Överviktigt sto, betäcka.

Jag missade det där med smärtproblematiken. Jag hade nog gjort samma som Lovisaleonora skriver. Försökt hålla henne i vikt så hon inte går upp. Jag hade dessutom passat på att gå ut och gå med henne "i snöre". Alternativt uppsuttet, men då bara promenader och kanske lätta travpass.

3 månaders avställning påverkar inte konditionen märkbart om en häst är i normal kondition. Först därefter går konditionen ner och man får bygga upp långsammare. En häst som stått ett tag ska självklart alltid skrittas igång men man kan öka på snabbare om det är inom 3-månaders intervallet så att säga.

Jag missade det där med smärtproblematiken. Jag hade nog gjort samma som Lovisaleonora skriver. Försökt hålla henne i vikt så hon inte går upp. Jag hade dessutom passat på att gå ut och gå med henne "i snöre". Alternativt uppsuttet, men då bara promenader och kanske lätta travpass.

3 månaders avställning påverkar inte konditionen märkbart om en häst är i normal kondition. Först därefter går konditionen ner och man får bygga upp långsammare. En häst som stått ett tag ska självklart alltid skrittas igång men man kan öka på snabbare om det är inom 3-månaders intervallet så att säga.
Tömkört i en månad nu ca, ska sitta upp första gången imorgon ngn minut och ha 2 uppsuttna skritt pass i veckan nu och öka efterhand.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Hästvård Jag håller på och letar häst och har hittat en som verkar vara trevlig och nog kan passa mig, men som är ordentligt överviktig/fet...
Svar
5
· Visningar
1 037
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 335
Senast: lovehorses
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 308
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?