt mig bäst:) Fastän jag oftast bara rider ut och myser så har jag också mål. Även om de kanske inte är så stora i andras ögon.
Jag kan bli otroligt motiverd när hästen lyckas galoppera bara ett par tre steg i vänstergalopp, eller som igår, för första gången sen hon gick omkull VÅGA hoppa ett hinder utan den andra hästen jämte eller framför sig. Då var jag stolt och då gick motivationen upp!:)

Så jag tror helt enkelt att det handlar om vad man själv vill och vilka mål man har;)
 
Sv: Motivation?

Fritidsryttare behöver ingen motivation för dom rider för att dom älskar sina hästar och tycker de är kul att umgås...

Löjligt att tro att vi som mest rider i skog å mark skulle böhöva motivera oss själva bara för att rida...

Har en frieser som går både på tygel och kan ändå gå i skogen. Tränar några dagar i veckan för att få lite variation. Vilken häst tycker de är kul att bara gå på ridbana????
 
Sv: Motivation?

Jag är fritidsryttare, och mitt mål är att försöka komma ut iallafall varannan dag. Det är målet! Hästarna är mitt sätt att ha balans i livet, vilket annars brukar få en obalans av för mycket måsten! Vi ska också ha en fungerande relation och både jag o hästen ska något slags utbyte av ridningen och känna oss nöjda efter en tur. Jag har fått motion och hållit kroppen igång, som inte skulle fungera så bra annars. Utan hästarna skulle jag kanske inte orka kliva upp ur sängen. Hästen får också motion, och ibland försöker jag lära honom något nytt, som han får öva på ibland, och känna sej duktig och nöjd, när vi kommer hem.
 
Sv: Motivation?

Det här är bara en fråga och absolut ingenting negativt mot er som vill kalla er fritidsryttare. Kom att tänka på en sak när jag mötte två ryttare idag när jag var ute och åkte bil.

Hästarna var antagligen någon varmblod/arab korsning eller liknande, typiska stjärnkikare (har antagligen aldrig tagit ett steg på tygeln). Utrustningen var åt det billigare/gamla hållet och ryttarna hade någon cykelhjälmsliknande hjälm och var klädda efter vädret (ganska kallt). Typiska fritidsryttare i mina ögon. De såg glada ut och vinkade glatt när jag saktade ner farten. De såg helt enkelt ut att ha en underbar och mysig tur med sina älskade hästar. Men då slog det mig en sak... hur lyckas de hålla motivationen uppe?
Jag lär mig ständigt nya saker på hästryggen och utvecklas tillsammas med min häst mot de uppsatta målen. När vi klarat av ett delmål så är det otroligt motivationshöjade. Jag älskar min häst jättemycket och ägnar gärna tid även åt mys och uteridning, men skulle aldrig kunna lyckas hålla motivationen uppe på det viset. Jag har ju jätteroligt med min häst och det är ju så otroligt mycket annat än bara ridning, träning och mål. Men ändå...

Min fråga efter detta långa utlägg är helt enkelt hur ni håller motivationen uppe? Hur ni gör för att tycka att det är roligt, dag efter dag, vecka efter vecka, månad ut och månad in och efter alla år som går...?

Men bara för att man är fritidsryttare så innebär ju inte det att man kan lära sig nya saker och träna på saker som man behöver förbättra. Jag går på ridskola nu men jag kommer garanterat bli en fritidsryttare eftersom jag absolut inte har några tävlingsambitioner. Så länge man förstår grunderna coh teorin i skänkelvikningar, böjningar o.s.v. så kan man ju nöta och nöta.

Jag tror att det helt enkelt handlar om vad man har för intresse och dem som "BARA" rider i skritt och möjligtvis trav utan en massa komplicerade kommenderingar ser det väl som bra motion och skönt att få komma ut och få frisk luft. :d
 
Sv: Motivation?

Jag är 100% skogsryttare/hobbyryttare/fritidsryttare, och jag har inga problem med motivationen. På mina skogsturer får jag vara med den jag älskar mest av allt och vi har det alltid kul på våra ridturer, bortsett från några få gånger.. Vi har väl också mål! Våra mål kanske inte är att vinna ett OS-guld i dressyr, men visst har väl vi också mål. Det kan vara att hoppa en lite högre stock, eller ja, vad som helst. Att rida på bana är ju mest tråkigt, både för mig och min häst. Det bästa som finns är ju att rida ut med sin älskade i månskenet en vinterkväll, sen att hon mest troligt inte gått på tygeln en enda gång i sitt liv, det skiter väl både jag och hon i. Vi trivs tillsammans. Där är motivationen :smirk:
 
Sv: Motivation?

Har en duktig hopphäst även om jag främst är fritidsryttare. Som "mogen ungdom" fick jag äntligen råd att köpa mig en häst. En ungdomsdröm som efter ca 25 år blev verklighet. Då i mina yngre dagar var det utveckling i ridkonst som gällde. Idag har jag andra behov och värderingar på mitt fritidsintresse. Kommunikationen mellan människa och häst är häftig när den fungerar väl. Glädjen och harmonin när vi rider i skogen och jag känner en avstressande effekt på både mig och pållan. Vi har roligt tillsammans. Ridningen med henne är mitt andningshål i en alltmer kravfylld värld. Arbetet som visserligen gör att jag kan hålla på med mitt intresse är krävande och ställer krav på att jag utvecklar hela tiden. Alltså är det inte utveckling som är min motivation. Det är glädje, samhörighet och skog som ger mig balansen tillbaka. Visst, vi hoppar nån clearround ibland men jag har en D-ponny så några högre klasser är inte att tänka på. Men, det är ju heller inget jag strävar mot. :rofl:
 
Sv: Motivation?

Okej, jag kanske inte uttryckte mig så väl. Men det är klart att vi alla måste ha motivation till att rida! Eller? Jag gör i alla fall mycket sällan saker på min fritid som jag inte är motiverad till. Sen har man ju massa måsten som man gör fast man kanske inte vill, men det hör inte hästarna till.
Jag skulle inte vilja ha häst om jag inte kunde rida ut några dagar i veckan, men även dessa uteritter finns med i min plan. Jag älskar att rida ut, verkligen, men jag skulle inte älska att göra det om det var det enda jag gjorde. Lika så med dressyren, jag skulle inte älska det om jag satt i ridhuset varje dag. Jag vill ha blandningen, dressyr, lite hoppning och så uteridningen. Ja, såklart myset med hästen och samvaron i stallet också. Allting finns med i en plan där vi jobbar på styrka, kondition, smidighet och lydnad. Glädjen måste ju såklart alltid finnas med, det tycker i alla fall jag är viktigt.

Jag kanske är för ung för att förstå att man gör saker utan att sträva vidare framåt? Det mesta jag gör här i livet gör jag för att jag vill utvecklas vidare. Sen är stallet såklart ett andrum där tankarna rensas tex när man står och mockar. Men jag tycker att det är imponerande att man fortsätter hålla glädjen (kanske är ett bättre ord?) uppe som fritidsryttare (så sug åt er för jag ÄR imponerad!). Men lolly - jag förstår dig, du verkar ju ändå ha ett tydligt mål - att ha kul med din häst!
För mig är en stor del av glädjen att se hur jag och hästen utvecklas och har roligt tillsammans i det vi gör även om det ibland är krävande. Utvecklingen blir dock så mycket tydligare om jag har mer konkreta mål. Men som någon sa, det är väl så att man även som fritidsryttare kan ha konkreta mål, bara det att jag inte tänkt på det innan...
 
Sv: Motivation?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter...
Vad har du för speciellt mål som gör dig så himla motiverad?

Jag tävlar inte eller något sådant. luffsar mest runt i skogen och njuter. Men inte saknar jag motivation för det, inte glädje heller för den delen...

Jag och min häst går framåt i utveckligen också, vi klarar nästan dagliga små hinder och når nya mål, om än inte så höga. Men det betyder mycket för mig/oss att bara ha en bra relation och förstå varandra utan en massa krav och höga mål.

Jag kan säga att jag och min häst har utvecklats Jättemycket fastän jag inte haft några konkreta mål att sträva efter.

Men jag tycker att det är imponerande att man fortsätter hålla glädjen (kanske är ett bättre ord?) uppe som fritidsryttare (så sug åt er för jag ÄR imponerad!).

För mig är en stor del av glädjen att se hur jag och hästen utvecklas och har roligt tillsammans i det vi gör även om det ibland är krävande. Utvecklingen blir dock så mycket tydligare om jag har mer konkreta mål.
 
Sv: Motivation?

Jag ligger lite mitt i mellan känner jag...

Jag är i vissa avseenden en typisk skogsmulle.
Jag föredrar skogen framför ridbana/ridhus i alla väder, skogen ger mig så mycket mer än att harva i ridhuset, det finns inte mycket man kan göra inne som inte går att göra ute. (jag red tex min förra häst på kandar och gjorde galoppombyten i varje steg på en grusväg, gjorde öppna/sluta och piaff på en gammal åker.)
Hoppa banor/stutsar kombinationer etc bli ju självklart svårt men jag kan tänka mig att gå in i ridhuset för det :)
Men jag har passande (vissa grejer rätt dyra) utrustning och rider min häst i form även om vi titt som tätt (mer tätt) släpper iväg och tävla på nån skogsväg eller åker.

Jag rider för att jag tycker det är kul och en bra sätt att motionera på, jag har skojigt med mina vänner både i stallet och på ridturer, skrattar mycket, kopplar av och all stress rinner liksom av en.

Jag har lite mål, det varierar hela tiden, igår var det bara att ta sig upp på hästen, imorgon kan det vara att göra byten i vart 3e steg och till helgen ta sig förbi den där livsfarliga traven med virke..

Motivation.. Dom dagarna man kan rida ut i solsken o klarblå himmel i ½m snö eller galoppera i strandkanten räcker gott och väl som motivation, iaf för mig :P
 
Sv: Motivation?

Glömde ju..

Klär mig precis som en skogsmulle :D

Börjes ridbyxor, hellyhansens klassiska "jacka", fula ull-tröjor och gärna gummistövlar. Rider oftast med en "arbetarjacka" du vet en sån där orange med massa reflexer på hehe
Hjälm har jag en billig som passar mitt huvud.
Thermobyxor, overall :bow: mössa med tofsar tillhör också mitt stall ställ
 
Sv: Motivation?

Hur vi fritidsryttare kan hålla motivationen uppe?
Du låter ju som en tjej som har på tok för höga krav på dig själv, hur vore det att försöka slappna av lite och njuta av allt som det är? :smirk:
Oavsett om man är en elitryttare eller en fritidsryttare så handlar det ju i grunden om att man har ett samspel mellan ryttare och häst. Jag vill bara ha kul och mys med mina pållar. Jag behöver inte motivera mig själv varje dag när jag ska ner till stallet. Jag är järna där och ödslar min tid! :D Vi fritidsryttare behöver inte vara några dåliga ryttare bara för att vi inte tävlar och har några speciella mål med våran ridning. Mina pållar mår bra och är glada oavsätt om jag rider ute i naturen eller för tränare och det är det viktigaste för mig.

Hur klädsen ser ut spelar väll upp till var och en?
Jag älskar och matcha ridbyxor med tröjjor och jackor och vojlockar och jag älskar Kyras ridkläder för dom är så funktionella och samtidigt fina. Men det är inget som jag MÅSTE ha, jag kan lika väl rida i skoteroverallen när det är 15 minusgrader ute.
:love:
 
Sv: Motivation?

Som typisk fritidsryttare måste jag säga att jag har en massa mål!

Jag vill rida den där nya vägen som jag hittade,

Jag få min häst att galoppera sitt snabbaste på fältet utan att jag behöver segdra i munnen för att hon ska stanna,

Jag vill klara av att rida min häst utan sadel och träns,



Jag tycker att det är fel att tro att fritidsryttare inte har några mål bara för att man inte tävlar. Jag tror att alla fritidsryttare håller med mig om det! Alla ryttare utvecklas, oavsett om det handlar om galoppombyten eller barbackaritter.

Nu vet jag att du inte var ute efter ett "tjafs" men jag tycker nog att det var en lite konstig fråga...

/Lova och Musse :banana:
 
Sv: Motivation?

Jag tror jag förstår vad du menar...
Jag stog med hästen i ett rent dressyrstall förut, där fanns inga riktigt bra ridvägar bara paddock eller manege att röra sig ordentligt i.
För mig var det döden med alla deras mål och förväntningar, för nog kände jag av deras tävlingshysteri! Där var min motivation noll och ingen!
Nu står vi i ett annat stall, med helt fantastiska ridvägar både raka grusvägar och bergsklättring. Nu först har jag riktigt kul med min häst! Mina små mål är att hon skall bli lydigare för vikthjälper så jag kan rida utan träns. Vi övar på att variera tempon, övergångar och skolor, kort sagt allt vi övade på i paddocken.
Jag tycker det är mycket mer inspirerande och motiverande att träna travökingar på en mjukt sviktande skogsväg till fågelkvitter än inomhus, även om det regnar på mig ibland!
Men mitt egentliga mål med mitt hästande är faktiskt att komma ut i naturen på en individ av en helt annan art och att vi njuter lika mycket båda två! Att gunga fram genom skogen i skritt på en pigg och villg häst är det absolut bästa jag vet. Lägg till att hunden alltid är med och lyckan är total!
 
Sv: Motivation?

"Lånarknapp" Vilken härlig tråd:) Helt underbart att läsa hur ni njuter av samvaron med era hästar. Jag är själv en fritidsryttare (eller Mulletant som det kommer stå på ridvästarna :D ) ihop med min promenadhäst som inte rikigt håller för någon hårdare ridning så det är väl tur att vi hittade varandra och kan njuta ihop.
 
Sv: Motivation?

Är också mest fritidsryttare! :banana:
För det mesta är mitt mål att komma ut med hästen, alltså på ryggen då...:( Nu på vintern har man inte så mycket tid, tiden man har är oftast kort...Men då kan man som fritidsryttare hitta på annat, eftersom man inte har några krav på sig!

T ex öva nya tricks, bara gå ut o gå, gömma godis i hagen o leta tillsammans, osv.

Har man en tävlingshäst så upplever jag att man måste träna 6 dagar i veckan annars faller allt för tävlingsryttarna!
Har sett ryttare i snöstorm, glashalka så de nästan inte kan gå, 25 grader kallt, SPÖregn, stark blåst, såna dagar stannar jag inne utan dåligt samvete!! :smirk:

Sen att man har olika mål med sina hästar, det har väl alla! De som är sjuka på något sätt, t ex värk eller depression, för dom kanske målet en dag kan vara att ta sig till stallet!

Mitt stora mål är att någon gång ta mig till en weterntävling o starta i en trailklass! Men sen har man små mål på vägen! Att han kan jogga inte trava iväg som en tok, eller rida i grimma en dag utan behöva ta i tyglarna!

Alla mål är bra mål, om de är realistiska!
 
Sv: Motivation?

Hej! Kan bara ge min tolkning av ordet fritidsryttare. Kallar mig själv fritidsryttare då jag älskar att vara i stallet o umgås m min 4-bente vän. Älskar att ut i skogen. Samtidigt älskar jag och min häst att lära oss nya saker i både dressyr o hoppning. Vi sätter upp delmål för att kunna vidareutvecklas. För mig är en fritidsryttare en ryttare som alla andra, men satsar inte hårt på tävlingar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 964
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hur gör ni när motivationen tryter? Tävlingar är inställda på obestämd tid. De tävlingar jag sett fram emot sedan förra året är...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: krus
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 187
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp