möss i kaninbur

T

Tuffa_tosen

Hejsan, de var så att igår när jag kom ut till min kanins bur och skulle ge henne mat som jag såg det.
Uppe på hennes lilla hus låg de lite halm i en hög, såg jag puttade bort halmen och då springer de en liten näbbmus in i henns hus och gömmer sig. Jag sprang in och ringde min pappa. När jag kom hem från skolan så hade pappa kollat i buren och hittat tre levande näbbmöss som bor i min kanins bur. Pappa satte aliminium på benen så att dom inte skulle komma upp utan halka ner. Men imorse när vi kom ut så var det en näbbmus där.

Vi BEHÖVER HJÄLP. Finns det nån annan som haft liknande problem? Hur ska vi göra för att få bort dom?

SNÄLLA HJÄLP MIG.//Maria

Sv: möss i kaninbur

förrförra året så hade min kanin cookie (nu död tyvär...) en muskompis ;)
man såg musen ibland, och en gång när jag kom in så såg jag att dom satt och åt ur skålen tillsammans. haha.

alltså, jag tror inte det är någon fara direkt :p
men om du inte vill ha dom där så får du väl sätta dit finmaskigare nät så de inte kommer emellan? :)

Mina kaniner har också besök ibland, vintertid, av två små skogsmöss.
Trodde först de höll till under våran altan, men såg sedan att de bodde mellan två burar (en bur står under en annan, vilket ger en lite springa).
Men dessa möss hälsade på min första kanin, redan för 3-4 år sedan och har setts till varje vinter. Det är bara två möss, aldrig några fler.
Kaninerna har aldrig blivit sjuka, och mössen har inte förökat sig.
Så så länge de bara är två stycken och inte gör någon skada (ex tar sig in i huset), får de vara kvar.
De är t.o.m. såpass lugna i mitt sällskap, att jag kunde ta kort på dem och filma. :D

Ursäkta att bilden är lite stor..
hihi024.jpg

Film på de små mössen :)

Min kanin har ett gäng muskompisar som delar lya med honom vintertid... eller i väggarna till hans lya rättare sagt!;)
visst lite läskigt är det när dom förskrämt springer iväg, men även dom har rätt att leva!
och kaninen bryr sig inte...:)

Tänk om det där är mössens enda chans att klara sig i kylan? Att sno lite av höet och lite pellets? Inte en chans att man kan vilja få bort dom då, eller hur? ;)

Man kan vara glad så länge det bara är möss...
I våran gamla kaninbod delade kaninerna husrum med jättestora råttor...dom var lite småläskiga och man kan ju inte sätta råttfällor eller råttgift hos kaninerna, så dom fick vackert stanna!

Nu har jag bara sett att det har varit lite knagt på matpåsarna inne hos kaninen, men inte sett någon mus eller råtta.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: manda
·
Tjatter Som barn var jag vild. Inte på det sättet ni förmodligen tänker dock. I sociala sammanhang, som i skolan eller på kalas - var jag tyst...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
19 633
Senast: Kilauea
·
M
Däggdjur Släppte ut min hermelin hane Jimmy för första gången i förrgår. Imorse satt vildkaninen (som släpptes ut av nån för 5 år sen) bredvid...
Svar
4
· Visningar
1 690
Senast: moontje
·
M
Däggdjur Jag har en liten djävul till kanin på lite drygt ett år (född 28:e maj -08). Pappan är min egna kanin, världens goaste och snällaste...
2
Svar
39
· Visningar
6 404
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar