Mot stressmage, bra för magen?(Import)

fettso

Trådstartare
Behöver tips om ngt bra för magen då dom utsätts för MKT stress och miljöombyte?
Får hem två i princip ohanterade dräktiga Islandsston 3 o 4 år gamla i slutet av Oktober.

Behöver vara ngt som kan ges i spann/krubba.
Gärna ngt prisvärt.

Foderjäst,Linfrö,Linfröolja och Proequo är sorter som jag undrar över?

Sv: Mot stressmage, bra för magen?(Import)

Men hur får jag i dom bakjäst?Vill helst inte ge kraftfoder då dom aldrig ätit annat än grovfoder innan.

Vart får man tag i dessa pellets?Är dom dyra?:):bow:

Bakjästen smular jag bara över fodret eller ger som den är, min häst bara älskar jäst, hon äter det gärna bart medans dotterns häst är lite mer misstänksam men äter om han får det smulat över fodret.

Jag köper mina linfrökakapellets på den lokala kvarnen, jag har för mej att det kostar runt 7 kr/kg men det räcker med 2 dl/dag till våra på 400-450 kg för att magen ska vara glad så det är billigt i längden.

Jag ger bara linfrökakapelletsen och lite uppblött betfor (2 dl torrt) ihop med mineralerna. Jag ger helst inte kraftfoder heller om det inte verkligen behövs.

Senast ändrad:

Men ni tror inte Betfor är farligt att ge då?
Är så rädd att dom ska utveckla exem så jag vill förebygga så mkt det går!:)

Varför börja ge dem massa tillskott de inte är vana vid utifall att? Deras magar är säkerligen starka och tåliga just för att de inte fått i sig en massa olika tillskott.

Jag skulle ta reda på om det var möjligt grovfodrets sammansättning de ätit nu och se till att hitta ett grovfoder med lika höga siffror om det är möjligt att komma i närheten här och ge dem det i en stor hage där de fick vara i fred i några månader och komma till ro med sitt nya liv.

Finns inte en sportmössa att komma upp i de värden som det isländska grovfodret innehåller, enda möjligheten är att köpa ett så bra hösilage som möjligt för det är dom vana vid och sedan komplettera med lucern i väldigt stor utsträckning. Då når man nivåer de är vana vid med hjälp av grovfoder, det torde också vara det enklaste sättet att inte störa magen för mycket precis som du skriver.

Mm, därför jag skrev OM, men som du säger med det högsta lucernsmrpsorten och ett kanonhö/silage så bör man ändå komma nära och på så vis störa så lite som möjligt. Tyvärr så känns det som kunskapen och skillnaderna gällande grovfodret här och där fortfarande ligger på låg nivå hos oss.

Ja de har ju värden som vi aldrig får på vårat foder, vad de gör vet jag inte men en gissning kan jag kosta på mig. Ofta så är ju växtsäsongen kort, och de låter inte fodret växa så länge utan slår det även fast det är kortare än vad vi är vana vid. Allt foder plastas, tom möjligen det som går till pellets (typ lucern).

Även deras kraftfoder innehåller värden som får en att knäa, jag vet inget som håller under 100 i smrp.

Jo ett muslifoder har de bestämt tagit fram med lite mindre värden.

Senast ändrad:

Jag säger också vanlig bakjäst! Billigast och funkar mkt bra. Jag har gett det i lite urlakad och sköljd betfor (pga ev insulinresistens häst) men om du ger något proteintillskott (?) kan du säkert blanda i det där.

:bow::)

Bör jag analysera mitt hö? Sedan alltså Lusern, spelar det ngn roll i vilken form man ger Lusernet?Pellets uppblött?Strå?

Du bör köpa ett analyserat hö om du inte tar eget, då tar man analys på hela skörden. Att ta från en bal brukar ofta bli mer missvisande, så se till att få ta på ett så bra grovfoder som möjligt med så hög kvot som möjligt.

Pellets ger jag endast uppblött till tandlösa individer, övriga får äta hack. Det är viktigt för dem att tugga, här är min personliga åsikt att pellets inte hör dit.

Men tycker du att jag ska ge ngt annat för magen typ Proequo?
Foderjäst eller vanlig jäst?:bow::)

Om någon häst haft problem med magen, så har jag kört vanlig bakjäst köpt på livsmedelsbutik. Har ju provat annat också, te x mag och tarmbalans, probimin osv. Men bakjästen har funkat lika bra eller bättre, fast billigare. Dessutom fick jag tipset av en trovärdig person på foder, som också visade sig ha rätt i frågan.

Riktigt dålig mage har fått 1 paket per dag fördelat på 2 mål, underhåll ett ½ paket per dag en tid därefter.

Jag rekommenderar Probimin. Har träffat fler med importhästar (island) som klarat sina hästar med just Probimin.

Top-Speed säljer, 4 brk för 1600:- inkl porto, hörde det finns ett billigare ställe ska se var det var.... Man ger 1 tsk dag så en burk per säsong.....

Liknande trådar

Foder & Strö Sedan min häst bytte stall för 5 veckor sen har han varit ganska dålig i magen. Då och då är det lite bättre, men jag funderar lite vad...
Svar
10
· Visningar
1 653
Senast: lomuxx
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka