Motivation & träning

mian1

Trådstartare
Motivation & träning

Just nu är motivationen nånstans under botten :( Hästen behövs tränas, men vad ska jag göra och hur ska jag göra? Dels är fantasin dålig vad för övningar vi skulle kunna göra och motivationen finns nog knappt. Oftast så klarar pållan att göra de enkla övningar jag ber henne om och sen tryter min fantasi om vad vi ska göra för att gå vidare. Eller också kör vi fast eller så blir jag tveksam om det är rätt eller fel.

Visst finns det clinics och jag skulle kunna be min bror hjälpa mig med transporten, men det är EN enda gång och jag skulle förmodligen inte kunna koncentrera mig för att jag skulle vara så nervös för att hästen skulle flippa ur och hästen brukar inte bete sig som hon brukar när hon blir osäker på nya platser eller med främmande hästar. Så clinics är inget att tänka på. Jag blir nervös bara av tanken :crazy:
Och tränare går inte att få tag på. De få som bor åt mitt håll åker inte ut om det inte finns tillräckligt med hästar för att det ska bli nån ekonomisk vinst på det hela.

Ni andra som tränar på egen hand, för nån mer än jag finns det väl som bor i ödemarken, hur lyckas ni? Jag har ridit min häst i lite drygt två år och vet fortfarande inte hur det ser ut. Om vi gör rätt eller om det är helt åt skogen. Vet inte heller om markträningen är nåt att hurra över.

Re: Motivation & träning

Det låter som om du biter dig själv i svansen :crazy: De flesta hästar blir lite till sig när de kommer ut på nya platser i början. Det behöves lite övning (både för matte och häst) för att kunna känna sig trygga tillsammans i nya miljöer.

Låt inte din rädsla för att hästen inte skall uppföra sig perfekt hindra dig!!!

Ge er ut på clinics, eller åk till en tränare och miljöträna! Kanske kan du börja med att åka till en ny ridbana och träna själv i ny miljö? Det är inget stort fel på att träna själv om man känner att det passer en och ens häst, men är man osäker, eller vill mer så är det bara att ge sig ut som gäller!
Mitt råd blir alltså en vänskaplig spark i baken ;) Svälj stoltheten och ha kul.
Mvh/Marie

Jag är totalt ridanti för tillfället och jobbar istället pållarna vid hand. Saker som jag roar mig med nu är at få dem att på sikt kunna gå balans på en en dm bred planka :D
Det kräver att jag kan kontrollera varje steg de tar och för att göra det så måste broms och stratknapp funka perfekt för respektive ben.
Jag lär dem olika kommando för respektive ben. Har kapson på och ett drag snett framåt åt höger ber vänster fram träda fram, snett åt vänster så ska höger fram komma fram.
Inget tryck alls i kapsonen betyder stå blickstill och rör inte en fena.
Först värmer jag upp och sen övar jag ett ben i taget för att sen avsluta med att be om kanske 5-10 steg där frambenen ska gå som om den gick på lina.
De tycker att det är döroligt.
Man kan lära dem allt, men man måste kunna ha full kontroll på alla ben för att kunna gå vidare så träna på det, det lönar sig i längden.

Ett annat tips är att gå med som fotfolk på nån kurs, då brukar man få inspiration.

Ingen clinic! Det lockar mig inte alls och vi kan inte tillräckligt för att vi ska kunna hänga med bland en massa andra. Vi har heller ingen transport, bara två hästar i stallet och den som blir ensam kvar blir tokig och vare sig jag eller maken känner oss tillräckligt säkra för att våga köra transporten. Måste vi flytta hästarna brukar min bror anlitas.
Vi kommer heller aldrig att tävla eller träna nåt avancerat. Jag vill bara att hästen ska kunna uppträda någorlunda normalt och att hon ska funka som promenadhäst.

Hur lägger du upp träningen? För nåt upplägg måste du väl ha från start till mål och däremellan?
Jag ska inte heller rida på ett tag utan träna från marken. Fast jag skulle gärna vilja att i alla fall hälften av träningen var förberedande ridträning, typ nån form av dressyr och/eller löshoppning.
Min häst blir fullständigt blockerad om man går för fort fram, men samtidigt måste man ju ha planerat steg två i förväg ifall hon förstår snabbare än vad jag räknat med. Jag har sällan planerat nästa steg och då blir det bara stopp när hon förstått. Hon vill gå vidare och vara mera duktig, men jag får hitta på en annan, trist övning som vi redan kan för att inte behöva sluta för fort. :smirk:

Sen är det svårt att hålla mod och motivation uppe. Vad jag behöver är nog en tränare som peppar, mer än något annat. Hade en tränare upp förrförra sommaren och det var guld värt. Inte så mycket den löslongering han utförde utan de enkla förklaringar till varför hästen betedde sig på ett visst sätt (som jag tolkat som bråk och som han tolkade som helt oförargligt unghästbeteende) och för att han peppade, talade om att vi visst kunde och att vi var på rätt väg.

Jag vill att de ska bli bättre på ALLT. Mer samlade, mer ridbara, mer lydiga, mer rakriktade och mer musklade.

Tävlingshästarna tränar jag att bli ännu mer lyhörda, starka och smidiga, elevhästarna tränar jag för att de ska må bra men ändå inte vara så där helt lösgjorda och lyhörda för då klarar de inte sitt jobb.
Allt jag gör bygger på det. Jag tränar visserligen för tränare minst en gång i veckan så jag får ju motivation till det.

Jag lägger upp det som så at när det är värstingväder mellan jan och mars ungefär så rider jag i ridhuset och leker seriös och löshoppar och sånt. När våren kommer så sträcker jag ut alla förtvinade senor och ligament genom klättring och busridning i bushen. När denna årstiden kommer så har jag tröttnat på busridning och skiter i riningen ett tag och sen brukar jag bli sugen igen i juli ungefär och då är jag superseriös igen.
När det är tävling så får jag ju givetvis vara lite seriös med planering för det.
Jag gör vad jag tycker är roligt helt enkelt.

Allt man gör med en häst som gör den lydigare gör den till en bättre ridhäst.

Fusk, du har ju både tränare och anläggning :smirk: Jag har bra hagar och fina ridvägar, men inte mer än så.
Jag skulle behöva blanda promenadridningen med ridning på volt (i nån hage eller så) och markträning. Tyvärr är det lättare att komma på nya ridvägar än att komma på seriösa träningsgrejer.
Just nu är hästen helvild och eftersom jag redan känner av foglossningar och är allmänt klumpig så rider jag inte mer för än graviditeten är över. Förhoppningen är att hästen ska vara så mycket marktränad innan jag sätter igång med ridningen igen att hon inte längre testar, bockar och sprätter omkring som en rodeohäst.

Allmänt hyfs, enkel ridkunskap och något roligt - mer än så är det inte tänkt. Men vad det är svårt att komma igång. Och just nu skulle det räcka med ett enda litet bakslag för att jag skulle ge upp och tycka att jag var världens sämsta matte. :cry:
Men det är inte så himla lätt att alltid harva på alldeles ensam och hästen är inte heller helt lätt att tas med. Valacken ska det mycket till för att han ska testa och krångla.

Jag kanske ska hålla mig till min uppblåsbara häst från IKEA. Det är nog vad jag är kapabel att klara av :(

Det måste väl finnas NÅN du kan ta hjälp av? du bor väl nära Göteborg? Man behöver inte alltid anlita nån dyr proffstränare, det kanske finns nån duktig glad amatör som kan hjälpa dig? Sätt ut en annons och erbjud gratis sommarbete mot markarbetshjälp (du hade väl överskott av hagar/bete om jag inte minns fel).
Det är inte mina trakter däromkring så därför kan jag inte hjälpa dig, känner ingen där tyvärr.Här där jag bor känner jag massvis som med glädje hade bytt enl. ovanämnda deal.

Jag har annonserat i omgångar under tre år. En westernkille förbarmade sig över oss två gånger för två år sedan. Men det var väl långt för honom att köra och det blev för dyrt för min plånbok då jag behövde hjälp helst varje vecka. Nu kan en eller två gånger i månaden vara nog och mer än max en tusenlapp per månad räcker semester-vikariats-lönen inte till.
Jag vill ju att det är nån som har lite koll, även om en amatör duger gott åt oss. Det varkar faktiskt finnas väldigt få tränare häromkring, men säkert hade det varit lättare att få tag på om vi kunde tänka oss att transportera omkring hästen. Men det kan vi inte.

Tråkigt :(
Ska ha dig i åtanke om jag stöter på nån bra som ska åt ditt håll. PM:a gärna var du bor, vet bara att det är i närheten av G-borg men är det ovanför nedanför?

... och vi kan inte tillräckligt för att vi ska kunna hänga med bland en massa andra.

Fast det var just den attityden jag menade. På kurs skall man ju inte kunna saker, man skall lära sig saker! Självfallet måste du inte ge dig ut, men jag fick känslan av att du gärna ville ut och bli inspirerad, men att ditt bristande självförtroende på denna punkten hindrar dig. Kan/vill man inte ta sig ut med hästen så kan man ju få inspiration på annat sätt. Jag har själv haft dåligt med pengar och inte hittat någon tränare som jag velat lägga mina få slantar på. Det gick bra en rätt lång period då jag inspirerade mig själv, och försökte bygga upp min egen ridning så som jag gör för mina elever. Alltså vara min egen tränare :D När jag i våras kände mig lite uttömd fick jag massor av inspiration av att titta på andra som red, och av att titta på andra tränare!

Om du oroar dig för att göra "fel" så är väl det bästa sättet att titta på din häst. Fungerar det du vill skall fungera, och hästen verkar glad, så är ju allt ok. Jag kan också säga att min erfarenhet är att "skogsmullar" är bland de hästar som mår bäst (jag jobbar som hästmassör). De som mår sämst är de där ryttarna försöker jobba i form, men inte vet hur man gör. Om inte hästen är extremt sned eller otjänligt byggt så mår den alldeles utmärkt av att bara gå på skogsturer.

Mvh/Marie

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 367
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 212
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras