Motivation när vintern kommer och mörkret faller

E

Em_E_liE

Låt detta vara en motivationstråd till detta mörker som nu faller över oss. Och med mörkret kommer även minusgrader och tids nog även snö och is...

Hur håller ni er motiverade i vinter?

- Hur många hästar har ni?

- Hur långt har ni till stallet?

- Har ni eget stall, är ni inackorderade?

- Varmstall eller kallstall?
Ni som har kalstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?

- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?

- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?

Vore kul om så många som möjligt kunde svara på frågorna och berätta HUR ni håller er motiverade i vinter. :laugh: Och gärna komma tips med hur andra hästmänniskor och ryttare, som befinner sig i en annan situation, med andra möjligheter kan hålla sig motiverande! :bow:

Sv: Motivation när vintern kommer och mörkret faller

Tänker på att vintern inte varar för evigt:)

En

17 km

Inackorderad

Kallvatten

- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
3-åring som just nu är skadad men förhoppningsvis kommer börja ridas igen under vintern.

Mycket kläder! Och hålla igång kroppen hela tiden.

Jag tänkte att jag svarar på detta jag också!

Detta behöver jag hjäp med.. Känner att jag just nu är ganska omotiverad, därför startade jag denna tråd, i hopp om att andra kunde komma med ite tips och idéer som får livet lite "enklare" nu i vinter. :laugh:

Jag har en häst just nu.

Jag har 3km till stallet och det går inga bussar eller är någon som helst "förbindelse" till stallet. Jag går, cyklar eller som jag gör nu på sommaren - åker moppe. Jag har inget körkort och har därför ej heller ingen bil. Jag får aldrig skjuts. Det blir promenader fram och tillbaka till stallet minst 4gånger om dagen. Dvs 6km * 4gånger = nästan 2½mil varje dag.
Vägen jag går plogas sällan vintertid och förra året jag gick till stallet, så gick jag i djupsnö upp till halva låren.. :eek: Fick dock låna en fyrhjuing efter några veckor, så då var det skönt. :D Ska ju säga att vägen kommer antagligen att plogas lite oftare detta året. :laugh:
Bilväg är det 2km extra till stallet.

Jag är inackorderad och i stallet är jag ensam som inackorderad med häst på box. Finns en till som har sin häst på lösdrift, men den tittar bara till hästen någon gång i månaden..
Jag sköter allting själv. Utsläpp, insläpp, mockning, alla fodringar, vattning och även en hel del passning av stallägarens hästar när denna åker bort. Det är därför jag får gå så många gånger till stallet varje dag. :angel: Vår, sommar och höst stör det mig inte alls då jag då kan komma dit "rullandes" då vägen tillåter detta.

Ni som har kallstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?
Stallet är ett kallstall och det finns inget varmrum någonstans att utnyttja. Sadelkammaren håller plusgrader, men mycket mer än så är det inte. Ingenting att hurra för när det är 30minus (som förra vintern). Rummet håller ca 2-5plusgrader OM stallägaren eldat inomhus, vilket gör att det endast blir värme efter lunch någon gång.

Jag klagar absout inte, jag är superglad över att jag får ha min häst där då det är det närmaste stallet som finns där jag bor..

Vi har bara kallvatten, och vintertid dvs när det är minusgrader nattetid (som det börjat bli nu) så åker slangar och dyligt in, och kommer inte fram för ens det blir plusgrader nattetid. Svårt att spola ben när dom är leriga (hästarna går i gräshage, vilket efter mycket regnande visar sig i en hel massa lera). Hagarna får ej grusas då detta är betesmark som stallägaren får bidrg för.

Jag har som sagt endast en häst just nu och denna är en unghäst på 1½år och rids alltså inte.

Jag får lätt köldskador och köldutslag vintertid. Jag klär in mig i varma kläder och känner mig ofta som en michelingubbe, men vad gör man inte för att få umgås med sin/-a häst/-ar?!! :D Haha.
Jag har faktiskt inga tips alls, mer än att hea tiden hålla igång, men svårt när man skall mocka då det blir ganska mycket "stillajobb". Några tips?

Jag har två hästar. Står inhyrda i ett litet privatstall 6km hemifrån.
Uteboxar o kallstall. Men vi har uppvärmd sadelkammare o såklart både varm o kallvatten. Stallet är lättarbetat så det är aldrig några problem.
Har en häst som tävlas hoppning o en blivande fälttavlans häst. Båda är nu fullt igång. Har tillgång till två ridhus samt ett bra jobb som gör att jag ofta kan rida på morgonen eller mitt på dagen så jag slipper mörkret.
Tränar en till tre gånger i veckan för tränare. Har absolut inga problem med motivationen, hästarna är ju det bästa som finns :)
Under november trappas träningen ner o december vilar de. I januari sätter vi igån lite lugnt o i februari börjar vi träna igen. Sen är det ju nästan vår o tävlingarna börjar komma igång igen :)

2

3 km

Inackorderad i kollektivstall

Kallstall
Varm klubbstuga och sadelkammare

Båda

Inga, båda är igång

Lager på lager och att alltid röra på sej.

Lägger till en fråga..

Hur tar ni er till stallet, dvs ni som inte har stall på gården?!

Jag tycker vintern är jätte härlig!

2

hm.. 50 m kanske
eget

Kallvatten

shettisen på 18 år rids eller körs inte, men hon ska tas bort innan vintern.. och då kommer det en ny häst till syrran som ska ridas.

Om fötterna: Ha ett par ordentliga sockar och under den, ett par tunna bomull/fårulls strumpor! :idea: och så klart ett par bra vinter skor.

Har ridhus så är inte beroende av väder och ljus. Tycker det är underbart att rida i snön på vintern!

En.

10 min hemifrån och 5 min från jobbet med bil.

Inackorderad.

Kallstall, finns element i sadelkammaren.

Både och.

Konvalescent under igångsättning. Ska jobbas från marken under minst två månaders tid.

Varma kläder ;).

Förösker peppa mig själv och invänta snön som gör det roligare och gör vägarna mera ljusa än under hösten.

två

Ja vad kan det vara typ 15-20 meter från ytterdörren till stalldörren

Eget nybyggt stall

Isolerat kallstall så det håller sig rätt skönt när dörrarna är stängda. Vi har en uppvärmd sadelkammare, den är uppvärmd eftersom katten bor där inne.

Både varmt och kallt då vi har en varmvattenberedare inne i sadelkammaren.

Ena hästen är 22 och rids ca 4-6 dagar i veckan och en unghäst på 4 år som hålls igång ca 4 dagar i veckan.

Tunna kläder i lager är bästa sättet att hålla sig varm, sen att hålla igång hela tiden och inte bli helt stilla. Bar jacka och bra vinterskor, vantar och mössa är ett måste.

Tänker på allt det mysiga med vintern, galopper i snön, ridande luciatåg, julpyntat stall, julafton ( tillfälle att önska sig lite nya hästgrejer) och framförallt tänka på hur det hade vart om vintern inte var en årstid vi hade! Tänk att aldrig få möjlighet att skritta ut en mysig vinterdag med snön som långsamt faller ner över dig och hästen...:D

Jag har en häst som jag själv sköter om, har dock medryttare 2-3 dagar i veckan vilket underlättar enormt! Säga vad man vill men jag tycker både man känner sig mer motiverad och glad när man inte måste åka til stallet varje dag, och dessutom känner min medryttare likadant och därför får pollen full uppmärksamhet av den som sköter om honom, vilket säkert han mår bra av också :)

[/I]Har 28 km till stallet, alltså ca 70 min kommunalt från dörr till dörr och 30 min med bil. Det är nog alltid det jobbigaste med stallet, men man får väl se det som att det är värt det, vilket det är :)[/I]

Inackorderad i stall där det mesta ingår, dock inte mockning, och täckesbyten.

Kallstall, men det finns ett omklädesrum med element i som är någorlunda varmt.

Finns både varm och kallvatten.

[/I]Ridponny, dock är det inga problem med tidningen eftersom det finns tillgång till ridhus, även om det känns lite segt att tragla ridhus varje dag, men med broddar brukar det ju funka bra att ge sig ut i snön :p[/I]

Bra kläder och mycket kläder! Det finns mycket fina praktiska vintermysiga plagg att köpa, och har man bra och snygga kläder blir det faktiskt lite roligare att bylsa på sig och ge sig ut och mocka ;) Och täckbyxor är ett måste, och riktigt varma skor, och en rumpvärmare ovanpå det :p

Har 4 1/2 miles till stallet cykelvägen. Cyklar dit, åker bil hem. Stallet är ett kallstall, enbart med kallvatten. Jag har ingen aning om hur många hästar jag kommer att rida i vinter - mellan en och fyra dagligen, misstänker jag, om inte två av dem åker till Florida för vintersäsongen.

Jag tycker det är SKÖNT med vinter! Sommaren här är odräglig och hemsk med 35+ värme och äcklig luftfuktighet i många månader, så kyla och snö är bara uppfriskande. Man behöver inte ens gå ut på hala gångar för att komma till ridhuset eftersom det delar vägg med stallet och det finns dörrar rakt in i manegen, och vägen till hagarna grusas, sandas, och skottas dagligen. Lite väl lyxigt kanske men helt underbart! Pigga glada hästar och hög frisk kall luft. Mums!

Låt detta vara en motivationstråd till detta mörker som nu faller över oss. Och med mörkret kommer även minusgrader och tids nog även snö och is...

1

Just nu tre mil, snart 5 km

Inackorderad

Kallstall, men värmerum tycker jag inte att jag behöver. Jag fixar mest grejerna i stallet/ rider och åker hem igen.

Både och

Min är ridhäst

Bra vinterskor och stövelvärmare! Och att rida förstås :). Gärna barbacka.

Vore kul om så många som möjligt kunde svara på frågorna och berätta HUR ni håller er motiverade i vinter. :laugh: Och gärna komma tips med hur andra hästmänniskor och ryttare, som befinner sig i en annan situation, med andra möjligheter kan hålla sig motiverande! :bow:

Tänk vad härligt det är på vintern! Inga förbannade knott eller bromsar, glada hästar som är pigga alla tider på dygnet och inte trötta på dagen för att det är för varmt. Ramlar man av är det oftast mjukt eftersom man har så mycket kläder, och det kanske dessutom råkar vara i en snöhög :D. Man kan busa med hästarna i snön. Jag ser faktiskt fram emot att få ge hästen och mig själv lite ledigt också, eftersom hon aldrig får ledigt under betet någon längre tid (hon blir för tjock). Och så får man se till att ta lite längre turer på helgerna, när det är ljust, och nöja sig med kortare pass på vardagarna. Och tänk också på den underbart mysiga vinterpälsen de får :love:. Och på julpyntet man kan hänga upp sen... Ja, det finns mycket att se fram emot!

1 häst

ca 2 mil

Inackorderade

Kallstall, men blir relativt varmt med alla hästar inne.

Uppvärmd sadelkammare

Både och

Ridäst som förhoppningsvis kan hållas igång hela vintern

Varma, goa kläder lager på lager. Varma torra skor och yllesockar. Mössa, vantar och halsduk - allt det där som mamma sa till om när man var liten...
Stallarbete håller en varm en längre stund, men fötterna brukar frysa efter en längre ridtur.

Min motivation hålls uppe med tanken om att det kan inte bli en till lika lång, kall och snörik vinter som den föregående. Inte här i södra Sverige i alla fall. Det går bara inte!

Likaså hålls motivationen uppe med att vi i nuläget letar efter nytt stall och högst på kravlistan står ridhus. Hästbudgeten är utökad och finner vi inget nytt stall har jag lovat mig själv att i vinter ska jag ha min häst på helinackordering så att jag de mörka kalla kvällarna efter jobbet sliper stå och mocka och kan bara ägna mig åt mys med hästen.

2

2 km

inackorderad

Kall

uppvärmd sadelkammare

Både varm och kallvatten

en ridhäst och en körhäst.

håll fötterna varma, det är a och o, dubbla, gärna tredubbla strumpor med fodrade skor, 2 byxor plus ridtermosbyxor, underställ, 100 tröjor typ + fodrad jacka, tjocka vantar!!!
Ja, ni förstår ju hur jag ser ut när det är kallt. väldigt frusen av mig.. :rofl:

Jag vet förövrigt inte hur jag ska klara en sån vinter vi hade förra året i år igen, om vi nu får det.. jag får psykbryt!! *hoppas hoppas hoppas inte på någon snö!!!!!!*

Personligen så tycker jag om vintern och snön, sålänge man håller sig varm. Det är inte mycket som slår en vinterdag med massa snö, strålade sol och vindstilla, hälst ska man då fara fram i galopp över en åker också !:love:

1 medryttarhäst.
Och förhoppningsvis en aldeles egen foderhäst om 2 veckor :love:

10 min med bil.

Inackorderade

Kallstall, men det värms ju upp av hästarna. Vi får gå in i stallägarens källare, han bor på gården och har gjort ett fikarum åt oss där :)

Båda

Rid och körhästar. Medryttarhästen i full tävlings kondis och blivande foderhäst skall det bli igångsättning på.

Håll fötterna varma. rejäla vinterskor. Ylle massor av ylle: både på sockor och underställ. lager på lager samt en riktig vinter/skoter overall är guld värt. och så mössa och vantar.

Har svårt att motivera mig själv eftersom jag avskyr kyla och snö :(

3

Har eget stall på gården

Kallvatten

2 ridhästar och en minishettis till sällskap och som promeneras

Ja..det undrar jag med..fryser oavsett kläder..

Jag brukar ägna mig mycket åt mys på vintern. Mycket stall hantering, borstning och nu när jag har en ridhäst så kommer det bli mycket mys turer ut i snön. Ett bra sätt att motivera sig oavsett årstid är att tänka positivt, även om vintern är kall och jävlig så finns det mycket som är fint och mysigt då oxå.

tre stycken.

35 meter skulle jag tro

Eget stall

Inte i stallet men har ju huset precis intill.

Inget bär vatten från huset när vattenslangarna inte går att använda längre. (Får förhoppningsvis vatten nästa sommar)

En ny inriden unghäst, shetlandsponny som är dräktig och dotterns a-ponny som lekis rids av dottern

Rejäla kläder! Inför vintern i år har jag införskaffat en rejäl overall och vinterskor. Förra vintern var jag totalt oförberedd men i vinter tänker jag minsann inte frysa! Ett av mina bästa tips är en rejäl mössa och halsduk! Kan inte leva utan det på vintern det är det värsta jag vet när det blåser kall luft ner vid halsen och in i jackan eller overallen.
Ska även införskaffa ett rejäl underställ.

Jag gillar vintern och längtar redan tills det blir snö. Då blir det ljusare ute:)

3

8km

Inakorderade

Kallstall med sadelkammare som är varm.

Kallvatten

3-åringen går max 3 dar i veckan, en av dom äldre rider jag inte så mycket pga av hennes skada, den tredje är i full gång!

Varma/torra kläder och röra sig mycket fungerar bäst!

Vem älskar inte detta?
30365992.jpg

Först och främst. November är den värsta månaden och i december verkar allt hända samtidigt, så då vilar mitt sto. Planerar alltid in vila då, så jag slipper gå och ha dåligt samvete för hästen när jag ändå inte orkar/hinner med.

Hur många hästar har ni?
Jag har två hästar, men den ena jobbar på ridskola och det finns inget måste från min sida att rida honom. Jag får dock rida 2 ggr/vecka om jag vill.

Hur långt har ni till stallet?
1,5 mil, så nu när bilen är trasig tar det 50 minuter att ta sig ut. :crazy:

Har ni eget stall, är ni inackorderade?
Inackorderad.

Varmstall eller kallstall?
Lösdrift

har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?
Sadelkammaren är uppvärmd, där kan man byta om också.

Varmvatten eller kallvatten
Båda, men det är krångligare att använda varmvattnet.

Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
Klä sig i lager på lager, kosta på sig rejäla grejer som värmer och ändå är bekväma. Promenera ibland bredvid hästen istället för att rida.

För mig är året som en klocka, där visarna kämpar i uppförsbacken från juli till december. Det går ganska bra de sista sommarmånaderna och början på hösten, men sedan blir allt långsammare och trögare allt eftersom. Sedan efter jul (tolvslaget...) är det som om det vänder och så går allt mycket lättare (och fortare...) utför igen. :D

Jag ska satsa på att göra allt så mysigt som möjligt och se till att alltid ha något att se fram emot! Tänka på den stundande julen, den stundande våren, planera in mysiga kvällsaktiviteter att komma hem till, ta med mig en termos varm choklad att sörpla på efter ridpasset osv. Försöka att göra allt till positiva grejer och se framåt, med andra ord!

1

Ca 1-2 mil

Inackorderad

Hur tar ni er till stallet, dvs ni som inte har stall på gården?!

Jag kör familjens bil (är 18 och bor hemma), men delar hästen med min mamma så det är inga problem. Tyvärr inga bra cykelvägar dit, men jag ska undersöka den saken närmre hade jag tänkt, känner mig lite skyldig som kör bil jämt...

Kallstall

Yep, sadelkammaren är varm och mysig!

Både och, hur bra som helst för frusna händer att värma sig i!

Han är 23 och rids ca 5 dagar i veckan. Har medryttare 2 dagar/vecka.

Efter föregående chock-kalla vinter har jag bestämt mig för att inte snåla utan satsa lite extra pengar på en rejäl vinter-utrustning i år. Ordentlig dunjacka, varm mössa, rid-termobyxor, mysig ylletröja... Ska även använda mig av hand & fot-värmare samt se till att hålla kroppen igång hela tiden. Att låna lite kroppsvärme från hästen är också skönt, och hemskt mysigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 715
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 174
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka