Möte med vildsvin till häst

Qvistis

Trådstartare
Har du nån gång möt ett vildsvin med häst:confused:

Hur reagerade hästen:confused:

Hur reagerade vildsvinet:confused:

Hur reagerade du:confused:

Vad hände skenade hästen, trilla du av osv:confused:

Ja berätta gärna lite sagolik historia om ni känner för det men det ska vara sanning ända ut i hovarna!

Sv: Möte med vildsvin till häst

Vi har en del vildsvin i skogarna, finns en del ställen där det läggs ut mat till dem. Turligt nog har vi bara träffat på vildsvin två gånger.

Båda gångerna har vi nog blivit räddare än hästarna. Hästarna har mest reagerat lite på att det är något som rör sig men annars har de varit lugna.

Andra gången vi träffade på vildsvin var det en flock på ca 10-15 stycken 10 meter längre in i skogen och vi ville varken skritta förbi dem eller vända i sakta mak så vi galopperade hemåt för att komma så långt bort från dem som möjligt.

Litar inte riktigt på vildsvin, annat är det med älgar och rådjur som är desto fredligare.

Utan häst, ja...men inte när jag ridit. Däremot red dottern in i en flock sovande vildsvin och dom sprang all världens väg. Hästen blev skärrad men inget hände i övrigt.

Vildsvin? :eek:

Vart finns det "fria" sånna? Inte i dom värmlänska skogarna iaf , phuu!

Hos oss finns det! Örebro län, västra Västmanland, så ganska nära Värmland finns de allt! Vet att det finns kring Karlskoga trakten med.

Jag har hittills aldrig mött något. Men sett dem på ett par hundra meters håll, utanför sommarhagen.

Vildsvin? :eek:

Vart finns det "fria" sånna? Inte i dom värmlänska skogarna iaf , phuu!

Ptja, vi har en del här i Roslagen till exempel (har dock inte mött dem personligen ännu, bara deras rejäla avtryck i form av förstörda ställen i skogen) :D

Jag har mött vildsvin till häst. De var ca 10 m upp i skogen och sprang jäms med oss och försvann sedan. Var 4-5-6 stycken både stora och små men de verkade mest rädda. Hästarna blev lite spända men tog det ändå rätt coolt, hade jag vart själv hade jag nog vänt, men tokstollan jag red med tyckte att vi skulle fortsätta så det gjorde vi och det gick bra.

*kl*

Har ofta ridit i vildsvinsmarker, en gång fick jag syn på ett och eftersom hästen jag red då var allmänt hispig så hoppade jag av direkt (är mer rädd för vad häst ska hitta på än för var vildsvinet ska göra) och hade lättare att lugna ned honom så han slapp skena hem vilket han hade god lust att göra.
Sedan har vi min sambos landställe som är vildsvinsmarker, det är hans morbror ni ska skylla på för att vi har lösa vildsvin :angel:, inte riktigt men han släppte ut ett flertal tama för många år seda och dem har spridit sig som löpeld sedan dess. Har hur som helst så har jag haft min medryttarhäst där ute förra sommaren och sett dem i hagen men aldrig när jag ridit, dock har jag säkert kommit väldigt nära ett antal gånger då den annars kolugna hästens hjärta börjat bulta så häftigt så det kändes som att det skulle hoppa ut ur kroppen på honom.
Där ute har hittats betar lika stora som en vuxen människas hela underarm, men jag är mest rädd för honorna om dem har ungar. En i mitt f.d. stall blev jagad på häst av en sådan när hon råkade hamna mellan ungarna och mamman. :crazy:

Jag har träffat på en hel vildsvinsfamilj när jag var ute och red, barbacka tillsammans med ett 10-årigt barn på en ponny.
Mamma-gris, pappa-gris och minst 6 kultingar gick uppe i backen vid sidan av stigen.

Hästen stod emot, jag skällde på honom för att han tramsade om rådjuren igen... Sen såg jag grisfamiljen!!! :love:

Båda hästarna och lilltjejen såg ut såhär: :eek: Jag såg ut såhär: :):love:
Eftersom jag var så stencool (red till och med fram lite så jag såg bättre) så stannade båda hästarna kvar, och vi såg lilla familjen springa in i skogen.

Inga problem. Sen fortsatte vi ridturen.

Men den här var en arab, fullblod brukar vara lite coolare vid läskiga saker än halvblod, som vänder och rusar hem. :angel:

Vi har en hel del vildsvin i krokarna, som tur var möter man dem inte speciellt ofta. De gånger som det har hänt så har hästen hoppat till men inte mer, oftast händer inte så mycket.
Däremot var jag nära att köra på en hel vildsvinsfamilj en gång, de sprang över vägen säkert 10 st... mest kultingar då, men mamman sprang först och sist kom stora galten... :eek: Man vill inte göra sig ovän med ett vildsvin!

*kl*

Här finns det också men de syns inte till så ofta. Fast de gånger jag och hästen råkat träffa på några så har vildsvinen blivit rädda och rusat iväg. Hästen blev lite fundersam och smårädd, men värre än så har det inte varit.

Jag har stött på en hel flock vildsvin en gång, när vi var nere i strängnäs och tränade. Innan hade tränaren försökt skrämma upp mig lite genom att berätta att dom hade vildsvin i området, men jag (som inte hade en aning om att det fortfarande finns vildsvin) blev lite nyfiken och gav mig ut på en tidig promenad för att spana lite. Tyvär(?) fick jag inte syn på någon söt liten gris. Senare samma dag beslutade jag mig för att ta en kort liten kvällstur med ponnyn. 500 meter från stallet hör jag hur det prasslar i en dunge bredvid oss. Jag tittar upp, och ut springer massor med stora fula äckliga monster.:crazy: min (ung)häst, som vanligtvis är löjligt feg och hispig av sig, reagerade inte alls. Jag däremot trode att sista stunden var kommen. Hälarna i sidorna och tokgalopp hela vägen tillbaka till stallet. Hästen tyckte mest att det var roligt att få bralla lite, lyckligt ovetande om att döden just flåsat oss i nacken.

Jag har ridit i vildsvinstät skog. Ingen hit. Hästen blev heltokig bara han kände lukten av dem. Hade vid ett tillfälle ett par tre djur uppe i skogen parallellt med skogsvägen jag red på. Det var bara att hålla i manen och hoppas på det bästa, hästen var helt knollrig av skräck och jag trodde han skulle få en hjärtinfarkt. Slutade med vild sken ett par kilometer innan jag fick stopp på honom. Det tog långt tid innan han hämtade sig från den pärsen.

Hade för flera år sedan en arbetskamrat som blev jagad av en aggressiv vildsvinsgalt. Den hemsökte trakten och hade jagat flera ekipage och haft ihjäl ett par hundar. En helg fick de helt enkelt gå ut med drev och jaga rätt på och lägga ner den. STOR galt.

Jag har respekt för vildsvin, har de ungar (vilket de kan ha året om) kan de bli extremt aggressiva och drar sig inte för attacker om de känner sig trängda.

Vildsvin ska man ha respekt för... Och komma mellan mor och dotter det vill man inte :/
Ofta tycker inte hästar om lukten av grisar... Hade ett sto tidigare som va lugnet själv tills vi red förbi ett svin stall på min skola...
Har väldigt mycket grisar hos oss då de flesta fodrar dem men ingen skjuter av dom så de förökar sej som 17!

Har blivit jagad av en älg ko en gång!
Hon rusade efter oss genom hela byn innan hon försvann :/ Hon va lite knäpp, låg mitt i trädgården utan att lyfta på huvudet ens när hela familjen stod o tittade på henne o hunden sprang runt henne o skällde!

Har mött två stora grisar och minst 20 kultingar, hann inte räkna alla. Det var bara en flod av grisar som rann över vägen och försvann . Hästen stog bara och glodde och var inte det minsta bekymrad

Jag har mött vildsvin själv ett par gånger.
Inte med hästen som tur väl är, men har gått över nya slag med hästen och det räcker.

Där vi bodde innan var det gott om vildsvin, innan vi flyttade var flocken uppe i 25 djur ungefär. Vi bodde precis vid en åker
och där bökade djuren sedan tog de en genväg över vår gårdsplan... Grisar är inte hälften så rädda som folk säger, däremot så flyttar de sig oftast om de hör att man kommer. Har alltid mött grisarna i kolmörker så vet inte exakt hur nära de varit men man har hört och kännt lukten av dem. Hundarna var rädda för grisarna efter att ha sprungit på dem en morgon. Släppte som vanligt ut dem på trädgården, och sen hördes världens skri och hundarna kom tillbaka rätt så skakade. Som tur väl var blev ingen skadad, de sprang nog bara på varandra.

Hästarna blir heltossiga om vi kommer på slag av vildsvin. Jag också.

Har du nån gång möt ett vildsvin med häst: Flera gånger (kryllar av dom här)

Hur reagerade hästen:Tittar nyfiket även de gånger vi blivit överumplade,har ridit inne i skogen och helt plötsligt stått mitt i en flock vildsvin,

Hur reagerade vildsvinet: Olika de flesta har blivit rädda,andra har först blivit rädda och sedan återkommit i klunga (inte lika kul)

Hur reagerade du: Jag tycker alltid att det är facinerande att möta vilda djur i naturen,men det beror oxå på hur djuren beter sig,märker man att dom kommer mot en blir man lite nervös

Vad hände skenade hästen, trilla du av osv: Nej

Det finns absolut vilda vildsvin. I vår ort har man tom satt upp "varning för vildsvin"-skyltar längs vägarna på senaste tiden. :angel:

Härute göder man vildsvinen för att kunna ta ut rikemanspojkar om sommrarna som vill på "finjakt" - ja det är så dom säger iaf. :cool: Min frissa hade en morgon omkring 30 vildsvin på sin tomt (ja familjen räknade) - jag vet inte hur stor tomt hon har men hon har hundsim bla. Så såna finns det gott om.

Har inte stött på ngt till häst. Man vet ju i vilka skogar de håller till och de är ganska skygga. Men dom är inte att lita på så stötte jag på ett skulle jag garanterat vända ögonblickligen.

Ja det har dom i grannkommunen här också! (Undrar om du bor där?:D)

Jag har sett spår av dom i många många år, säkert 20 år, faktiskt i markerna, men aldrig mött något. En gång för länge sen tror jag det fanns några alldeles nära för hästarna blev lite upprörda av "ingenting" och det syntes spår. Men jag vet inte. Då var vi lite rädda men nu tänker jag inte på det. Jag gissar att dom fortfarande är så skygga att man inte ser dom. Och eftersom dom finns omkring så har nog hästarna vant sej vid lukten numera och kanske sett ett och annat också någon tidig morgon i hagen, vad vet jag.:confused:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama