Mot stressmage, bra för magen?(Import)

Sv: Mot stressmage, bra för magen?(Import)

Ok låter ju kanon!!:)
Ska visst vara bra på fånghästar också.:bow:

välj antingen bakjäst eller probimin
de blir inte bättre för att du ger två olika preparat för samma sak
bakjästen är garanterat billigare..

Nej jag smular ner det över maten, oavsett så kan du smula ner den över lucernhack om du använder det eller ge i burk/hink. De brukar slafsa i sig jästen glatt för den verkar smakfull tydligen, ditt problem kanske blir att introducera men jag skulle inte vara så säker på att det blir ett problem ens för en import.

På så sätt är jästen mer hanterbar än probimin, den kräver egentligen inget foder för att gå ner.

Jag förstår ju att bakjästen måste bli billigare(kostar ju knappt ngt) men
vilket är bäst för magen?
Probimin eller bakjäst eller är det strunt samma?

Bakjäst för söta degar?;):D:bow:

Nej, vanlig bakjäst och inte för söta degar. Eftersom jag har provat bägge, både jäst och probimin så kan jag för min del svara på att för oss funkade det lika bra.

Nu har du inga specifika problem ännu, du vill förebygga vilket görs enklast genom att hålla allt så enkelt som möjligt utan konstigheter. Det konstigaste skulle i så fall bli jästen.

Jag har också provat båda, men tycker nog att bakjäst funkar bäst. När jag har användt probimin har det tagit några dagar innan det har funkat riktigt bra. Sen undrar jag om doseringen, som blev föreslag här.

Har för mig att min veterinär sa att man inte ska ge probimin kontinueligt. Det är bara för särskilda tillfällen (t.ex. stressmage, då man lämpligen kunde börja ge det några dagar innan man visste att hästen skulle utsättas för stress). Sen kan man ge mer än en tesked om dagen också, men isf fördelat på flera ggr/dag.

Min häst var inte jätte glad i jäst dom första gångarna. Så i början fick jag smula det i små små bitar och blanda runt det i lusernen. Det verkade som att det kletade sig fast i gummen på honom annars. Men nu lägger jag det bara ovan på maten och det åker ner utan bekymmer.

Jag undrar om inte doseringen kan variera på olika på olika hästar. Ibland har min behövt 1-1½ paket om dagen för att det skulle vara riktigt bra.

Hur länge ska jag ge 1 pkt om dagen? Tills jag ser att magen är ok eller?:bow::)

Jag vet inte. En del ger ju kurer på 7-10 dagar i taget. Jag ger nästan jämt. Men jag skulle nog ge tills jag märkte att hästarna hade lugnat sig någorlunda och vant sig vid sina nya omgivningar. Det finns ju ingen mening att överdosera heller, när du inte vet hur hästarna vanligtvis är i magarna. Dom kanske är mycket stabilare än förväntat.

Kan jag ge jäst till fångponnyn också?
Hon blir lätt lös i magen.:bow:

OM dina kommande hästar inte visar prov på lös avföring vid ankomsten, så räcker det med underhåll på islandshäst av ett ½ paket per dygn. Skulle de vara lösa i magen så ge dem 1 paket per dag tills magen stabiliserat sig och därefter ett ½ paket per dag. Se också till att köpa in så mycket av samma grovfoder att du slipper foderbyten i så stor utsträckning som möjligt.

Ja man kan ge jäst till en fånghäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Sedan min häst bytte stall för 5 veckor sen har han varit ganska dålig i magen. Då och då är det lite bättre, men jag funderar lite vad...
Svar
10
· Visningar
1 653
Senast: lomuxx
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka