Möss på vinden

Nu har jag döda möss i köksväggen, oanvändbart kök lagom till julstöket! :up:

:wtf:

Nackdelen med gift..

Om fällor, beten mm inte funkar; fundera över var och hur de är placerade! Ser ofta fällor stående precis innanför en dörr, mitt på golvet eller i närheten av där människor ofta är. Med lite detektivarbete kan man luska ut var mössen håller till och placera fällan där. Då lockar man dessutom inte in dem längre in i huset.

Nackdelen med gift..

Om fällor, beten mm inte funkar; fundera över var och hur de är placerade! Ser ofta fällor stående precis innanför en dörr, mitt på golvet eller i närheten av där människor ofta är. Med lite detektivarbete kan man luska ut var mössen håller till och placera fällan där. Då lockar man dessutom inte in dem längre in i huset.

Ja, jag var ju medveten om vad som väntade när det blev gift ändå, så jag gick in i det med öppna ögon så att säga. De hade helt enkelt varit härinne alltför länge för att jag skulle kunna vänta längre, nästa generation var nog inte långt borta...

I mitt fall var det världens försiktigaste möss eller något sådant, de var in i fällorna (burfällor) men vände, giljotin- och slagfällorna gick de över huvud taget inte i närheten av. Jag hade fällor bland annat i sopskåpet och de som var ute i levnadsytorna var på platser där jag sett mössen hade passage, tex bakom kaminen. De ville absolut inte gå i fällorna. :(

De ville inte ha giftet heller till en början (placerat i sopskåpet), de gick fram till det men det tog nästan en vecka innan de började äta av det...

Ja gift tar tid. Speciellt om det är difenakum de lägger ut (små blåa påsar). Det brukar inte vara speciellt attraktivt, även om det säljs som just musgift. Smaken är lika delad som baken, själv föredrar jag bromadiolon. Båda medlem är s k "super-warfariner", generation 2 av råttgift kan man säga. De verkar på precis samma sätt.
Jag har ingen LD50 (hur stor dos som krävs för att de flesta möss ska dö) för difenakum, men för bromadiolon krävs 1,75 g per kg kroppsvikt. För ett vanligt block med koncentration på 0,005 vikt% och en mus på ca 20 g krävs att musen äter ungefär 0,035 g av betet. Säg att 0,5 g/mus är mer än tillräckligt. Beroende på betets uppbyggnad kan det ju hända att de äter i ett hörn som har lägre koncentration.

Vilken sorts slagfälla använde du? Även där är de olika effektiva. En del kräver mer "tryck" för att slå igen, en del klipper till bara man tittar på dem för hårt.

Oj vad jag känner mig nördig! :D Och smått sadistisk, märks det att jag gillar mitt jobb? :angel:

Ja gift tar tid. Speciellt om det är difenakum de lägger ut (små blåa påsar). Det brukar inte vara speciellt attraktivt, även om det säljs som just musgift. Smaken är lika delad som baken, själv föredrar jag bromadiolon. Båda medlem är s k "super-warfariner", generation 2 av råttgift kan man säga. De verkar på precis samma sätt.
Jag har ingen LD50 (hur stor dos som krävs för att de flesta möss ska dö) för difenakum, men för bromadiolon krävs 1,75 g per kg kroppsvikt. För ett vanligt block med koncentration på 0,005 vikt% och en mus på ca 20 g krävs att musen äter ungefär 0,035 g av betet. Säg att 0,5 g/mus är mer än tillräckligt. Beroende på betets uppbyggnad kan det ju hända att de äter i ett hörn som har lägre koncentration.

Vilken sorts slagfälla använde du? Även där är de olika effektiva. En del kräver mer "tryck" för att slå igen, en del klipper till bara man tittar på dem för hårt.

Oj vad jag känner mig nördig! :D Och smått sadistisk, märks det att jag gillar mitt jobb? :angel:

Ja mycket gift gick det inte åt, går knappt att se var de varit på det alls! Det här var grönt om det säger något? Syrran har haft samma på sin gård, där var det däremot väldigt populärt, mössen har dött precis vid giftet för de bara åt mer och mer hela tiden eller nåt? En del byggde tydligen bo vid giftblocken? Jag vet ju inte hur många jag hade kvar, men de verkar ha ätit av det allihop när en väl började (vill gärna inbilla mig att det bara fanns en kvar ändå ;)) för det blev helt tvärt tyst en kväll och började lukta nästa dag...

Slagfällorna var gamla klassikern, typ Tom & Jerry. De var av "titta inte, då slår jag igen"-typen helt klart. En small för att hunden viftade på svansen en meter därifrån. (Mycket förvånad hund!) De gick definitivt inte att flytta på spända, då small de. Men som sagt, mössen undvek dem totalt...

Kul att du trivs med ditt jobb! Jag hade ärligt talat brutit ihop, jag hatar att ha ihjäl mössen - jag vill bara slippa dela mitt hem med dem. :(

@Monstermom Tråkigt :(
Här togs det en mus till inatt så det blev fyra möss på ett dygn :banghead:

En sån här fälla har vi:
2000021263

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025