Motivation? Torrt ute...

L

Lucky_Me

Hur gör ni när motivationen ligger nere på minus noll? Min motivation är verkligen nere på botten nu och jag har verkligen ingen lust att sätta mig på mopeden och köra till stallet... *suck* Stallet ligger ute mitt på åkrarna som alltså är lera och ni kan väl tänka er hur marken är nu då när det inte har regnat på ca 125 år..

Problemet är att paddocken är stenhård som en grusväg så den har jag ingen nytta av för tillfället, markerna omkring är minst lika hårda, t.o.m där det finns mkt gräs och för att göra allting värre känns inte hästen heller på topp. Jag ska träna för en tränare nästa vecka, och det är också en tävling nästa helg som jag ska vara med i.

Hur ska jag stå ut de torra veckorna? Andra som har samma problem?

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Sv: Motivation? Torrt ute...

Ja, det är lika hopplöst här.... Men ridbanan är i alla fall fortfarande fullt ridbar (men grymt dammig!).

Men om din häst inte känns på topp just nu, så kanske du kan nöja dig med att bara skritta ut under några dagar? Regnet ska ju komma på onsdag (har SMHI lovat ....), så efter det blir det förhoppningsvis lite mjukare i marken igen.

Annars får du väl lasta hästen och köra iväg till skogen. Ser att du bor i södra Skåne, och det finns ju bra ridslingor (med sandunderlag) i t ex Snogeholmsskogen

Vi har samma problem och jag rider faktiskt inne nu. Det är både svalare och mjukare! Hästen tycker det är jätteskönt därinne :D

Kan du inte rida i någon skog då? Hos oss är det inte så illa än... Bara på de mest trafikerade grusvägarna. I skogen är det dessutom kyligt och skugga :D

Här är det likadant. Jag tycker att det är stenhårt överallt både på grusvägar, i skogen och på mjukare skogsvägar. Den ridbana jag har tillgång till dammar så det nästan inte går att rida på den.

Regnet ska ju komma på onsdag (har SMHI lovat ....),

Det var det bästa jag har hört (läst) på hela dagen. Hoppas att det blir så även om det är tråkigt med regn på skolavslutning. Vi brukar ha ganska mkt vatten i markerna men nu börjar det bli alltför torrt och tråkigt.

Svar till alla..

Här jag bor finns ingen skog öht. bara fält så långt ögat kan nå (i alla fall inom ridavstånd). Just den här veckan har det varit väldigt svårt för mig att hinna åka iväg med hästen till ridbana eller skog, och eftersom jag inte är myndig så är jag beroende av min kära mamma ;)

Banan är STENhård, går inte ens att harva... :crazy:

kan du inte harva banan?

Och få den tokdammig istället.? :p

Tycker också det blir lite svårare med ridmöjligheterna nu, men lyckligtvis funkar skogsstigar o dylikt bra (bara att man knappt vill ge sig ut alls på uteritter på dagarna med sprängningar och lastbilar som bränner på alldeles för fort överallt).
I ridhuset är det tokvarmt, ibland varmare än ute iom stora fönster, ingen isolering och att det blir vindstilla inne medans det kan fläkta lite iaf ute.
Och så blir det väldigt dammigt...

Igår t ex så jobbade jag totalt 25 minuter i skritt i ridhuset. Kusen var svettig när jag kom in... Och varken jag eller hästen hade pallat med mycket mer, tänkte trava men det var så dammigt och så den där värmen.
Förhoppningsvis är det inte lika varmt alla dagar! :p
behöver skrittjobb så för mig är det ingen kris, men lite jobbigt om andra rider samtidigt och yr upp damm när de rider förbi.

Svar till alla..

Här jag bor finns ingen skog öht. bara fält så långt ögat kan nå (i alla fall inom ridavstånd). Just den här veckan har det varit väldigt svårt för mig att hinna åka iväg med hästen till ridbana eller skog, och eftersom jag inte är myndig så är jag beroende av min kära mamma ;)

Banan är STENhård, går inte ens att harva... :crazy:
Kanske vattna först och sladda sedan och därefter harva?

Kanske vattna först och sladda sedan och därefter harva?

Hur mycket vatten skulle det inte gå åt till att vattna en ridbana som hade torkat på några få timmar? Nog inte vidare praktiskt just nu.

Min ridning ligger också nere den senaste veckan. Tävlade förra helgen men har inte ridit denna veckan pga höskörd men idag hade jag tid men orkade helt enkelt inte för att det är för varmt, för dammigt och stenhårt över allt. Hästen verkar också trött på värmen och torkan. Man skäms ju nästan när man klagar på värmen men lite regn hade faktiskt varit skönt nu. Ska träna på gräsbana nästa vecka men den måste ju vara stenhård just nu.

Grusvägarna här är inte hårda, så det går bra att rida ut. Vår paddock går däremot inte att rida i, då det dammar alldeles för mycket. Jag rider istället på en av åkrarna här eller i en utav hagarna, där det är plant och fint. Har du ingen åkerbit eller bit utav någon hage där du kan träna mer markarbete med din häst?

kl

Tack för tipsen, det känns inte fullt så hopplöst längre. ;)
Vår bana är lite speciell. Är det torrt en dag så blir det hårt och är det torrt i flera dagar är det ungefär lika hårt som asfalt :crazy: Det hjälper nog inte att vattna eftersom den dränerar så pass bra och sedan krävs det minst att det regnar mycket ett dygn innan den är ridbar igen.. Ridbanan var väldigt bra att ha i vintras då det regnade oavbrutet här och det var då som den var som bäst ;)

Det finns lite små gräsplättar här och var men det känns inte schysst mot hästen att träna på dessa "normalt" så ofta när det är så hårt i marken, Ni förstår vad jag menar?

De sista dagarna har jag helt enkelt tränat skrittarbete, lite klättring i den mån vi har möjlighet till osv.. Man tröttnar ganska fort på det här arbetet men möjligheterna här är inte så stora, och vad kan man göra egentligen? :crazy:

Jag tror mycket det handlar om inställningen innan man sitter upp.
För man kan träna bra mycket mer än man tror (? beror såklart på vad man tror! ;) ) i enbart skritt, bara man har ett plant underlag som inte är så dåligt att häststackarn snubblar hela tiden, annars funkar det mesta.

Jag har ju halvt frivilligt, halvt ofrivilligt nästan bara skrittjobbat nu i ca två veckor.
Igår när jag travade var bästa travpasset någonsin kvalitetsmässigt! :) Basicsjobbet kan verka segt och ogivande, men försöker man verkligen förbättra grunderna och JOBBAR i skritten, då kan man åstakomma mycket. Eftersom det är just grunderna som är basen till allt annat, sitter dom får man mycket gratis.

Sen tror jag hästarna mår bra av att knata mycket i skogen en period också om man har möjlighet till det.

Tänk på de som bor i ngt annat ställe där det tex alltid är torrt & varmt, jämför & tänk igenom det så hittar du säkert motivationen för det finns alltid de som har det sämre:banana: Brukar iaf funka för mig, "kan de kan jag":) Är man urless så strunta i att träna några dagar, bara umågs med hästen, lr som föregående inlägg, man kan göra mkt i bara skritt...

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 706
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar