Sv: Motivation när vintern kommer och mörkret faller
Jag tänkte att jag svarar på detta jag också!
Hur håller ni er motiverade i vinter?
Detta behöver jag hjäp med.. Känner att jag just nu är ganska omotiverad, därför startade jag denna tråd, i hopp om att andra kunde komma med ite tips och idéer som får livet lite "enklare" nu i vinter.
- Hur många hästar har ni?
Jag har en häst just nu.
- Hur långt har ni till stallet?
Jag har 3km till stallet och det går inga bussar eller är någon som helst "förbindelse" till stallet. Jag går, cyklar eller som jag gör nu på sommaren - åker moppe. Jag har inget körkort och har därför ej heller ingen bil. Jag får aldrig skjuts. Det blir promenader fram och tillbaka till stallet minst 4gånger om dagen. Dvs 6km * 4gånger = nästan 2½mil varje dag.
Vägen jag går plogas sällan vintertid och förra året jag gick till stallet, så gick jag i djupsnö upp till halva låren..

Fick dock låna en fyrhjuing efter några veckor, så då var det skönt.

Ska ju säga att vägen kommer antagligen att plogas lite oftare detta året.
Bilväg är det 2km extra till stallet.
- Har ni eget stall, är ni inackorderade?
Jag är inackorderad och i stallet är jag ensam som inackorderad med häst på box. Finns en till som har sin häst på lösdrift, men den tittar bara till hästen någon gång i månaden..
Jag sköter allting själv. Utsläpp, insläpp, mockning, alla fodringar, vattning och även en hel del passning av stallägarens hästar när denna åker bort. Det är därför jag får gå så många gånger till stallet varje dag.

Vår, sommar och höst stör det mig inte alls då jag då kan komma dit "rullandes" då vägen tillåter detta.
- Varmstall eller kallstall?
Ni som har kallstall, har ni ett varmrum någonstans som ni kan utnyttja?
Stallet är ett kallstall och det finns inget varmrum någonstans att utnyttja. Sadelkammaren håller plusgrader, men mycket mer än så är det inte. Ingenting att hurra för när det är 30minus (som förra vintern). Rummet håller ca 2-5plusgrader OM stallägaren eldat inomhus, vilket gör att det endast blir värme efter lunch någon gång.
Jag klagar absout inte, jag är superglad över att jag får ha min häst där då det är det närmaste stallet som finns där jag bor..
- Varmvatten eller kallvatten, kanske både och?
Vi har bara kallvatten, och vintertid dvs när det är minusgrader nattetid (som det börjat bli nu) så åker slangar och dyligt in, och kommer inte fram för ens det blir plusgrader nattetid. Svårt att spola ben när dom är leriga (hästarna går i gräshage, vilket efter mycket regnande visar sig i en hel massa lera). Hagarna får ej grusas då detta är betesmark som stallägaren får bidrg för.
- Ridhäst/-ar eller hästar som inte rids (tex unghästar, vilande hästar/skadade hästar?
Jag har som sagt endast en häst just nu och denna är en unghäst på 1½år och rids alltså inte.
- Tips på hur man håller sig varm längre stunder när det är kallt ute?
Jag får lätt köldskador och köldutslag vintertid. Jag klär in mig i varma kläder och känner mig ofta som en michelingubbe, men vad gör man inte för att få umgås med sin/-a häst/-ar?!!

Haha.
Jag har faktiskt inga tips alls, mer än att hea tiden hålla igång, men svårt när man skall mocka då det blir ganska mycket "stillajobb". Några tips?