morrande hund vid kloklippning

Ämelie

Trådstartare
Vad ska jag göra? Vi ha en hane på 4år. En stor hund som i vanliga fall är väldigt snäll, han är lite mesig av sig och tar ofta åt sig alldeles för mycket då man höjer rösten åt honom.
Nu till problemet: Han har börjat morra då man ska klippa klorna! :crazy: och jag vet inte hur jag ska handskas med problemet. klorna måste ju klippas! Han har aldig tyckt att det varit roligt att klippa klorna, men han har aldirg morrat tidigare. Just nu så morrar han även om man vara ska kolla på klorna! :( Vad tusan ska jag göra? :confused:

Sv: morrande hund vid kloklippning

Eftersom det är en stor hund, som har börjat morra vid kloklippning, så skulle jag (både för min och hundens skull) Börjat använda munkorg vid kloklippningen.
Hur reagerar han på tillsägelse under kloklippning ?
Har ni kollat, så han inte har ont någonstans i tassar/klofästen ?

Om han bara helt plötsligt har börjat morra så skulle jag nog också börja fundera över om det var något som hänt? Det kan ju t ex sitta mellan tårna. Han kan ha trampat på något och ha en sticka? Han kan ha ömmande blåsor. Han kan ju t.o.m. ha en ömmande tå pga en spricka eller fraktur m.m

Eller är det så att han aldrig gillat kloklippningen och "byggt upp" sina aversioner och protester mer och mer så att han nu klivit över tröskeln för att börja morra? Då finns det lite annat att jobba med... Man kan t ex pröva att istället fila hundens klor (en del gillar det mycket bättre). Eller köpa en ny och kraftigare klotång. Eller skärpa upp den man har - få hundar gillar väl att få klorna "avnypta" snarare än avklippta....

Munkorg har jag själv inte använt men det kanske är något som gör att ni känner er tryggare och kan hantera honom med ett självsäkert rörelsemönster så han inte kan dra några fördelar av om ni reagerar på morrandet?

Sedan skulle jag nog försöka att avsluta med ngt positivt varje gång.

Gnist skrev:
Eftersom det är en stor hund, som har börjat morra vid kloklippning, så skulle jag (både för min och hundens skull) Börjat använda munkorg vid kloklippningen.
Hur reagerar han på tillsägelse under kloklippning ?
Har ni kollat, så han inte har ont någonstans i tassar/klofästen ?

Svårt att kolla om han har ont, eftersom man knappt får ta på tassarna :crazy: Han blir väldigt skamsen då man säger till honom och det gör inte saken bättre...

kan tillägga att han aldrig visat tänderna då han morrat utan bara låtit lite...

Excellent skrev:
Om han bara helt plötsligt har börjat morra så skulle jag nog också börja fundera över om det var något som hänt? Det kan ju t ex sitta mellan tårna. Han kan ha trampat på något och ha en sticka? Han kan ha ömmande blåsor. Han kan ju t.o.m. ha en ömmande tå pga en spricka eller fraktur m.m

Eller är det så att han aldrig gillat kloklippningen och "byggt upp" sina aversioner och protester mer och mer så att han nu klivit över tröskeln för att börja morra? Då finns det lite annat att jobba med... Man kan t ex pröva att istället fila hundens klor (en del gillar det mycket bättre). Eller köpa en ny och kraftigare klotång. Eller skärpa upp den man har - få hundar gillar väl att få klorna "avnypta" snarare än avklippta....

Munkorg har jag själv inte använt men det kanske är något som gör att ni känner er tryggare och kan hantera honom med ett självsäkert rörelsemönster så han inte kan dra några fördelar av om ni reagerar på morrandet?

Sedan skulle jag nog försöka att avsluta med ngt positivt varje gång.

Som jag skrev tidigare, det är svårt att veta om man har ont någonstans eftersom man knappt får kolla honom ordentligt, det är inte lika honom att reagera på det här viset, han har aldrig "moppsat" sig mot en människa förut.

Vi har alltid försökt göra kloklippningen lite roligare, någon brukar klappa och klia medans den andra klipper också brukar han få ett tuggben eller likande efteråt...

fil, kan ju vara värt att testa, vad ska man använda för fil?

Blir det inte bättre kommer vi åka in med honom till vet. för en undersökning...

Tar upp en gammal tråd.

Våran hund blir rädd/osäker när vi ska klippa klorna, han morrar och gör utfall:cry: Frågade förra ägaren om något hade hänt, fick till svar att jag måste vara tuff och visa vem som bestämmer.
Har köpt en munkorg så han inte kan komma åt att bita, men det är inte roligt när han flyger upp emot mig.
Efteråt är allt som vanligt, Glad och busig, hämtar sina leksaker och vill ha dragkamp.

Klorna börjar nu bli långa och jag börjar få panik över att dom måste klippas på riktigt och inte bara lite som jag gör.

Hur skulle ni göra? Jag funderar på att åka till veterinären och låta dem klippa regelbundet och lägga ner klippningen här hemma.

Ta en klo om dagen och kombinera med godis och beröm så hunden förknippar det med ngt trevligt. Om hunden tycker det är riktigt jobbigt så håll bara klotången mot tassen i början.

Åk iväg och få dem klippta. Sedan kan du börja om med att träna på en klo i taget i lugn och ro hemma. Är du stressad påverkar du mest troligt hunden.

Jag hade också problem med kloklippning tidigare. Klorna växte snabbare än jag hann med att ta dem utan alltför mycket bråk. Så jag åkte iväg för kloklippning och började dagen efter om från början med att bara röra med tången på klorna. När han slutat bry sig om det tog jag en tunn skiva från en klo varje dag. Utökade sedan detta och nu mera är det inga problem vid klippdags.

Hoppas det ordnar sig!

För oss hjälper det inte att fila. Hon avskyr då man rör i hennes tassar oavsett hur. Viktigast är att man har en riktigt bra sax, så att den inte klämmer på klon. Jag har ett riktigt gott godis som hon bara får av då det är kloklippning, sen får hon lite efter varje tass.

Nä, det kanske inte funkar för alla. Då är det väl vanlig sketen inlärning att göra kloklippningen till nåt trevligt.

Brukar inte vara så svårt.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 891
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 439
Senast: Ragdoll
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit