Motion under gravditet.

Nisse

Trådstartare
Motion under graviditet.

Hur mycket motionerar ni gravida?

Känner mig extremt trött nu och orkar absolut inte lika mycket som förut. Blir lätt flåsig och allt är jobbigt. Iofs är jag i vecka 26 men tittar man ut genom fönstret ser man ju hela tiden supergravida kvinnor som är ute och powerwalkar/joggar :crazy:.

Det enda jag motionerar just nu är att jag rider ca 3 dar i veckan + ett par promenader. Känner mig döslut när jag kommer hem från jobbet och vill egentligen bara ligga på soffan :angel:.
Hur håller ni andra motivationen uppe?

Senast ändrad:
Sv: Motion under graviditet.

jag jobbar i travstall, är i v 22 och jobbar tre dagar /vecka i snitt.
Där rider jag minst tre hästar/dag, och kör ev två, så max 5 hästar per dag + ca 25 000 steg, ibland mer- sällan mindre, det börjar bli ganska jobbigt och jag ska säga till att jag inte vill rida så mycket längre eftersom jag börjar känna av foglossning på kvällarna, men två ridningar /dag lär det bli iallafall.
När jag är ledig åker jag hem och hjälper min syster med sina hästar (rider och kör) och tar hand om min egna, brukar försöka låta bli att ta långa promenader då.
På helgerna jobbar vi med att renovera vårt hus, så där blir mycket gående och tunga lyft

så än så länge tycker jag att jag håller igång bra, kanske är det därför jag bara har gått upp ca ett kilo än, det kommer väl smälla till sen när man jobbar mindre ;) Men jag tror att jag kommer att ha igen detta efer förlossningen sen, att jag kommer försöka jobba rätt länge och är "van" vid fysiskt ansträngande jobb

Jag hoppas det iallafall!

Sv: Motion under gravditet.

Oj, du verkar ju vara väldigt aktiv i jobbet så du behöver ju inte ha dåligt samvete om du vill slappa nån gång ;)

iofs har ju inte jag ett stillasittande arbete heller (jobbar inom äldreomsorgen), men jag känner ändå att ag kanske borde motionera lite mer. Men jag har ingen motivation eller ork till det. Dessutom är det ju så tråkigt när man är ensam :(

Jag är "bara" i vecka 19, men har redan en rejäl mage :D

Jag promenerar minst varannan dag (1 timme), gymmar också ungefär varannan dag (lätta vikter bara och inte alla övningar) och så rider jag ett par dagar i veckan (dock lätt ridning, skritt och lite trav). Har dessutom ett ganska fysiskt jobb.
Så håller igång rätt bra, och tänkte göra det så länge jag bara kan, tror det är bra. Bara man känner efter hur kroppen reagerar.
MIn motivation = min sambo. Vi promenerear och gymmar ihop och han peppar min jättebra! :-D

Tja, vid förra barnet joggade jag till vecka 17 eller nåt, då började foglossningen (som sen satt i tills 1,5 år efter barnets födelse...). Denna graviditet har jag inte motionerat alls, inte ens promenader fungerar (går att gå riktigt långsamt på korta promenader). Foglossning och allmän trötthet - det är fullt upp att ha ett barn.

Tyvärr har jag, pga bristande motion/illamående i början/dålig karaktär, släppt alla hämningar vad gäller mat och godis så jag har väl gått upp sådär 15 kg (är i v34). Men det försvinner (förra grav gick jag upp 17 kg).

Har kontorsjobb (som tur är, annars hade jag nog varit sjukskriven). Tacka er lyckliga stjärna att ni har så okomplicerade graviditeter!

Tja, trots regelbunden motion har jag redan gått upp 8kg :eek:. Känns rätt mkt, är i vecka 19 som sagt....

Men det kkan ju vara mycket vatten också :)
Låter ju som att du är så aktiv så jag skulle inte tro att det bara är fett.

Vet inte om det är lika för alla, men jag har båda gångerna gått upp mycket tidigt i gravidteten, sen har ökningstakten avstannat. Förhoppningsvis gäller det dig också. Sen beror det på utgångsvikt, överviktiga går ofta upp mindre - väger man lite så anser kroppen att den behöver samla på sig en viss mängd fett för att klara av graviditet/amning.

Jag vägde 58 kg till mina 175 cm förra grav. Började på 62 denna gången så jag har ju inte varit överviktig innan.

*spinner vidare*
Kan det ha att göra med att jag precis innan gått ner ca 13 kg i vikt? (nu är jag glad att jag gjorde det innan, så jag kunde ligga på en normalvikt innan jag blev gravid, känns skönt i dagsläget).
Trots snabba viktökningen nu så känner jag mig fortfarande smidig och så, det är skönt. Men ska nog införskaffa ngt form av stöd för magen, för det känns lite tungt ibland i slutet på promenaderna. Vad är bra i träningssyfte tro? FInns ju sådana där flexibla resårbälten man kan ha som stöd, ska kanske testa det?

Inte mkt alls pga fogarna :(
Förra graviditeten blev jag sjukskriven redan i v.12, då hade jag vart hemma 2 veckor innan som man får utan läkarintyg.
Så nu kommer jag ta det ännu lugnare, jobbar inte alls lika fysiskt den här gången, men går säkert några mil om dagen, går i princip hela tiden förutom när jag har rast! Skulle vara intressant med en stegräknare.
Sen rider jag ju och då kör jag hårdjobbet 3-5 dagar/vecka och min medryttare mysrider.

Skulle vela styrketräna oxå, får se om jag köper några små lätta vikter hem att köra lite övningar med, för att ha en 20 månaders, jobba heltid, ha häst och ett eget hus gör att tiden inte riktigt räcker till.

Det enda jag motionerar just nu är att jag rider ca 3 dar i veckan + ett par promenader.

Det tycker jag låter som en sund dos motion, oavsett om man är gravid eller inte. Jag skulle inte hinna mer, trots att jag inte är gravid.

När jag var gravid drog jag ner på ridningen, särskilt efter v 20, då fogarna och ligamenten gjorde ont.

Jag drog förresten ner på mycket (förutom jobbet). Precis som du kände jag mig trött och valde ofta att gå och lägga mig tidigt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Nu behöver jag bukehjälp igen. :) Jag har målat in mig själv i ett hörn med Qito och vet inte hur jag ska komma ut. Bakgrund: bara...
Svar
16
· Visningar
2 184
Senast: paradiset
·
S
Övr. Barn Jag är gravid och överlycklig, det hela är planerat och efterlängtat :love: Väl gravid så har jag mått illa, varit extremt trött och...
2
Svar
24
· Visningar
4 145
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar