Och olagligt.Vi har en del möss på våran vind. Vi har en hink med vatten och lite diskmedel i och en slags ''vippbräda'' som gör att mössen ramlar ner i hinken och drunknar. Låter rätt hemskt, men är väldigt effektivt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och olagligt.Vi har en del möss på våran vind. Vi har en hink med vatten och lite diskmedel i och en slags ''vippbräda'' som gör att mössen ramlar ner i hinken och drunknar. Låter rätt hemskt, men är väldigt effektivt.
Ser nu att fler har skrivit det. Blir till att hitta en annan lösning på vårat mössproblem. Vi har vanliga fällor som brukar fungera bra.Och olagligt.
Det är nog rent krasst så enkelt att musen inte är så hungrig när den är hos dig :-)
En hungrig mus tar i princip vilket bete som helst och tar den nu inte dina beten så hittar den uppenbarligen sin mat ändå, antingen i ditt hus på något sätt du inte är medveten om eller utanför det.
Anticimex, har du kontaktat dem eller funderat på att låna hem en liten terrier ett tag, vissa terriers kan vara lika effektiva som en katt :-)
/ kayoba
Meeen hallåååå Monstermom, hur är det nu ville du ha bort musen eller inte?
Nu har du ju det ypperliga tillfället att kunna piffa upp din vardag lite, så kolla upp din hemförsäkring och släpp in hunden i ditt hus vetja. Det du inte ser det vet du ju inget om.
Ta en sväng under tiden med din egen hund och sedan kan ni gemensamt komma hem och inspektera slagfältet och förhoppningsvis även hitta marodören som gäckat dig :-)
/ kayoba, som för säkerhetsskull talar om att det är ett litet försök till ett skämtsamt inlägg ovan.
Då kör vi med lite musbeetende nu då :-)
Prova att tvätta fällorna eller köp nya, städa ordentligt runt fällorna!
Jag säger det igen, möss är smarta djur. Det kan vara så enkelt att det markerats på dina fällor. Musflockar har revir och de håller sina områden under sträng uppsikt så att ingen annan kommer och stör. Unga hanar kan däremot vara lite våghalsiga och försöka att tränga in för att testa om de kan ta över. Är det en gammal ledarhane som haft reviret innan dina möss kom dit så kan han nog ha markerat en del. Möss vill inte gärna inkräkta på okändas revir om jag nu skall förklara det enkelt. Möss håller sig alltså gärna undan från andras revir och luktar dina fällor av markeringar (eller doftar döda individer) så kan det göra en osäker mus ännu osäkrare så att den håller sig ifrån dessa ställen där du placerat fällorna även om den gamla ledarhanen eller den döda musen inte finns kvar där längre.
Musen utsöndrar pheronomer, doftkörtlarna är placerade under fötterna, i ansiktet och på svansroten. Dessa dofter ger viktiga signaler till andra möss bla om vilken status och ålder musen har i flocken.
Många tycker att just möss luktar mycket, och det är riktigt, för musen markerar ju med både urin och doftkörtlar (speciellt hanarnas urin luktar mera) och ju mer man städar i området, desto mer måste musen revirmarkera in igen.
En flock vilda möss består av en ledarhane och ett antal honor och i vissa fall också yngre hanar. Flocken är tydligt indelad i rangordning, alltså vilka som bestämmer och vilka som utför olika sysslor ex bygga bo, vakta revir, vem som får äta efter ledaren och vilka som får putsa vem o s v. Djuren som står mellan flockledaren och de som är lägst på rangskalan försöker då och då att byta plats och komma högre på rangskalan och då blir det konfrontationer i flocken.
Unga hanar stöts oftast ur flocken när de blir könsmogna och söker sig därför till nya revir eller håller sig i utkanten av reviret i hopp om att kunna konkurrera om ledarpositionen.
Jag tycker mig ha märkt att det är de unga ensamma hanarna som oftast fångas i fällorna först och när jag fångar mössen i fällorna så är fällorna alltid ordentligt rengjorda eller nya innan användandet då det ger det bästa resultatet.
/ kayoba
I stallköket har det installerats en elektrisk sak som piper högt som vi inte hör, men mössen hör. Det ska tydligen vara otrevligt för dem. Och faktiskt har det minskat väldigt mycket, förr tog vi minst en mus om dagen. Fast vi hade bara en fälla ska sägas. Nu går det flera dagar emellan fångst. Fast i går slog fällan igen utan att det fastnade nån, bakom ryggen på mig och jag tror jag hoppade en meter högt. Musen kanske bara snusade lite lätt på den.
Tips tips!
Det finns särskild attraktionsvätska man kan lägga i. Kolla med hemförsäkringen vilket bolag de anlitar och be dem lägga sånt på fällorna. Har fungerat superbra hos alla jag har varit och räddat från möss.
Och glöm inte att alla typer av mekaniska fällor ska kontrolleras minst en gång om dagen.
Pannkaka med nötcreme vore kanske det mest effektiva?![]()
Jag kan rekommendera ekologiska russin som musbete. Det har fångats två möss på mindre än ett dygn här hemma nuVi har nyinflyttade och huset har stått tomt några veckor innan dess och inga fällor. Hoppas det bara var dessa två som hittat in...