Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Sv: Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Hur håller ni er motiverade i vinter?
Jag försöker rida på dagtid om jag kan (pluggar och har ibland ganska flexibelt schema), fokuserar på att hästen faktiskt går bra just nu och mår bra av att röra på sig, samt sätter upp små delmål. Just nu fokuserar jag på 1 december då jag kan börja träna i ridhus också, just nu är jag förpassad till skogen och stranden.
Har också tur som har en häst som gillar mörker :)

Lägger också om stallrutinerna litegrann. På sommarhalvåret fixar jag allt runtomkring först (mockning, mat, annat pyssel) och rider sist, för då är det svalt och skönt och skönt att vara helt klar när man väl har ridit. Nu på vintern gör jag tvärtom och rider alltid först av allt medan det kanske ännu finns dagsljus kvar. Mockar jag och fixar annat först vet jag att risken ä stor att jag inte har motivation att rida sen...

- Hur många hästar har ni?
1

- Hur långt har ni till stallet?
Ganska exakt 6 km, åker oftast bil.

- Har ni eget stall, är ni inackorderade?
Inackorderad i kollektivstall

- Varmstall eller kallstall?
Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?

Oisolerat stall där temperaturen just nu håller sig på plus, om/när det blir kallare har vi värmefläkt på. Sadelkammaren är uppvärmd också.

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
Bara kallvatten, använder vattenkokare för att värma vatten till betfor, vattenhinkar och annat när det blir kallare.

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
-

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
Att klä sig bra med t.ex. ull närmast kroppen, mössa, bra skor! Och sen hålla igång hela tiden så att kroppen är varm.
Vår vattenkokare är bra också, fryser jag riktigt mycket kokar jag upp lite vatten och sen kramar jag vattenkokaren tills jag är varm :)

Sv: Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Hur håller ni er motiverade i vinter?
Brukar peppa mig med att tänka på vårens tävlingar, men har klart svårt med motivationen ibland.
- Hur många hästar har ni?
5st
- Hur långt har ni till stallet?
6km
- Har ni eget stall, är ni inackorderade?
Eget stall på föräldrarnas gård
- Varmstall eller kallstall?
Oisolerat stall med uppvärmd sadelkammare + täckesrum
- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
Varmvatten på gång
- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
2st unghästar
- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
Testade softshellbyxor förra vinterna och fattar inte nu hur jag kunnat klara mig utan! Med dom + långa chaps + lång dunjacka + roeckel´s tjocka goretexhanskar funkar det till och med att skritta ut i den skånska vidriga höst/vinter blåsten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 174
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka