Möte med lösa hundar

Seabaz

Trådstartare
Jag vet inte hur vanligt det är men här där jag bor är det väldigt vanligt med "bakgårdshundar" som inte promeneras dagligen och aldrig fått någon träning. Men även de som får komma ut är sällan tränade alls.

Det rör mig inte mer än att jag tycker synd om de oaktiverade hundarna.

Problemet är när de rymmer från bakgårdarna eller den gången i veckan som ägarna tar med de till beachen för att "springa av sig".

Jag är hundvakt åt en väns hund nu och jag vet att den inte går ihop med särskilt många hundar. Jag tar ut den på promenad på ställen eller tider när det ofta inte är andra ute.

Men hur ska man eventuellt hantera ett möte med en lös hund där ingen ägare syns till?

Eller på beachen om en lös hund kommer springande och inte lyssnar på sin ägares inkallning?

Jag tar min hund bakom mig (jag ska alltid alltid hantera mötet, inte han) och säger med mycket skarp röst GÅ DIN VÄG! Eller liknande till den andra hunden. Min kropps kommunikation, dvs. att jag tydligt visar med kroppen att här är hen inte välkommen och rösten är viktigare än vad jag egentligen säger. Är ägare med men på avstånd och där min tanke är att ägaren ska ta hunden, inte att hunden ska drypa iväg åt ett annat håll, har jag sagt NEJ med skarp röst och också satt upp handen som ett stopp, det kan göra att även hundar som verkligen är ute efter bråk kan komma av sig såpass att ägaren hinner ta hunden, dvs. hunden stannar i den bästa av världar av pur förvåning. Vissa ägare verkar dock inte ens fatta att deras hund är ute efter bråk (det klassiska, hen är snäll! eller, hen är så olydig! brukar ofta komma i det läget) och gör inte ens några försök att ta sin hund och det har då hänt att jag har stått och hållt hunden som är påväg att flyga på min samtidigt som jag har hållt undan min. Fungerar på mindre hundar med sele/halsband som är lätt att få tag i i en sådan situation men inte alls lika bra på större.

Det finns diverse sprayer att freda sig med också och det hade jag faktiskt kollat upp vilka som är okej att använda i ditt läge.

Det beror lite på hur den andra hunden beter sig när den kommer fram. Om jag bedömer att risken för bråk är väldigt stor så gör jag det som krävs för att den andra hunden ska hålla sig borta, om jag så måste sparka den. Om den lösa hunden inte beter sig omedelbart aggressivt så försöker jag i första hand markera med röst och kroppsspråk. Funkar inte det så kommer den få sig en spark.

Jag tar min hund bakom mig (jag ska alltid alltid hantera mötet, inte han) och säger med mycket skarp röst GÅ DIN VÄG! Eller liknande till den andra hunden. Min kropps kommunikation, dvs. att jag tydligt visar med kroppen att här är hen inte välkommen och rösten är viktigare än vad jag egentligen säger. Är ägare med men på avstånd och där min tanke är att ägaren ska ta hunden, inte att hunden ska drypa iväg åt ett annat håll, har jag sagt NEJ med skarp röst och också satt upp handen som ett stopp, det kan göra att även hundar som verkligen är ute efter bråk kan komma av sig såpass att ägaren hinner ta hunden, dvs. hunden stannar i den bästa av världar av pur förvåning. Vissa ägare verkar dock inte ens fatta att deras hund är ute efter bråk (det klassiska, hen är snäll! eller, hen är så olydig! brukar ofta komma i det läget) och gör inte ens några försök att ta sin hund och det har då hänt att jag har stått och hållt hunden som är påväg att flyga på min samtidigt som jag har hållt undan min. Fungerar på mindre hundar med sele/halsband som är lätt att få tag i i en sådan situation men inte alls lika bra på större.

Det finns diverse sprayer att freda sig med också och det hade jag faktiskt kollat upp vilka som är okej att använda i ditt läge.

Har inte hänt mig, tack och lov då min hund skulle attackera i försvar så skulle bli slagsmål, men mamma har råkat ut för det...

Hon var ute på första ”promenaden” (en liten kort sväng runt gården) efter att hennes tik hade opererats för lösa benbitar i armbågen efter en olycka. Hon var väldigt skör och hade fortfarande ont, och helt plötsligt så möter dom en gubbe med rottweilerliknande hund (Mammas hund en liten staffe). Hunden börjar dra och göra utfall, varpå gubben tillslut tappar honom och han sätter full fart mot mammas hund. Mamma ställer sig framför sin och skriker ”Nej, STOPP!” för allt vad lungorna bär, men hunden reagerar inte, och mamma får lov att sparka till honom, då först reagerar han och stannar av och gubben kommer i kapp och släpar bort sin hund medans mamma både gråter och skriker på honom för hon blev ju så himla rädd.

Tyvärr så kom denna hund lös igen sen och flög på en liten chihuahua som ägaren ej hann få upp direkt i famnen. Efter operationer och måååånga dygn på djursjukhuset så fick han komma hem igen, men bakkärran blev påverkad då han blev biten över nacke/rygg.

Den stora hunden är avlivad idag.

Jag gick för ett par veckor på en ny grusväg och hamnade på en gårdsplan, valde att gå över då det inte satt några skyltar och för att gården angränsade till en större asfalterad väg. Ut ur stallet kommer en stor hanhund som sänkte huvudet och gick morrandes mot oss. Jag tog tag i min stora hanhunds huvud och riktade det mot motsatt håll samtidigt som jag gick sakta. Morrade i åt den lösa hanhunden och sa ”gå hem”. Han stannade efter en stund och jag pinnade iväg med min hund. Var väldigt tacksam över att min hund inte skäller på andra hundar.

För länge sen när jag hade en liten hund blev ett hundmöte väldigt dramatiskt. Visste sen innan att den stora hunden var aggressiv och hade bitit andra hundar. Det var en sådan hund som släpptes i skogen för att rasta sig själv, bodde i hundgård annars. Den kom springandes mot oss och skällde på ett hotfullt sätt, jag var tyvärr tvungen att sparka den och fick lägga mig på hunden och hålla fast den för att den inte skulle bita mig.
De ägarna släppte aldrig mer den hunden i närheten av vårt hus igen.

Har inte hänt mig, tack och lov då min hund skulle attackera i försvar så skulle bli slagsmål, men mamma har råkat ut för det...

Hon var ute på första ”promenaden” (en liten kort sväng runt gården) efter att hennes tik hade opererats för lösa benbitar i armbågen efter en olycka. Hon var väldigt skör och hade fortfarande ont, och helt plötsligt så möter dom en gubbe med rottweilerliknande hund (Mammas hund en liten staffe). Hunden börjar dra och göra utfall, varpå gubben tillslut tappar honom och han sätter full fart mot mammas hund. Mamma ställer sig framför sin och skriker ”Nej, STOPP!” för allt vad lungorna bär, men hunden reagerar inte, och mamma får lov att sparka till honom, då först reagerar han och stannar av och gubben kommer i kapp och släpar bort sin hund medans mamma både gråter och skriker på honom för hon blev ju så himla rädd.

Tyvärr så kom denna hund lös igen sen och flög på en liten chihuahua som ägaren ej hann få upp direkt i famnen. Efter operationer och måååånga dygn på djursjukhuset så fick han komma hem igen, men bakkärran blev påverkad då han blev biten över nacke/rygg.

Den stora hunden är avlivad idag.
Så fruktansvärt tragiskt :(

Kroppsspråket och röstens intensitet är det som hundar reagerar på. Att göra sig stor, att visa att man inte är rädd och att man själv har övertaget är viktigt för att överhuvudtaget ha en chans att få en attackerande hund att reagera men självklart är det inte fel att rent fysiskt freda sig när det inte hjälper. Vid ett tillfälle för många år sedan blev min dåvarande hund attackerad av en stor bjässe, korsningshund som jag senare fick veta hade bitit ihjäl flera hundar och även bitit ett antal människor. Ägaren höll i kopplet men flinade bara när hunden attackerade andra hundar. Hunden flög på min från ingenstans och högg honom i strupen. Jag tänkte överhuvudtaget inte på något annat än att rädda min hund så jag kastade mig emellan, slet upp min 25 kilo tunga hund i famnen och bara vrålade av ilska mot den andra hunden. Hunden som attackerade bara backade och min som verkligen avskydde att bli upplyft bara fann sig och var helt stilla i min famn. Jag hade såklart en enorm tur. Han kunde precis lika gärna ha bitit mig illa. Det är för jävligt rent ut sagt med folk som har hund fast de inte ska ha hand om en vandrande pinne ens.

Gör som @TinyWiny, försöker hålla hundarna bakom mig och visar med både röst och kroppsspråk att hunden ska backa/stanna.
Har en gård i närheten där de har ett flertal lösa hundar, modell större. Första gången jag gick förbi med ynglingen kom en av dem utfarandes på den allmänna vägen. Skällde, morrade och visade ett aggressivt kroppsspråk. Var inte alls beredd så på ren instinkt/rädsla skrek jag åt den att stanna och slog med kopplet i marken. Sen tog jag min hund under armen (då runt 25 kg) och gick raskt därifrån, men den hunden följde efter oss ut på en 70 km-väg i ca 300 m. Ingen ägare syntes till och åtminstone en bil fick stanna då hunden gick lös på vägen. Hade det inte varit en hotfull situation så hade jag gått in med hunden till ägaren men nu var fokuset på min egen hund.
Tydligen har deras hundar varit i liknande situationer förr och de flesta, liksom jag själv, undviker att gå förbi där.

Jag håller min hund i halsbandet bakom mig och gör vad jag kan för att mota den lösa hunden.

Stöter på lösa hundar förvånansvärt ofta, bor ändå i stan. I villaområden, men även lägenhetsområden, är det ett x antal personer som verkar försöka verkligen STOLTSERA med att deras hund ska gå lös. Kanske ett 10-tal gånger har dessa hundar sprungit fram till oss, men oftast stannar de några meter bort och skäller/blir lite osäkra.

Min hund skulle 100% slåss i försvar med en aggressiv hund,och det vill jag undvika till varje pris. Om den lösa hunden inte är aggressiv utan bara dumdristig/ung/respektlös så skulle min hund sätta den på plats. Inte genom att skada den, men snarare genom att trycka ner den på backen. (En lös unghund ställde han sig över och morrade som en avgrund ett tillfälle när den skulle hoppa och bita honom i skägget.)

För ca 1.5 år sen kom en lös, stor husky fram till oss. Den var aggressiv. Bet mig i benet och kom åt min hund i rumpan, turligt nog fick den bara fatt i hans päls som den slet loss några chok av. Lyckades undvika att de kom ihop för slagsmål..

Nästa sån hund som kommer fram tror jag jag kommer ge en känga om den inte stannar när jag skriker åt den. Bättre att jag gör det än min hund. Är så j*vla less på folk som inte respekterar andra och inte använder koppel.

Då jag har en reaktiv hund som redan är stökig i hundmöten har jag försökt vara väldigt lugn de två, eller tre gånger det hänt. Senast var det en stor schäferhane (ung och snäll visade det sig..) som kom springande mot oss efter att kompisen till den skällt ut oss och försökt dra från matte. Egentligen vill jag nog bli arg och skälla ut hunden som kommer, men min hund brukar inte mucka gräl eller bli arg (men gapar gärna på håll..) , så jag vill inte göra en grej av det - om inte hunden som kommer är uppenbart aggressiv. Har därför försökt vara lugn och fånga in mötande hund. Vet inte vad som är bäst dock...

Då jag har en reaktiv hund som redan är stökig i hundmöten har jag försökt vara väldigt lugn de två, eller tre gånger det hänt. Senast var det en stor schäferhane (ung och snäll visade det sig..) som kom springande mot oss efter att kompisen till den skällt ut oss och försökt dra från matte. Egentligen vill jag nog bli arg och skälla ut hunden som kommer, men min hund brukar inte mucka gräl eller bli arg (men gapar gärna på håll..) , så jag vill inte göra en grej av det - om inte hunden som kommer är uppenbart aggressiv. Har därför försökt vara lugn och fånga in mötande hund. Vet inte vad som är bäst dock...
Så gör även jag så länge det inte är knäpphundar som kommer rusandes (jag har slagits med mindre trevliga shitbulls t ex). Är jag lugn, så är mina hundar lugna(re) och oftast är den lösa hunden rätt harmlös.

Så gör även jag så länge det inte är knäpphundar som kommer rusandes (jag har slagits med mindre trevliga shitbulls t ex). Är jag lugn, så är mina hundar lugna(re) och oftast är den lösa hunden rätt harmlös.
Jag har inte levt så at jag behövt gå med hund i tötbefolkade områden. Så inga hundmöten så.

Däremot har lösa hundar kommit hem till mig. Det har varit bortkomna jakthundar elelr grannhundar.

Benji i granngården brukade smita hem till oss och ställa sig utanför dörren och skälla. Han ville att min hund skulle komma ut och leka.
Det var i grunden lite gulligt - får min kompis komma ut och leka? :D

Vår hund gick lös på gården så det var så Benji lärde sig. Han smet till oss och lekte.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 020
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 047
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar