Motion en gång i veckan för gamling?

L

lliissaa

Hejsan!:) Jag är lite ny här..så ni får rätta mig ifall jag lagt in tråden fel elr dylikt...:angel: Nu till ämnet. Jag och en kompis ska hyra två gamlings hästar från en ridskola där de har tröttnat att gå (tröttnat på att gå på lektion i paddok hela tiden) den ena hästen är ett connemara sto på 25 år och hon var avsedd att min kompis skulle motionera dagligen pga hon lätt blev stel om hon fick stå..sedan skulle den andra hästen (en valack på 26 år) vara som sällskap då min kompis är för stor och för tung för att rida på honom. Men det blev ändrade planer. Min kompis skulle inte klara av allt själv och nu ska jag rida på stoet två gånger i veckan och på valacken en gång i veckan (då jag är liten och lätt) min fråga då jag får lite dåligt samvete i förväg är ifall "en gång i veckan motion" fungerar för en 26årig valack som är en c ponny (har inga exakta mått) och jag är 152 cm lång och väger 40 kilo? Då undrar jag oxxå vilken slags motion som skulle kunna funka en gång i veckan? Obs! Hästarna går på lösdrift och har endast ett skjul att stå i och får därför lite motion i deras stora hage. Blir superglad för svar! Och eftersom hästarna kommer den femtonde augusti så hoppas jag på snabba svar! ;)

Sv: Motion en gång i veckan för gamling?

Kan ni inte ta med valacken som handhäst när ni rider stoet? så får han också komma ut, eller också promenader/tömkörning (om han är inkörd) kan vara något? Så behöver han inte alltid ha någon på ryggen men gå oftare än en gång i veckan:)

Lycka till:)

Jag har ganska stor erfarenhet av gamlingar då det varit min specialitet länge. Att rida en gamling bara en gång i veckan är för lite. Jag har försökt köra mina minst tre gånger. Oftast varannan dag. Väldigt omväxlande ridning. Skritt och trav. Galopperar inte då jag faktiskt är lite rädd. Har bara gjort det några gånger. Klättring i backar och ALDRIG longering.

Då du är såpass liten behöver du ju inte oroa dig för det, och då han går på lösdrifft måste han ju inte ridas varje dag, men lite oftare än 1 ggr/vecka hade nog vart bra förståss.
Men annars är det absolut inga problem med en skritt tur i skogen och lite försiktig trav- förutsatt att han mår bra förståss!

För ungdomar på tjugosex tycker jag inte att en liten galopp då och då skadar heller.:laugh:

Du är liten och lätt så var inte bekymrad för att du skulle vara för stor för honom. Dig bär han lätt.

tack så mycket för alla era supersnabba svar! Jag ska nog ta valacken som handhäst iaf en gång i veckan...tack för det tipset! Det har jag inte ens tänkt på! :O hähä, jag kan inte tömköra hnm då han inte är inkörd men funderar på att även longera honom en gång i veckan oxxå. Inte så hemskt långa stunder då det sliter på gamlingens ben.. men ca 20 min en gång i veckan funkar väl? Så.. om han rids en gång i veckan, har han som handhäst en gång i veckan och longerar honom en gång i veckan, skulle det fungera? Eller behöver jag rida honom minst en gång i veckan till ändå? Tack än en gång :)

eller ska jag kanske strunta i longeringen och rida en pyttestunt istället? Vad tkr alla?

Jag tycker absolut att du ska strunta i longeringen. Den sliter bara på benen. På en någorlunda ung häst är det väl ok men absolut inte på en äldre häst. Min snart 35-åring har jag aldrig kommit på idén att longera. Och när jag talade med ett par erkänt duktiga veterinärer så sa de att det är en förutsättning för att spara på hästen.

Hej!

Jag tycker du kan rida istället för longering och sen tömköra ut i skogen. Bara ta det försiktigt med att vänja gubben vid linor, så ska du se att han kommer tycka tömkörning är jätteskoj. Med lite tur kanske du tom kan lyckas köra in honom;-).

/ Lavinia, för alla typer av motion

okej! Jag tackar så mycket för all information från er! Jag skippar longeringen, vill ju bara det bästa för de fyrbenta. Jag själv är inte så van vid tömkörning så det är nåt jag oxxå får träna på.. :P men innan jag fått in den rutinen så rider jag istället två gånger i veckan men då en gång väldigt lätt och inte så länge. Låter det bra? är två gånger i veckan ÄNDÅ för lite? Jag kan ta honom som handhäst en gång i veckan till oxxå som jag nämnde förut men räcker dessa tre motionsdagar? Mvh Lisa

Tre skulle jag sätta som ett absolut minimum för en så gammal häst. Om hästen inte har ont är det väldigt angeläget att den får röra på sig. Smörjer upp leder, förhindrar gallor m m. Lycka till !

åkej, tack för att du delar med dig av dina kunskaper! Jag är nästan klar med mina "veckoplaneringar" nu med all info jag fått härifrån. Tack allesammans, nu kommer då en annan fråga. Jag tror det finns en annan tråd om foder och sådär men jag fick inte ut det jag ville utav de svaren så nu frågar jag här; vad och hur mycket ska två såna här aktiva äldre hästar äta på en dag? Ge gärna många olika förslag! Och tanken är att de ska gå på bete endast (och vatten o salsten givetvis) ett tag när de kommit till oss. Hur länge finns det bete som är så "födande" att de inte behöver något annat, alltså när ska man börja ge dom kraft och hö mm..? Hoppas jag får snabba svar på även dessa frågor! Tack på förhand!

Det är alldeles beroende på hur lättfödda de är. Min gamling får kraftfoder hela sommaren numera. Han tunnar ur snabbt annars. Min andre som var betydligt mer lättfödd klarade sig bra på hö. Han var 28 nu när jag fick avliva honom och fortfarande i bra hull.

båda är ganska runda om magen! Även fast de gått på den "dieten" jag nämde under hela sommaren. Hur länge fungerar betet som föda? Sedan när det går över mot höst då vi börjar ge dom foder, fungerar kraft, hö och mineraler?

Om du inte vill rida alltför ofta kan det ju vara bra att bara gå ut och gå i skog o mark en stund. Det mjukar upp och brukar uppskattas av hästarna också. När jag hade en 24åring red jag ca 5 dagar i veckan, ibland 6. Stod han så blev han stel, och tar man det bara lugnt så är det bara nyttigt och roligt för dom att få komma ut och röra på sig.

Man brukar ju märka när betet i hagarna tar slut, om du inte har superstora hagar? ;) Kraft, hö och mineraler funkar nog bra, du ser ju på hullet. (Om du inte vill räkna ut en exakt foderstat) kanske även lite B-vitamin vid pälssättning och fällning?

hejhej okej ja en liten promenad då och då skulle jag ju kunna fixa :P :) jag ska prata med min kompis om jag skulle kunna rida honom iaf en gång i veckan till och sedan antingen ha honom som handhäst eller gå en liten promenix :) jag kan ju också höra med min kompis om hon inte skulle kunna ta honom på promenad eller handhäst ett par gånger också så får han ca 5 motionsdagar! Låter inte det bra? :)

jaa..man skulle nog kunna kalla vår ena hage superstor... XD man virrar lätt bort sig i den... därför har vi lite problem att se om det är slut :P men det räcker det iaf några veckor, tror jag. Åh! B-vitamin tänkte jag inte på! Men då kör vi på det. Vi ska oxxå höra med kvinnan som hade honom innan. Alltså! Jag måste bara tillägga! Vilken bra sida! Jag har fått svar på alla mina frågor som skulle tagit evigheter att få reda på annars! Tack så mkt för alla svar! :)

Jag tycker absolut att du ska prata med de som hade honom innan, både angående motion och foder. Jag håller med de andra, minst 3 dagar i veckan. Och jag skulle hellre rekommendera att du tränade ungefär lika hårt alla dagar istället för att träna lite hårdare en dag och bara pyttelite de andra dagarna.
Rid eller promenera med honom och ha lång uppvärmning, börjar han bli lite stel är det jätteviktigt. Det är ju väldigt individuellt, men en kvart i skritt skadar absolut inte, så kan du börja trava lite lugnt efter de. Detta kanske Ylva86 har bättre råd om, jag har inte ridit så jättegamla hästar.

När det gäller foder så fråga de som hade honom innan vad han har fått. Det är inte alla gamlingar som behöver massa extra kraft. Nu är inte våran gamling så gammal, bara 23, men han skulle rulla fram om han fick för mycket kraft. Han får bara lite lite havre eller betfor med mineralerna.
Så var noga med att kolla upp detta. Är du inte så duktig på foder och sånt, så be någon annan duktig om hjälp med analys (det brukar jag göra;)) av hö så att ni vet vad ni behöver ge för mineraler extra och så. Då vet ni också om och hur mycket kraft han behöver.

Lycka till.

Jag håller med om att ni borde prata med de som äger hästen. Har de inte lämnat uppgifter om hur den ska skötas?

I övrigt anser jag att gamla hästar bör hållas igång och inte vila. De bör ridas lugnt och ofta. Man får vara försiktig med dem så de inte stelnar till. Ser man till att de är mjuka så håller de längre. Man mjölksyrejobbar dem inte utan tar det lugnt. Men rider igenom dem dagligen så de får böja i kroppen och lederna ordentligt. Och det är extra noga att man värmer upp hästen ordentligt. Det tar gärna lite längre tid med åldern.

Min 26-åring går minst 15-20 min dressyr per dag. Då rider jag igenom honom och testar att det går att böja och stretcha honom åt alla håll och ser till att han verkligen böjer igenom bakdelen ordentligt. Utöver det så rider jag ibland längre dressyrpass eller uteritter eller tar små miniskutt. Ibland jobbar jag honom från marken(men då riktigt dressyrjobb, ej longering). Det tror jag är ett optimalt upplägg för åldringar.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 576
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar