Motion av högdräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare exitingflame
  • Startdatum Startdatum
E

exitingflame

Mitt sto ska föla i April.
Hon var i bra kondition i höstas när plötsligt båda hästarna fick en virusinf. och fick stå i vila från sep-nov
Hon tappade ALLT! Är orolig nu för hur hon ska klara fölningen!
Red ut en sväng tidigare i veckan (endast skritt), slutade med att jag fick hoppa av och leda henne hem för hon var så trött.
Är jag fjollig med min häst? Ska jag kräva mer av henne eller ska jag fortsätta som tidigare att lyssna på henne när hon "talar om" att hon är trött? (hon är aldrig trött i normala fall)

Ska jag lägga ner ridningen helt och bara gå promenader med henne?
Hur gör ni med era ston? :confused:

Jag tycker du ska lyssna till henne och inte tvinga henne till något nu. Hon ska ju föla om ca 3 månader. :)
Är hon väldigt rund om magen osså?

Min ska föla om ca 4 månader och hon har blivit väldigt rund senaste månaderna. Har hållt igång henne hela tiden och hon är extremt pigg vid uteritter, talltopparna nästa typ... :D :D
Men vid dressyrarbete har hon börjat protestera senaste tiden och det gör hon inte i normala fall. Stannar, försöker smita undan och hittar på div bus ist. :angel:
Antar att det blir för jobbigt för henne. Så det är mest på hennes villkor nu. Har börjat tömköra och longera henne mer nu, det gillar hon. :)
Gå promenader och skritta tycker jag du kan göra om hon vill, är ju som sagt bra om dom hålls igång. :)

om dom bara inte blivit sjuk, så hade det inte varit nå problem.

LITE rund?????? Hon är smällfet! Fick spänna ner sadelgjorden till första hålet på båda sidor sist vi skulle ut... Och så vågar jag inte dra åt så hårt (tänk om jag klämmer den) fastän jag vet att den ligger längre bak.

både mitt sto och valacken i samma stall fick virusinfektionen!
Som tur var så skadades inte fölis, ultraljud togs på henne (akut) då var hon i 6:e månaden och hjärtat pickade för fullt där inne... Var ganska häftigt att se en så pass "gammal" fölis i magen! Revbenen syntes och ryggraden och vet kunde konstatera att fölis mådde bra och för tillfället låg på rygg och sov :)

Barbacka känns inte aktuellt för mig, på henne. När hon får för sig att det finns troll i diket så vill jag gärna sitta säkert med två fötter i stigbyglarna (eftersom jag själv är gravid och inte vill riskera att trilla av och kanske landa på min bäbis)

Tömkörde idag och löslongerade igår, det passade henne bra tror jag! Hon blev inte "flåstrött" men fick sträcka lite på benen iaf.

Jag tror att det blir mest motionering från backen, tiden fram till fölning, rider ut en liten stund en gång i veckan kanske!

Eftersom hon tappade mycket rygg under sjukperioden så vill jag inte sätta min extratyngd på henne, det räcker att hon måste släpa runt på "godzilla-magen"...

Jag får se till så hon inte stelnar till bara.

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Avel Är mer eller mindre säker på att jag ska betäcka hästen i år, dock så tyckte kiropraktikern att hon var en 65kg för fet senast vi var på...
2
Svar
22
· Visningar
2 463
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?